Har försökt förstå skillnader mellan olika bastuaggregat. Titta på alla de aggregat som finns på länken nedan och när jag läser produktbeskrivningar ser jag ingen skillnad mera än effekten. kan någon förklara vad som skiljer ytterligare?
http://www.exacta-sweden.com/main.html?fto=content/produkt.page&cat_id=52

Skulle ni även vilja hjälpa till med förslag på lämpligt aggregat, behöver inte vara något av de från länken ovan. Duger det med kontrollpanel som sitter på aggregat, eller finns det något tungt skäl att välja en separat.

Volym 5m2, badar max 1 gång/vecka och vill kunna ha högre luftigt vid lite lägre temperatur. Skulle tro att det är ganska normalt bastubadande.
 
Det viktigaste med ett bastuaggregat är hur mycket sten man får plats med. Ju mer sten, desto mjukare och behagligare värme får man. Sedan finns det förstås varianter som t.ex. "Ever Ready" där stenarna ligger i ett isolerat skal och där de hålls varma hela tiden. Bara att öppna luckan och bada. Men mitt huvudtips är att titta på stenmängden. Har själv köpt en Iki kiuas, som rymmer 120 kg sten, men jag har inte fått bastun färdig, så jag har inte hunnit provbada.
 
arny skrev:
Det viktigaste med ett bastuaggregat är hur mycket sten man får plats med. Ju mer sten, desto mjukare och behagligare värme får man. Sedan finns det förstås varianter som t.ex. "Ever Ready" där stenarna ligger i ett isolerat skal och där de hålls varma hela tiden. Bara att öppna luckan och bada. Men mitt huvudtips är att titta på stenmängden. Har själv köpt en Iki kiuas, som rymmer 120 kg sten, men jag har inte fått bastun färdig, så jag har inte hunnit provbada.
Wau! Det tar en bra stund att värma upp 120 kg sten... 60 minuter...? Jag vet att Iki har elaggregat i den viktklassen Oftast ligger väl bra stenmagasin på ca 20-25 kg förutom i vedeldade aggregat.

Avgörande inför valet:
-rätt dimension
-pris
-EverReady eller traditionell
Ever ready är MYCKET bra för den som badar dagligen, behändigt och billigare ffa om man har tendenser att dra på tiderna.

Vi har kontrollpanelen på aggregatet (haft separat tidigare). Inga problem eller besvär!
 
Enligt Iki skall det ta ca 45 min, och den tiden tror jag det är värt att vänta! Återstår att se om det stämmer.
 
Som arny skriver så är ett stort sten magasin bra om du vill kunna basta med hög fuktighet och lite lägre temp. Trögheten i stenarna gör att aggregatet inte behöver gå hela tiden med torr luft som följd. Välj då helst ett så djupt stenmagasin som möjligt och hellre ett lite överdimensionerat aggregat. När väl stenarna är varma kan du basta på "eftervärmen" - skööönt..... Viktigast är dock ventilationen - människor behöver syre!
Lycka till !
 
Hej igen! Är din bastu på 5 kvadratmter eller 5 kubikmeter?
 
Ett skrivfel av mig, skall vara 5 kubikmeter stor. Det finns ett fönster av glasblock i ytterväggen på 0,4m2 och så är det en glasdörr.
 
Om du vill ha högre luftfuktighet vid lägre temperaturer så skulle jag föreslå ett bastuaggregat från iki. Har själv badat i en bastu med iki hos en vän i Finland. Det fungerade utmärkt. Vill man höja luftfuktigheten lite slängde man vatten på sidan av bastuaggregatet och om man ville ha den riktigt starka ångan så hällde man vattnet ovan på bastuaggregatet. Den tar nog lite längre tid att värma upp än ett vanligt bastuaggregat men åandrasidan så kunde man stänga av bastuaggregatet när det väl var varmt, då stenarna höll värmen. Iki har en hemsida www.ikikiuas.com och den svenska återförsäljaren har www.bastahelsingborg.com
 
Jag kan tipsa om Harvia Moderna. 25kg sten, separat styrpanel, ca 4500kr på bastubutiken.se Köpte ett 6kW nyss och tycker det var prisvärt. Passar bra till min bastu på 5,4m3. Tar 20-30 min att få stenen varm nog för badkastning. Annars skulle jag nog ta en titt på komiaggregaten med både sten och ånggenerator. Då kan man ställa in temp och fukthalt och luta sig tillbaks, men de är lite dyrare.
 
Vill bara säga att jag har mycket goda/sköna erfarenheter efter snart 2års bastubadande (ok lite paus för att jobba äta och sova) med Tylös Combiaggregat, ca 6m3 luft i bastun med ett 8kW aggregat 14 kg sten. Just snabbheten hos 8kW aggregatet och den sköna fukten från ångaggregatet, (eller doppvärmekokaren som den skulle kunna kallas) är mycket behaglig. Frånluftsvärmepumpsventil som drar ut luften i bastun skapar inget problem heller kan jag nämna. Plus i kanten även för Biltemas båthögtalare under britsarna vilka bidrar till fest eller spa-stämning...

Vid full ång"dos" vill man inte ha högre temp än ca 60 grader, och så bastar vi oftast, det är mycket skönt, och svettigt vill jag lova.
 
Om man jämför ett combiaggregat med ett som har stort stenmagasin, är skillnaden då att combi aggregatet snabbare blir varmt men att man får ungefär samma bastukänsla?
Om man väljer ett aggregat utan ånga, vad bedömmer ni att minsta stenvolymen bör vara om man vill basta vid 60-70grader och ändå ha en jämn temperatur när man kastar vatten på stenarna? Batun var 5m3 ;)
Om man jämför aggregat som liknar varandra enligt min första länk, vad skiljer mellan ett för 2-2500 jämfört med 4-5000:-, är det genomgående bättre kvalite på mtrl, värmeelement, temperaturreglering, mm. Jag tänker lite på hur mycket roll det spelar om man max bastar 1gång/vecka under 2/3 av året.
Man blir lite av en åsna mellan en massa hötappar när man ser alla dessa aggregat som även har en snygg design. Och nu återstår bara aggregatsväggen att panela och 600 skruvclips färre.

 
Oftast brukar aggregaten med plats för mycket sten vara dyrare än aggregaten med plats för ett fåtal stenar,om man vill bada bastu med större luftfuktighet och "mjukare" värme skall man ha mycket sten,vill man ha "grill-känsla" så går det bra med ett fåtal stenar.
Jag har badat bastu med båda typen av aggregat och jag kan instämma att teorin stämmer.
Själv föredrar jag mjukare värmen för då kan jag sitta längre och det räcker med temperatur på ca 70 C ,därför köpte jag en Kastor Inferno II 8kw med plats för 25kg sten,den kostade ca 250 euro i Åbo (färja med hytt och bilplats blir det ett tillägg på 600kr :cool:) .
Kastor ägs av Tylö,i Sverige har mitt aggregat fått namnet Tylö Megaline 8kw,jag har för mig att tylö`s rekommenderade pris för den är ca 5000 kr.
 
Med 25 - 35 kg sten i ett 6kW aggregat och en skopa i handen får du lätt till önskat klimat. Separat kontrollpanel, timer, "årets färg", ånggenerator osv. är sådant man får betala extra för. I grunden håller nog alla märken ungefär samma kvalitet men sten magasinets storlek kan skilja ordentligt. Exactas Soft Hot är ytterligare ett med stort stenmagasin - 35 kg. Med ånggenerator klarar man sig utan mycket sten, bekvämt men ack så dyrt. Googla lite och kolla upp beg.marknaden, inte sällan dyker det upp nya aggregat på blocket ( lotterivinster????).
 
Jag tackar så mycket för samtliga svar. Det som är mycket trevligt är att några av de aggregat jag sneglat på är de som ni rekommenderat bl.a. Tylö Combi, Tylö Megaline SO och så Helo Soft. Tyvärr väljer jag bort Tylön pga av priset, men visst var den lockande och den första som jag tyckte "den vill jag ha"
Nummer två är Tylö Megaline SO men Helo Softhot med bättre pris, ja här står valet. Ska ringa ett samtal till en släkting för att kolla med inköp i SF av Kastor.
Ska kolla runt på blocket. Och visst skulle jag vilja ha en Iki men den känns lite för stor för vår bastu och har inte koll på priset.

 
Ikis minsta variant är inte särskilt stor, eller rättare sagt, tar inte upp så mycket golvyta. Diametern är bara 28 cm. Däremot är det högt, 150 cm. Priset är förstås lite högre än på konventionella aggregat, men lägre än på "Ever ready"-modeller. Jag betalade 7770 kr för aggregatet och kontrollpanel, inklusive frakt. Kontrollpanelen är inte nödvändig, om man kan leva med att styra aggregatet direkt på kontrollerna som sittet på aggregatet. Den kostade några hundralappar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.