Upptäckte förra vintern att 2 av radiatorerna inte gav riktigt full värme, hade -2 i garaget. Ena sitter i garaget och det andra i ekonomidelen. Antar att de är mest troligt de två sista radiatorerna på slingan. (enrörsystem) Kör dock luftvärmepump nu och stängt alla andra radiatorers termostat.

Radiatorerna är av större modell och dubbelradiga. Känns som att bara ena panelen blir riktigt varm, 40 gradigt som jag shuntar ut. Tillopp känns varm och även retur känns lite kallare.

Men den ena panelen blir bara halvljumen och kall.

https://www.rorprodukter.se/pdf/11_46_59elomin_iii_ub_cu_150331-11-46-59.pdf

Just nu är trycket 1,4 bar står enl spec från nibe att man ska ha 1,5-2 tror jag kan det påverka till det jag inte får radiatorerna varma?
Tryck borde ju finnas med tanke på att de inte cirkulerar i några radiatorer förutom två st nu. stängt 13 andra.

Ska man pröva öka trycket mer? Har prövat lufta, kom vatten direkt som kändes ljumen inte riktigt 40 gradigt.
 
Om det är dubbelpanel måste varje panel avluftas separat för att få bort all luft. Är det en helt egen värmeslinga till garaget och ekonomidelen eller har någon smarting bara kopplat in några radiatorer till på en befintlig ettrörsslinga? Är det rätt typ av koppel (ettrörs) på radiatorerna i garage och ekonomidel?
 
Har ingen ritning för slingorna men misstänker en egen slinga ut dit värmen når som sagt radiatorerna men i själva radiatorerna något händer. Ska kolla men tyckte jag bara såg 1 avluftnings nippel konstigt nog!
 
Om det är en egen ettrörsslinga till garage och ekonomidel så ska det sitta en instrypningsventil, oftast på returen, där man kan öka/minska flödet i de olika slingorna i huset. Man kan då prova att öka flödet en del till garage/ekonomidel. Man bör också kontrollera att radiatorerna är monterade rätt med framledning och returledning så dessa inte blivit förväxlade för då ger radiatorn mycket sämre effekt.
 
Verkar som det går två separata slingor dit ut alt en som sagt svårt veta bifogar bild om de hjälper. Är det muttern där på bilden som man skall gänga ut eller som justerar flödet?
 
  • VVS-installation med två rör och ventiler mot en vägg, trolig justerbar mutter synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystems rör med etiketter "varm/kall" och en inställningsmekanism för flödet på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den översta bilden visar inte ett ettörskoppel utan det är tvårörssystem. Den högra ventilen är en termostatventil och man bör mäta diametern över gängorna för att försöka fastställa vilket fabrikat av termostathus som kan passa. Rören som går ner i golvet ser ut som 60-tal tycker jag? Under skruvlocket på den vänstra ventilen borde det sitta en avstängning och man kan kontrollera att den är helt öppen så den inte stoppar flödet om radiatorn inte blir varm. Den nedre bilden förstår jag faktiskt inte, kanske någon annan sett något liknande?
 
Har termostater åt radiatorerna, huset byggt 1975. Enrörssystem åtminstone i huvudbyggnaden. Kan det gå två separata slingor ut till de två radiatorerna?

Ska pröva ta lös muttern, kan man gänga ut den för mycket? Så att insexskruven lossnar så att säga?
 
S
N Niklaspe skrev:
Ska pröva ta lös muttern, kan man gänga ut den för mycket? Så att insexskruven lossnar så att säga?
Man skruvar ut käglan tills den är i kant med ventilhuset. Brukar inte gå att gänga ur käglan, men inget jag kan svära på i ditt fall.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Gängade ut käglan igår kväll kant i kant med ventilhuset på radiatorn i garaget. Tyvärr gav det ingen effekt det heller. Blev nästan en grad kallare i garaget. Vad händer om jag skulle strypa ventilen istället? Kommer inte vattnet få cirkulera längre i raddan då?

Ska jag pröva öka vattentrycket då? Känns som att det är stor diff på temp mellan tillopp och retur. Tempen är varm på tilltoppet ändå in till radiatorn, sen känner jag längst ned på radiatorn så är det betydligt kallare mer likt returen.

Någon som kan ha något tips?
 
Redigerat:
S
Trycket har inget med cirkulationen att göra.
Stryper du returventilen minskar flödet genom elementet.
Värmen kommer in överst på elementet och kyls underhand mot botten, så det är fullt naturligt att returen är kallare än tilloppet.
Beroende på förutsättningarna kan det skilja 5-20°C mellan tillopp och retur.
 
Ja då vetefåglarna, vill ogärna ha minus grader i vinter i garaget igen. Känner bara att det är något skumt med dessa två radiatorer. Var samma förra vintern men då använde jag även alla radiatorer i huset. Men nu är ju bara dessa två som går.
 
S
Pröva att ställa cirkulationspumpen på max.
Om systemet är 44 år kan ju systemet behöva spolas ur.
 
Är redan på max, ja är väl sista steget att ta lös dem! Konstigt då alla andra 14 raddarna fungerar ypperligt!
 
S
Man behöver inte lossa några rör. Stäng pumpen, stäng alla radiatorer och anslut en slang till en avtappningsventil för systemet i pannrummet och led den till golvbrunn.
Öppna shunten fullt.
Öppna sedan en icke fungerande radiator fullt. Öppna avtappningsventilen och påfyllnadsventil och kör någon minut.
Stäng påfyllnadsventilen och avtappningsventilen och öppna nästa radiator och gör om proceduren.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Dum fråga kanske men har du provat att montera dit en termostat eller helt enkelt tryckt in den lilla pliggen på temostatventilen? håll den inne i 5 minuter åtminstone så borde det bli varmt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.