Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det inte är träregelstomme, utan betong, lättklinker eller annat oorganiskt material så skulle det troligen vara hyfsat OK utan någon diffusionsspärr.
Det är ju dock rätt ovanligt att småhus byggs så, träregelstomme är helt dominerande, och då gäller exakt det du skriver.
En teknik som borde vara idealisk är jordbyggnadsteknik med EPS...korsvirkeshus typ!
 
Mikael_L
byggarätt ... Vad är anledningen till allt du skriver i denna tråd, att du så blint måste försvara materialet EPS så minst hälften av vad du skriver är fel eller lögn.
Var är haken? Jag fattar inte ...

(Ty du har ju också en hel del koll på saker och ting också, du är ju inte ute i tassemarkerna och svarvar hela tiden utan en hel del är också spot-on).
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Folk tycker uppenbarligen inte om massa problem med hus och därför hamnar vissa hus med vissa konstruktionslösningar långt ned på listan över vad man kan tänka sig att köpa.
Ja det är inte konstigt! Konstigt är när fördomar lurar folk att inte köpa bra hus!
 
Mikael_L
Det är inte fördomar att enstegstätade fasader med cellplast på träregelstomme betyder uruselt hus.
Det är vare sig fördom, lögn eller förtal.

Det är bara sanningen.
Och nu sitter trådskaparen med ett sånt hus och märker hur det är, att alltfler köpare vet sanningen numera.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
byggarätt ... Vad är anledningen till allt du skriver i denna tråd, att du så blint måste försvara materialet EPS så minst hälften av vad du skriver är fel eller lögn.
Var är haken? Jag fattar inte ...

(Ty du har ju också en hel del koll på saker och ting också, du är ju inte ute i tassemarkerna och svarvar hela tiden utan en hel del är också spot-on).
Vad är lögn i det jag skriver?
Starkt förenklat kan jag hålla med om!
Det går inte beskriva byggfysikaliska förhållanden utan att skriva en hyllmeter!
EPS har sina nackdelar dock inte egenskaper som det inte har och beskylls för i tråden!
I kombination med andra isoleringsmaterial är det fantastiskt
 
B byggarätt skrev:
En teknik som borde vara idealisk är jordbyggnadsteknik med EPS...korsvirkeshus typ!
O herregud, ett korsvirkeshus med eps. Du verkar inte ha förstått alls att organisk material med eps är en dålig lösning, framförallt tillför den inte ngt.

Vad jag förstår av tråden så är du byggare och bygger småhus med eps och tvivelaktiga lösningar, enstegstätade med eps och träreglar innanför?
Det förklarar i sådana fallet detta envisa försvar av en utdömd lösning.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är inte fördomar att enstegstätade fasader med cellplast på träregelstomme betyder uruselt hus.
Det är vare sig fördom, lögn eller förtal.

Det är bara sanningen.
Och nu sitter trådskaparen med ett sånt hus och märker hur det är, att alltfler köpare vet sanningen numera.
Ja du har rätt i att enstegstätning är en katastrof men det är inte synonym för EPS eller cellplast!!!
 
G guggen skrev:
O herregud, ett korsvirkeshus med eps. Du verkar inte ha förstått alls att organisk material med eps är en dålig lösning, framförallt tillför den inte ngt.

Vad jag förstår av tråden så är du byggare och bygger småhus med eps och tvivelaktiga lösningar, enstegstätade med eps och träreglar innanför?
Det förklarar i sådana fallet detta envisa försvar av en utdömd lösning.
Nej jag bygger i många olika material och EPS i betong är ett av dom!
Enstegstätningar har jag aldrig hållit på med
 
optimum
B byggarätt skrev:
Nej jag bygger i många olika material och EPS i betong är ett av dom!
Enstegstätningar har jag aldrig hållit på med
Nu är det ju inte EPS i betong vi diskuterar utan fasader typ den TS har med EPS I FASADEN.

Dessutom vad folk som ska köpa hus vill ha.
Husköpare är trötta på nya "smarta" byggmaterial och många drar sig för att köpa något som verkar skumt. Dels för egen del och för den eventuella situation som kan bli när de ska sälja huset.

Ett tag var platta på mark som husgrund totalt skit och de husen var svårsålda. Då skulle alla ha torpargrund tills man upptäckte att torpargrund var skit. Båda givetvis andra förutsättningar med fukt som påverkade men ryktet om problem sprider som om man skiter i en fläkt. Nu är EPS i fasader något som får köpare att dra öronen åt sig även om huset skulle vara i perfekt skick.
 
Återigen - EPS är inget problem ens i kombination med organiskt material. Sedan är ju plast organisk eftersom den innehåller kol...

Det dom är ett problem är enstegstätade fasader, med eller utan EPS.

Fördelen med EPS inne i regelfacken är det bättre isolationsvärdet. Kanske mindre skillnad idag än på 70-talet när mitt hus byggdes.

Väggar med EPS I regelfacken skall ha diffusionsspärr på insidan och ventilerad beklädnad på samma sätt som alla väggar där isoleringen inte kan suga upp fukt.

Länge leve EPS!
 
  • Gilla
byggarätt
  • Laddar…
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Fördelen med EPS inne i regelfacken är det bättre isolationsvärdet. Kanske mindre skillnad idag än på 70-talet när mitt hus byggdes.
Är det det?
Leta fram och presentera lite siffror på värmekonduktivitet på EPS vs mineralull ...

Du kanske blir förvånad ... :)
 
Redigerat:
Rickard.
Nu vet jag inte alls vad man använder för cellplast i vägg men s80 används (tyvärr) flitigt på tak och den har 0.038 (kan inte rätta enheten) vilket är snäppet sämre än bra "normal" väggisolering men gissar på att det är en knapp mätbar skillnad.
 
Redigerat:
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Ursäkta om det nämnts tidigare, men skulle inte TS kunna låta göra en noggrann besiktning av konstruktionen, att huset är byggt på korrekt sätt, att inga fukt- eller mögelskador finns och att ut- och insidan är tätad som det ska.

Ett sådant protokoll kan man lägga ut på mäklarsidan tillsammans med objektbeskrivning, radonintyg, energibesiktning mm. Det borde lugna åtminstone en del köpare.
Nu är det så att huset blev sålt i veckan efter en hel del prut samt en besiktning utförd av dom. Och pga hur mycket jag gått ner i pris så krävde jag friskrivning, vilket det också blev. Så jag åtminstone kan lämna huset och slippa eventuella anspråk i framtiden efter redan kraftigt prut. De har som sagt besiktigat och tar huset som det står och jag hoppas deras besiktningsman diskuterat allt med dom. Annars hade jag själv bott kvar i huset om det inte blivit friskrivning på det pris (och enorm förlust) jag accepterade.

Med det sagt jag själv är inte av tron att så det är byggt av tidigare byggare (som jag själv inser jag inte tänkt på när jag själv köpte huset...) är en sådan riskkonstruktion att något öht behöver göras på lång tid! Allt är fräscht och schyst just nu och varit i 5 år. Hade jag bott kvar hade jag haft det under uppsikt såklart. Inte mer.

Tråden har fyllt sitt syfte för mig. Jag har läst och förstår alla läger och risker och problem. Men jag anser inte det är en sådan risk att det måste omedelbart göras om. Det är galenskaper, men förstår man kan pruta för det (vilket gjorts i mitt fall) och det är sådan skrämseltaktik och spridande av "skräck" för cellplast som jag är emot.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Återigen - EPS är inget problem ens i kombination med organiskt material. Sedan är ju plast organisk eftersom den innehåller kol...

Det dom är ett problem är enstegstätade fasader, med eller utan EPS.

Fördelen med EPS inne i regelfacken är det bättre isolationsvärdet. Kanske mindre skillnad idag än på 70-talet när mitt hus byggdes.

Väggar med EPS I regelfacken skall ha diffusionsspärr på insidan och ventilerad beklädnad på samma sätt som alla väggar där isoleringen inte kan suga upp fukt.

Länge leve EPS!
Ja du mot fördomar kämpar man oftast förgäves!
Ja EPS suger inte upp fukt utan man måste låta väggen andas med olika knep då EPS är diffusionsöppet !
Därför är det bättre att ha diffusionströgt membran än diffusionsspärr i vissa konstruktionslösningar och vanlig diffusionsspärr i andra!
Med enstegstätad fasad behövs uttorkningsmöjlighet med ventilationsspalt
 
mattiasp mattiasp skrev:
Du har nämnt flera gånger att det ska bildas cyanväte när EPS brinner. Kan du ge en vetenskaplig referens till det? Det finns inget kväve i materialet, och brinnande kolväten, om än arrener, tar inte hux flux upp kväve ur luften och bildar cyanväte.

Jag tycker mig se en häxjakt på cellplast av vissa användare, och en överdriven positivitet hos andra användare. Själv är jag i stort sett positiv, men rätt material på rätt plats, som vanligt.
Informationen kan återfinnas på många sidor som avhandlar säker brandskyddskonstruktion.

" Härdplaster mjuknar inte vid uppvärmning utan
brinner och förkolnar som fasta material. Vid
förbränning av härdplaster bildas det giftiga
gaser som cyanväte och kväveoxider. Vanliga
härdplaster är polyuretan (PUR) och polyiso-
cyanurat (PIR). PIR är en vidareutveckling av PUR
med bättre brandegenskaper. Trots det är inte
PIR ett tillräckligt bra byggnadsmaterial ur
brandskyddssynpunkt"

https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIBRAC&usg=AOvVaw2cfMzRbReZI6svgR78160v

Jag varken tycker detta material är bra eller dåligt. Däremot om man beslutar sig för att använda dessa plaster skall man vara medveten om vilka fördelar och nackdelar det medför i olika delar av konstruktionen. Många arkitekter har haft en förkärlek till cellplast, först PUR och även PIR i väggarna pga sina egenskaper (läs ekonomiskt och estetiskt) och det är något som tack och lov håller på att ändra sig tack vare hårt jobb från alla som arbetar med brandskydd, mig inkluderad. Platta och kylrum är cellplast överlägset då många polymerer även är en farlig källa för isocyanater främst i framställande och hanterande process.
Kan även hålla med om att enstegsmetoden gjorde att cellplasten fick lite väl oförtjänt rykte. Mögel och fuktskador är byggnadskonstruktionsfel där man haft övertro på materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.