Det skulle vara intressant att få feedback på hur huset klarat sig om 15 år eller så.
Det förefaller vara byggt för ett regelbundet underhåll av fasaden och taket. Om det är vanligt panelvirke med slamfärg så skulle både taket och den del av fasaden som går ner bakom trädäcket behöva bytas efter ca 15 år här i Skåne. Det vet jag eftersom vi hade ett trädäck på samma sätt mot vår lockpanel, och allt trävirke vid det fd trädäcket är dåligt och måste bytas pga det ständiga vattenstänket.
Vattbrädor och vindskivor i sydväst har jag precis bytt efter ca 15 år sedan förra bytet.

Förvisso är det torrare och kallare i Sthlm jämfört med västra halvan av Skåne, men är skillnaden så stor att denna typ av lösningar duger i Sthlms skärgård?
 
Nu ser inte kåken ut att ligga öppet i ytterskärgården där det är extra utsatt, men annars ruttnar klassiska saker som vind, vatt, knutar och nedre panel lika fort här utan underhåll eller med altaner mot panelen.
Till husets försvar är att allt är målat rött, och drar åt sig värme vid solsken, i motsats till vita brädor som reflekterar bort värmen, och aldrig torkar om de blivit blöta.

Men jag är inne på samma bana, det där huset är inte byggt för att stå i 100 år.

Plywooden kommer gulna hur man än gör.
 
Intressant hur alla bara klagar:) jag tycker det är otroligt snyggt attefallshus och har själv tänkt bygga med plywood i vårt gästhus. Vi är också omoderna och har betonggolv, smart och snyggt tycker vi då man kan lägga nytt golv när man ledsnar. Fönstrena var väldigt snygga och sätter en än mer modern prägel på huset. Bra jobbat

Vårt eget hus som byggs på Rindö / Vaxholm kan ni följa på https://nouw.com/husbyggarresan
Nu när man börjar se ljuset i tunneln får ni gärna ge tips och råd, ris och ros
 
  • Gilla
splinter och 2 till
  • Laddar…
Fina detaljer och genomtänkta möten mellan material. Insidan kan jag tycka är lite för enkel men gillar man detta så varför inte. Är ju enkelt att sätta på en panel, måla eller om nu någon vill gipsa och tapetsera.

För er som undrar är det ett vanligt tak med papp under träpanelen. Träet fyller den funktionen som tegel har som inte heller är tätt. Med en avluftning under hinner plankorna torka ut. Vad det gör är att skap en helhet av byggnaden där det ska upplevas som väggar och tak är samma material. En sådan lösning håller om det är luftat 15-50år ungefär som betongpannor. Men ska den röda färgen bestå krävs att det slammas vartannat år eller så.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
K knightpete skrev:
En sådan lösning håller om det är luftat 15-50år ungefär som betongpannor.
Om det är byggt med samma "virke" som man hittar hos byggvaruhusen här nere (stämplat Södra), så kommer det garanterat inte att stå mer än 15-20 år. Det är träkvaliteten som avgör hur långlivat det blir.
 
  • Gilla
knightpete och 1 till
  • Laddar…
Virket är en sak men inte allt.
Hur omsorgsfullt det är ditsatt är viktigt!

Dessutom är det betydligt enklare att underhålla när allt är i samma färg och dessutom i slamfärg.

Det är fuktigt i Stockholm, otroligt mycket fuktigare än 10mil inåt landet.
Jag har hus både i Stockholm och i Dalarna och det är natt och dag.
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
K Kimajo skrev:
lol, ja dessutom är det inte direkt nytänkande med polerad betong och naken plywood - har varit trendigt länge nog i likriktade arkitekturkretsar
Det byggdes 2017.
 
Hemmakatten
Mycket snygg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.