Går det såga 3mm plexiglas med bordcirkelsåg eller är det typ "Det går men inte rekommenderad"
 
Är klingan fin borde de gå, sen beroende på va du faktisk sågar ”plexi” är ju ett märke så antar att de är en akrylplast skiva du har då dessa lite bruka kallas plexiglas lite slarvigt , dessa är lite mer sprick benägna än polykarbonat skivor som är lättare att bearbeta . Men ska gå med bra grejer.
 
jo jag tänkte först skriva akrylskiva men skrev plexiglas istället.
Hmm hur klingan är vet jag inte riktigt just nu då jag tänkte låna en kompis maskin det är väll "standard" taggar på den för att kunna såga reglar och det. Vet att jag körde materialet på en inte så fin sågtandad sticksåg och det gick bra.
 
Prova dig fram, men min erfarenhet av akrylplast att med för grova eller slöa grejer är att de lätt kan slå ut flis och så blir det sprickor, men bara testa om grejerna håller måttet(y)
 
Tack ska kanske göra det
Kanske dum fråga men man tar väll inte sönder sågen om det inte går??
 
3mm extruderad akryl som är det vanligaste spricker nästan säkert med en bordscirkel om inte klingan är väldigt vass och med många tänder.
Men om du lägger någon spillbit av någon form av träskiva eller en brädbit över skivan som den hålls stadigt emot och sågar genom båda samtidigt så går det bra men såga lugnt.

Man kan också ritsa akryl och sedan knäcka den. Är det långa bitar är det bäst att ta hjälp av en bräda eller något så man får en jämn brytning. Gäller dock att ritsa tillräckligt djupt.
 
  • Gilla
Björn Melander och 1 till
  • Laddar…
Jag har samma erfarenhet som @Niq att ämnet behöver vara fixerat mot upplaget. Med sänksåg och fintandad klinga får man fina snitt.
 
Minns på högstadiet där man hade plastbitar som var färgade och så hade man en slags kniv som var som en krok som man körde några gånger och sedan bröt av.
 
Jag använder klingan för aluminium och det ger halt rena snitt i plexi.
Aluklingan har negativ spånvinkel vilket kanske är magin.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.