Mikael_L
B byggarätt skrev:
Bilden visar utanpåliggande enstegstätning med puts limmad fäst direkt på stomme...
En problemfri lösning om den kan torka ut inåt nedåt vilket den kan med diffusionsöppet EPS!
Däremot om det finns diffusionsspärr så stängs fukten inne
Nej. I Sverige har vi pga klimatet ett ångtryck riktat utåt de flesta månaderna under året, så det är inte möjligt att torka ur väggen med fuktvandring inåt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
TS har inte i detalj redogjort för hur väggarna är uppbyggda men visat en del på en bild han lagt in.

Där är det utifrån puts och därefter cellplast. Hur det ser ut innanför detta vet jag inte. kan vara djupare med cellplast och betong i kärnan eller regelkonstruktion.

Dock så sitter cellplasten inne i väggen och inte utanpå.
Isolering utanpå kan vara vanligt på isolerad grund.

[bild]
TS har skrivit att reglarna sitter i cellplasten och att det är OSB och gips på insidan, se inlägg

Ska man tolkade på orden så finns ingen fuktspärr.
 
Mikael_L
mattiasp mattiasp skrev:
Du har nämnt flera gånger att det ska bildas cyanväte när EPS brinner. Kan du ge en vetenskaplig referens till det? Det finns inget kväve i materialet, och brinnande kolväten, om än arrener, tar inte hux flux upp kväve ur luften och bildar cyanväte.

Jag tycker mig se en häxjakt på cellplast av vissa användare, och en överdriven positivitet hos andra användare. Själv är jag i stort sett positiv, men rätt material på rätt plats, som vanligt.
Som du skriver, EPS utvecklar inte generellt några speciella brandgaser, vid fri syretillförsel blir det i princip CO2 och vatten.
Problemet kan väl vara att energiinnehållet är rätt stort, och att materialet kan rinna iväg vid branden, vilket ibland kan försvåra brandbekämpningen.

Brandskyddsföreningen ser ett problem med att PS generellt utvecklar ganska svart rök, vilket försvårar brandbekämpning och räddning av folk.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
optimum
Är det någon här som skulle kunna tänka sig buda på TS hus?

Jag skulle vara fullständigt ointresserad av ett cellplasthus. Orsak, ovisshet om det är friskt och sedan andrahandsvärdet om man behöver sälja ett cellplasthus,

Iskallt.
(jo det har även TS insett)

Ge gärna TS tips om hur han ska fixa saken,. Bara lagliga förslag.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej. I Sverige har vi pga klimatet ett ångtryck riktat utåt de flesta månaderna under året, så det är inte möjligt att torka ur väggen med fuktvandring inåt.
Det stämmer bara för åretruntbostäder med övertryck!
Diffusionsöppna hus med undertryck fungerar inte så! Med eldstad i huset så har du inte en vägg som samlar fukt
 
N Nephew skrev:
Jag håller mig till cellulosaisolering, typ thermofloc som både kan ta upp och avge fukt.
JAG använder cellulosa i bjälklag och tak... väggar i byggelement i EPS o betong ... grund betong O EPS
 
Jag bygger en del med diffusiinsöppna lösningar, vad som du inte inser är att detta absolut inte är ngn garanti för att fukt på ngt sätt kan torka ut. Det är dessutom sällan det blir speciellt diffusionsöppet. Det räcker med att du målar med en modern färg, dvs plast, så har du i princip tätat hela det rummet. För att inte tala om lager av gips och ofta microlit o liknande innanför. Kontentan är att de flesta nys hus idag är ruskigt täta på insidan oavset hur mkt bromsar och cellulosa man stoppar i väggen.
EPS har definitivt sina fördelar inneslutet i oorganiska material, men det finns ingen annan fördel, förutom pris, i samband med organiska material. Och framförallt inte såsom TS hus verkar vara konstruerat.
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
TS har skrivit att reglarna sitter i cellplasten och att det är OSB och gips på insidan, se inlägg

Ska man tolkade på orden så finns ingen fuktspärr.
blackarrow blackarrow skrev:
TS har skrivit att reglarna sitter i cellplasten och att det är OSB och gips på insidan, se inlägg

Ska man tolkade på orden så finns ingen fuktspärr.
Diffusionsspärren ska sitta innanför gipsskivorna i både tak och väggar. Det är ofta hög luftfuktighet i ett bostadshus där man duschar och lagar mat mm
Kanske ngn hantverkare menar att man inte behöver diffusionspärr typ åldersbeständig plast, när man har en EPS skiva.
Detta är fullständigt fel. Efter diffusionspärren om vi räknar inifrån ska alla skick vara öppna och gärna med luftspalter om detta är möjligt.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag bygger en del med diffusiinsöppna lösningar, vad som du inte inser är att detta absolut inte är ngn garanti för att fukt på ngt sätt kan torka ut. Det är dessutom sällan det blir speciellt diffusionsöppet. Det räcker med att du målar med en modern färg, dvs plast, så har du i princip tätat hela det rummet. För att inte tala om lager av gips och ofta microlit o liknande innanför. Kontentan är att de flesta nys hus idag är ruskigt täta på insidan oavset hur mkt bromsar och cellulosa man stoppar i väggen.
EPS har definitivt sina fördelar inneslutet i oorganiska material, men det finns ingen annan fördel, förutom pris, i samband med organiska material. Och framförallt inte såsom TS hus verkar vara konstruerat.
Du skrev "Jag bygger en del med diffusiinsöppna lösningar, vad som du inte inser är att detta absolut inte är ngn garanti för att fukt på ngt sätt kan torka ut"
Men en vägg ska inte innehålla fukt som behöver uttorkning. Om fukt kommer inifrån eller utifrån eller uppstår pga kondensering där kyla och värme möts så är det fel.
 
I Ivrig skrev:
Du skrev "Jag bygger en del med diffusiinsöppna lösningar, vad som du inte inser är att detta absolut inte är ngn garanti för att fukt på ngt sätt kan torka ut"
Men en vägg ska inte innehålla fukt som behöver uttorkning. Om fukt kommer inifrån eller utifrån eller uppstår pga kondensering där kyla och värme möts så är det fel.
Precis. Mitt inlägg var ett svar på byggarn som bygger med eps i denna tråden och påstod att enstegstätade lösningar inte var ngt problem då fukten torkade ut då eps var diffusionsöppet. Vilket jag menar att det inte gör. Plus att det inte är så enkelt att göra diffusiinsöppna lösningar oavsett då de flesta ändå på annat sätt tätar till den i moderna hus.
 
G guggen skrev:
Jag bygger en del med diffusiinsöppna lösningar, vad som du inte inser är att detta absolut inte är ngn garanti för att fukt på ngt sätt kan torka ut. Det är dessutom sällan det blir speciellt diffusionsöppet. Det räcker med att du målar med en modern färg, dvs plast, så har du i princip tätat hela det rummet. För att inte tala om lager av gips och ofta microlit o liknande innanför. Kontentan är att de flesta nys hus idag är ruskigt täta på insidan oavset hur mkt bromsar och cellulosa man stoppar i väggen.
EPS har definitivt sina fördelar inneslutet i oorganiska material, men det finns ingen annan fördel, förutom pris, i samband med organiska material. Och framförallt inte såsom TS hus verkar vara konstruerat.
Ja det stämmer verkligen diffusion är verkligen inget enkelt område och det visar naturen oss varje dag!
EPS i kombination med andra material är fantastiskt en användning är som gjutform och kvar i formen som isolering
Det finns anledning att använda EPS i varje bygge men på rätt sätt och i kombination med andra isoleringsmaterial
Vi har hår på huvudet av en anledning och hår i äschlet av andra... samma sak med EPS i byggprocesser
 
Mikael_L
I Ivrig skrev:
Kanske ngn hantverkare menar att man inte behöver diffusionspärr typ åldersbeständig plast, när man har en EPS skiva.
Detta är fullständigt fel. Efter diffusionspärren om vi räknar inifrån ska alla skick vara öppna och gärna med luftspalter om detta är möjligt.
Om det inte är träregelstomme, utan betong, lättklinker eller annat oorganiskt material så skulle det troligen vara hyfsat OK utan någon diffusionsspärr.
Det är ju dock rätt ovanligt att småhus byggs så, träregelstomme är helt dominerande, och då gäller exakt det du skriver.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Mikael_L
B byggarätt skrev:
Det finns anledning att använda EPS i varje bygge
Nej, inte alls.

Men EPS passar på vissa ställen i vissa byggen.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Som du skriver, EPS utvecklar inte generellt några speciella brandgaser, vid fri syretillförsel blir det i princip CO2 och vatten.
Problemet kan väl vara att energiinnehållet är rätt stort, och att materialet kan rinna iväg vid branden, vilket ibland kan försvåra brandbekämpningen.

Brandskyddsföreningen ser ett problem med att PS generellt utvecklar ganska svart rök, vilket försvårar brandbekämpning och räddning av folk.
Jag har gjort brandtester och inget av de scenarier ni beskriver stämmer med inklädd EPS i trä och gips!
Utan yttre brandkälla slocknar den EPS jag testade
Mycket lite rök mest från träet
 
optimum
Folk tycker uppenbarligen inte om massa problem med hus och därför hamnar vissa hus med vissa konstruktionslösningar långt ned på listan över vad man kan tänka sig att köpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.