Hejsan!
Håller nu på för fullt med min renovering och har bestämt mig för att köra på en skjutdörr till badrummet då det sparar enormt mycket plats i mitt fall.

Dock så kan jag tänka mig rent logiskt att ljud från badrummet mycket enkelt färdas ut till andra rum då man har skjutdörren stängd, då det är så pass stora "glipor" mellan skjutdörren och själva väggen den skjuts längst med. Det blir ju aldrig riktigt tätt så att säga.

Men då undrade jag om någon där ute kanske visste någon bra lösning på detta eller hade något tips dem kunde dela med sig av?

Hur får jag alltså en tillfredställande ljudisolering när man använder sig av en skjutdörr?

Finns det att köpa en skjutdörr som fungerar som på en skåpbil, dvs att den hoppar in ett steg den sista biten innan den slår igen och på så sätt ligger helt tätt mot öppningen/väggen? Alltså som en bildörr på sidan av en skåpbil som när den är stängd verkligen är HELT stängd.

Kan det finnas andra lösningar?

Alla förslag gladligen emot!

Tack på förhand!
 
Spontant låter det som att du ska satsa på någonting som är avsett för att sitta i yttervägg... Vet att det finns skjutdörrar med "skåpbils"-liknande beslag. Dessa är oftast uppbyggda med en fast lucka och en öppningsbar som går omlott. Där blir du ju dock låst till en glasdörr....
 
Hej, jag blåser liv i den här gamla tråden med den enkla frågan. Finns det någon skjutdörr för innomhusbruk som är utanpåliggande men som "viker" in sig i karmen när man stängt den? Alltså som en skåpbilsdörr. Vill använda den i en befintlig karm till ett badrum..
 
  • Gilla
Samuelgamba
  • Laddar…
Blåser ytterligare liv i denna tråd.
Ingen som kan något om detta?
 
A anonafsir skrev:
Blåser ytterligare liv i denna tråd.
Ingen som kan något om detta?
VELFAC har skjutpartier som fungerar så
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.