Jag har en radio i köket men kan bara få in vissa kanaler (bor i göteborg). Finns det något man kan koppla på radion för att få fånga vissa frekvenser bättre?
Baksida av en Andersson radio med antenner, märkningar och anslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du flyttar radion till andra platser i huset, får du då in fler kanaler?
 
Hmm inte testat men jag har tex en radio i garaget som får in alla kanaler.
 
Enklaste varianten att testa är att ta en valfri kabel och förlänga antennen. Skala upp lite koppar och vira runt några varv runt yttersta delen av sprötet och häng upp någon meter åt olika håll, testa vilket håll som funkar bäst.
Hade radion haft antenningång kan man ju annars skaffat en större antenn.
 
Är inte lösningen du frågar efter direkt.
Jag tröttnade på mottagningen i köket för länge sedan och skaffade en mediespelare istället som nästan uteslutande används som radioenhet. Nackdel är att de kostar mera än radion som du redan har.
Gissar på att det är dålig mottagare i din radion utifrån att det sitter en riktig antenn på den, nyare radioapparater har det oftast med någon billig modul i ett designhölje.
 
Ok, kan jag skruva ut antennen på bilden o ersätta med nått annat?
 
R Rolle85 skrev:
Ok, kan jag skruva ut antennen på bilden o ersätta med nått annat?
Testa! En längre bit kabel kan hjälpa.
Inte sällan är det kassa radiodelar i billiga radioapparater idag.
 
En gissning är att nuvarande antenn är en " kvartsvåg" d.v.s en 1/4 våglängd lång. För 100 MHz är den då c:a 60-70 cm lång. Om det är så, kan man med fördel förlänga den med en (eller flera ) som är dubbelt så lång(a), så att totala längden av befintlig+ extra, blir ett udda antal gånger ursprunglig antennlängd. På det sättet bibehålls impedansen vid radions ingång och maximalt med energi kommer in i radion. Det sämsta du kan göra ( om det är en 1/4-våg ) är att förlänga med en tråd, som är lika lång, som befintlig antenn.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
På komradiosystem klipptes antennerna utifrån frekvensband, men de hade ju också sändardel.
 
C
E etompau skrev:
Inte sällan är det kassa radiodelar i billiga radioapparater idag.
Jag har även flera äldre radioapparater som idag funkar mindre bra, så det är nog inget nytt.
Däremot misstänker jag att förutsättningarna är mycket sämre idag, mycket mer störningar från datorer och andra elektroniska apparater, WiFi-nät m.m. och kanalerna ligger mycket tätare än förr(?)
 
A AndersS skrev:
På komradiosystem klipptes antennerna utifrån frekvensband, men de hade ju också sändardel.
Antennen är inte beroende av om det är sändare eller mottagare - den fungerar lika bra åt båda hållen. Det viktiga är egenresonansen och inkopplingspunktens impedans.
 
Har inget bra tips till TS radioproblem men jag blev också trött på att inte kunna lyssna på eterradio som inte alltid har bra mottagning, särskilt inomhus.

Lösningen blev en s.k Internetradio så man kan lyssna på i princip allt. Tröttnar man på utbudet kan man lyssna till Spotify eller det digitala musikbibliotek man har i datorn.

Nackdelen är väl att en sån här radio kostar en rejäl slant men för mig var det värt varenda öre.

Vit Radionette Internetradio på ett bord mot en vägg med blått kakel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min Radionette kostade drygt 2.500:- för ett par år sen och man får räkna med tusenlappen och uppåt för en radio så att man kan lyssna på all radio som internet har att erbjuda.
 
1) Prova med att lite ståltråd eller vit kabel på antennen, anslut, förläng, vinkla etc. Kan bli lite bättre. Antenner är ingen exakt vetenskap. Snyggt, nej.

2) Bygg om radion. Sätt en vanlig antennkontakt eller en F-kontakt i bakstycket.
Prova sedan med en enkel T-antenn på väggen (59kr på Classe) om du inte har någon från nån stereo.
Det finns även små aktiva antenner. Placera nära ett fönster.

3) (rund) FM dipol på antennmasten på taket.
Själv har jag en ;) Innan fick jag bara in 3 radiokanaler varav bara en gick att lyssna på i källaren.
Med denna antenn hittade radion 46 kanaler.
Nu har jag ytterligare ca 15000 internetradiokanaler i stereon via en mutiroomljudstreaminggrunka.

4) Kör någon radioapp i mobilen via bluetooth
ilikeradio.se
Radioplay.se
Etc...
 
blackarrow blackarrow skrev:
Antenner är ingen exakt vetenskap
Måste protestera - antenner är en mycket exakt vetenskap baserad på fysikens lagar.
Det finns ett antal bra böcker i ämnet, för de som vill tränga djupare i ämnet.
 
  • Gilla
udihow och 1 till
  • Laddar…
Att antenner kan konstrueras utifrån fysikens lagar och uppställda ekvationer är alldeles riktigt. Dock är där många faktorer som påverkar hur en antenn fungerar i praktiken, detta leder till att det i slutändan kan bli lite "hokus pokus" för att få till en bra funktion.

En Google Home mini för 200-300 kr blir en bra radio, röststyrd och med bra ljud för ex. köket.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.