Hej,
först kommer en liten intro:

Något som började med att jag ville ha en sån enkel sak som att jag ville ha diskmaskin har slutat med att jag har renoverat köket! Jag tyckte det verkade som roligt projekt och utan större erfarenhet har jag nu kommit en bit på vägen. Går framåt och jag gillar arbetet :)

Hur som helst - till min fråga:
Tog hit en elektriker i ett tidigt stadium för att fråga vilka lösningar han tyckte var bra och vad han ville ha betalt för att göra det. Han sa ca 7000 kr för arbete och material. Jag tyckte det lät lite mycket, tog dit en annan som ville ha ca 9000kr (båda efter rot). Bor i Uppsala och tänkte att det kanske är så mycket det kostar med en elektriker så jag bestämde mig för att ta den första.

När jag kommit så långt så det var dags för honom att komma och göra arbetet så hade jag reviderat omfattningen av arbetet lite. Tagit bort något eluttag, ingen dimmer till lampor etc.
Han rev han av arbetet på 4 timmar och sa tack och adjö. Nu kom fakturan 6150kr för utfört elarbete. Alltså en bit över 1500kr timmen? Sen dras skattereduktion med 1845 kr. Så 4300kr för arbetet
Fråga 1: Är det vad det kostar? Googlat lite och får en fram att en rimlig timkostnad är ca 6-700?
Fråga 2: Bakom skåpet där avloppet kommer upp (avloppet ska kapas, därav inte skåpet på plats i bilden) satte han en dosa. Ur denna dosa hänger kablarna lösa. Är det ok att lämna så? Om man ska riva köket så känns det lätt att skåpen fastnar och detta dras ur? Jag tycker mest att det ser oproffsigt ut men det kanske inte spelar någon roll?

Med vänliga hälsningar
 
  • Elektrisk dosa med lösa kablar bakom ett öppet skåp under renovering i ett kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Ni hade kommit överens, som jag tolkar det, ett fast pris, som sedan nedjusterades något.
Du kan ju be om en specificerad faktura på arbete och material för att få mer kött på benen. Det kan finnas körtid mm som drar upp priset.

Kabeldragningen ser inte korrekt ut. Fasta installationer ska just vara fasta och inga lösa kablar ska finnas. Detta bör du reklamera.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 5 till
  • Laddar…
Okay, det finns 400 för resekostnader men det kanske inte är samma.
Ja det var ett fast pris men han pratade om en hel dags arbete. Så därför känner jag mig väl lite lurad när det gick på halva tiden. Men det får man lära sig till nästa gång då antar jag då!

Ber honom komma och åtgärda kablaget i alla fall,

Tack för svar :)
 
  • Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
Hade du känt dig lurad även om jobbet hade "häxat" och tagit två dagar?
 
  • Gilla
SlamFreddan och 13 till
  • Laddar…
A
Men snälla

Vet du innebörden av fast pris och accept?

Om de tagit honom 2 dagar. Hade du då betalar 20000 ?
 
  • Gilla
Kung Louie och 6 till
  • Laddar…
Fast pris innebär ALLTID att man har en liten ”gå åt helvete marginal”. Som föregående skrev att jobbet kanske kunde skitit sig duktigt och han fått vara där längre än den dag du fått pris på. En hantverkare på fastpris är oftast dyrare än samma hantverkare på löpande, förutsatt att han gör vad han ska och inte ”fular” sig på något sätt.
Kabeldragningen blir bakom ett skåp som jag förstår det, så utseendet spelar kanske ingen större roll iförsig, men kablaget är tänkt att monteras fast och ska således inte hänga fritt.
 
  • Gilla
daniel1981
  • Laddar…
7000 för arbete och material, men enligt fakturan var arbetskostnaden 6150 kr och då är min fråga om materialet ingår i den summan? Ingår materialet så har du uppenbarligen även fått Rot för materialet och det är fel eftersom att Rot endast gäller arbetskostnaden. Har ni kommit överens om ett fast pris så är det riktigt och du hade kommit billigare undan med timpris.

Att lämna kablarna som han gjort i bilden är fel däremot och det ska han åtgärda kostnadsfritt.
 
  • Gilla
blomknopp
  • Laddar…
Mindre jobb anser jag är alltid bäst att ta löpande. Då betalar du för det som faktiskt är gjort.

Hade en elektriker här hos mig som jag trodde skulle va ett jätte enkelt jobb. Bara sätta ett uttag till ugn och tog löpande såklart.

Det slutade med ny perilex oxå samt nya kablar från centralen. Men böev inte så dyrt ändå. Restid, material, 5 nya kablar, arbetskostnad så landade allt på drygt 3000kr efter rot. Super nöjd.
 
  • Gilla
blomknopp och 2 till
  • Laddar…
Kablarna enligt bild hade jag velat legat i VP-rör om det är längre avstånd än någon meter även om det inte är något krav
 
K konne skrev:
Okay, det finns 400 för resekostnader men det kanske inte är samma.
Ja det var ett fast pris men han pratade om en hel dags arbete. Så därför känner jag mig väl lite lurad när det gick på halva tiden. Men det får man lära sig till nästa gång då antar jag då!

Ber honom komma och åtgärda kablaget i alla fall,

Tack för svar :)
Ja i så fall är det väl bara ta jobben på löpande. Du hade ju inte klagat om som ovan skrivits tagit två dagar. Så dåligt att klaga på fast pris man kommit överens om innan. Men påpeka dom lösa kablarna även om det inte är fel.
 
Har haft 4 elektriker här hos oss nu senaste 2 veckor,skulle behöva installera lta pump med larm till den,gud vad dom hittar på saker,vissa säger att juu du måste byta hela central osv,fast den första elektriker sa att du har 3 st lediga 10 amper,det lätt jobb,men hörde inte av sej på flera veckor,jag var tvungen och be kommunens tekniker titta på jobbet,inga centraler behövs byta,att elektriker bara försöker mjölka o göra jobbet större vad det behövs egentligen,fulaste hantverkare i hela branschen,känner jag nu.
 
  • Arg
  • Gilla
jbernspang och 3 till
  • Laddar…
Kabeldragningen ser bristfällig ut. Borde väl klamras fast...
 
K Kajansbygge skrev:
Har haft 4 elektriker här hos oss nu senaste 2 veckor,skulle behöva installera lta pump med larm till den,gud vad dom hittar på saker,vissa säger att juu du måste byta hela central osv,fast den första elektriker sa att du har 3 st lediga 10 amper,det lätt jobb,men hörde inte av sej på flera veckor,jag var tvungen och be kommunens tekniker titta på jobbet,inga centraler behövs byta,att elektriker bara försöker mjölka o göra jobbet större vad det behövs egentligen,fulaste hantverkare i hela branschen,känner jag nu.
För att referera till en annan tråd här på Byggahus, nämligen den om Beijer.
Där känner sig många privatkunder sig kränkta eftersom de tycker att Beijer utmålar alla kunder som idioter. De skriver att de aldrig mer kommer att handla på Beijer.
Nu beskriver du alla elektriker som skojare och banditer även om du bara träffar ett par stycken av alla landets yrkesverksamma elektriker.
Som påpekats tidigare så fast pris innebär en risktagning för båda parter.
Nu fick du det lite billigare, men om det tagit elektrikern två dagar.
Hade du då betalt honom mer än överrenskommet eller hade du gnuggat händerna och tänkt att där gjorde du en bra deal
 
  • Gilla
Robert63 och 10 till
  • Laddar…
K Kajansbygge skrev:
Har haft 4 elektriker här hos oss nu senaste 2 veckor,skulle behöva installera lta pump med larm till den,gud vad dom hittar på saker,vissa säger att juu du måste byta hela central osv,fast den första elektriker sa att du har 3 st lediga 10 amper,det lätt jobb,men hörde inte av sej på flera veckor,jag var tvungen och be kommunens tekniker titta på jobbet,inga centraler behövs byta,att elektriker bara försöker mjölka o göra jobbet större vad det behövs egentligen,fulaste hantverkare i hela branschen,känner jag nu.
Finns fula fiskar lite var stans
 
  • Gilla
Proffstyckaren
  • Laddar…
Kanske hade jag bara otur och råkade kalla hit dem dåliga,finns väl bra folk inom yrket det klart
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.