B bobman skrev:
Det lutar åt det hållet. Komp-kontot är ganska fullt, reglerna har jag rätt bra koll på och kör man fast så finns ju ovärderlig hjälp här...
mycket kan man göra själv om man ör någorlunda händig och har koll på de senaste reglerna. Hjälp finns här också....men skippa varianten som diy1 skriver om, den är ej ok.
 
Det viktigaste tycker jag är golvvärme och en fläkt som eftergår länge efter dusch.
Då har man lägre luftfuktighet i badrummet än i övriga huset.
 
D diy1 skrev:
Sista badrummet jag gjorde var i april. 4x4 meter. Gips och OSB på väggarna, nytt spångolv. Klinker, kakel, avlopp och alla rördelar från byggmax. Duschkabin, toastol och komod från bauhaus. Inget tätskikt eftersom vi installerade duschkabin. Total kostnad 35.000. Tog 4 dagar att bygga med lite hjälp och handräckning av farsan.
Oj, då vart det ett vanligt rum med golvbrunn och kabin, kan man säga
 
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
F Frippegubben skrev:
Hmm, med offerter på såna summor skulle jag allvarligt överväga att försöka ta en månads tjänstledigt och göra jobbet själv. Få människor drar in över 100' efter skatt på en månad. Med en månad på sig känns det som att man borde hinna få 6 kvm badrum klart utan att slita ihjäl sig.
Det gäller väl att läsa in sig på alla regler och rekommendationer först bara, så ingen har anledning att klaga.
Det tar inte en månad att göra ett badrum själv. Alla har olika förutsättningar men räkna med 3 månader.
 
K Kan_allt skrev:
Det tar inte en månad att göra ett badrum själv. Alla har olika förutsättningar men räkna med 3 månader.
3 månader på heltid? Det var väl ändå att ta i ...
Som sagt jag ska ha matta och om det blir aktuellt att göra det själv så gör jag klart fram till mattläggaren kommer.
 
K Kan_allt skrev:
Det tar inte en månad att göra ett badrum själv. Alla har olika förutsättningar men räkna med 3 månader.
Nog för att det ofta tar längre tid än jag tror. Men 3månader för ett litet badrum är väl ändå att ta i.
 
K Kan_allt skrev:
Det tar inte en månad att göra ett badrum själv. Alla har olika förutsättningar men räkna med 3 månader.
Det lönar sig ändå. Säg 30000:- efter skatt i tre månader blir 90000:-, då är det fortfarande billigare än de dyra offerterna!

Men det tog inte 3 månader för mig att bygga ett helt garage. Och inte att bygga pool med däck runt i somras. Och inte att renovera diverse andra rum i huset. Så satsa på 3 månader ledigt och njut lite av livet samtidigt!
 
  • Gilla
Kan_allt
  • Laddar…
C claym skrev:
Vi betalade 78.000 (efter ROT) för vårt 2x3 badrum och då ingick detta:
  • Plywood och gips på väggarna
  • Tätskikt
  • Klinker på väggarna (inte materialet, det köpte vi själva. Bara arbetet ingick)
  • 6 spottar i taket. Sänkt tak som målades
  • El draget till komod och handdukstork, samt extra el dragen till golvvärmesystemet
  • Vända en dörr så den blev högerhängd
  • Golvbrunnssil
  • Allt material som "ingår" för att genomföra byggandet (dock ej VVS)
VVS ingick således inte i de 78000. Vi rev även väggar och golv innan de började.
Vi hade 3 offerter och denna var billigast (övriga låg på 120.000-140.000). Är väldigt nöjd med resultatet och lyhördheten från firman.
Vart i landet gjordes det arbetet, tycker priset låter väldigt bra. Skulle jag kunna få deras namn och nummer? :)
 
Jag har kämpat med mitt 12m2 badrum i två år nu....Nu är iaf kakel o klinker på plats...efter mycket öl o svett...:)
 
  • Gilla
Kan_allt och 2 till
  • Laddar…
H hjalle74 skrev:
Jag har kämpat med mitt 12m2 badrum i två år nu....Nu är iaf kakel o klinker på plats...efter mycket öl o svett...:)
Är det tillåtet enligt GVK att dricka öl när man grejar ;)?
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
B bobman skrev:
Är det tillåtet enligt GVK att dricka öl när man grejar ;)?
jodå, bara man satt tätskikt så ölen man eventuellt spiller går att suga upp igen.....i annat fall kallas det missbruk och då kopplas soc in
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Jag byggde också ca 8 m2 badrum själv. Tog ca 2 år... Men det var väl egentligen klart efter ca 9 månader. Då hade vi all klart och duscharna installerade. Men taklister och foder runt dörrarna tog 15 månader till att få dit. Egentligen är jag inte helt klar ännu. 1 dörr av 3 saknar fortfarande foder :seenoevil::rofl:
 
  • Gilla
hjalle74
  • Laddar…
Gjorde 8m2 badrum (dusch+badkar) i min tillbyggnad på 6 månader med i snitt1- 2 dagars jobb i veckan, men då är det onödigt krångligt...så 35 - 50 dagar. Granitkeramik på diagonalen på golvet tog 3-4 dagar, pärlspont på 2/3 av väggarna och i tak, målat 3 lager med linoljefärg tog många dagar. (målat tätskikt under pärlsponten), kakel på 1/3 , platsbyggda kommod och spegelskåp, hörngolvbrunn mm. Första gången jag la flytspacklade, satte tätskikt, kaklade etc... Så gick inte jättefort, men blev riktigt bra! Slutsumman blev ca 120kkr, varav vvsaren tog 20k, elektriker 5k, gjutjärnsbadkar 18k, blandare 15k, golvklinker 12k osv.. Va tjänstledig 30 dagar, så ungefär 35k i förlorad inkomst. Men hade det lejts ut hade det blivit dyrt, tveksamt om hantverkare hade gått med på att sätta pärlspont..
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B bobman skrev:
Är det tillåtet enligt GVK att dricka öl när man grejar ;)?
jo men annars blir det ju inte bra ju....
För att orka läsa alla små regler behöver man något kallt att dricka och begrunda vad f^%#n de egentligen menar....:)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
De låter dyrt
Varför klä in väggar bättre o putsa dom samt endast fuktspärr där du har våtrumzon 1 resterande kakla klinka utan fuktspärr så kan väggar andas

B bobman skrev:
Vi har ett 1-plans hus med källare byggt 1968. Badrummet är original och vi har försökt få in offerter på en renovering.
Badrummet har plastmatta på golv och halvkaklade väggar. Golvbjälklag är enligt ritning 2-3"x9" och ligger med cc max 60cm. På vägarna sitter gipsskivor på råspontväggar. Badrummet är cirka 2x3m stort.
Golvbrunn i gjutjärn och vattenledningar i koppar som är dragna i bjälklag och väggar.
Vi kommer att tömma badrummet på allt samt riva ner gips samt ta bort befintlig matta.

Detta vill vi ha.
  • Våtrumsmatta på golv och väggar
  • Väggar kläs med plywood och sedan gips. (Stabilare och ok att kakla på i framtiden enligt någon)
  • Elgolvvärme
  • Nytt innertak med cirka 5 dimmbara spottar
  • Eluttag vid badrumsskåp. Kopplingsuttag för handdukstork
  • Ny badrumsdörr skall monteras, tillhandahålls av oss.
  • All inredning såsom toalett, duchväggar, kommod osv. skall ej ingå i offert utan köps av oss separat.
Ett företag har varit och tittat och efter påtryckningar lämnat en offert på 106 000kr +VVS arbete på 35 000kr, alltså totalt 141 000kr för material och arbete. Rot-avdrag kan göras med 22500kr

Vi behöver komplettera med WC, duschväggar, komod, handdukstork och badrumsfläkt. Detta kanske går att köpa för 25 000kr?

Dessutom vill rörmokaren plugga vattenrör i vägg och montera inspektionslucka på utsidan av vägg. Känns sådär..

Är det så här dyrt? I min värld borde man få ett helt klart badrum med kakel och klinker för dessa pengar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.