Schispan,

En flashlista är en mätning av varje panel vad den ger för effekt. Mätningen utfört på fabriken med blixtljus, därför kallas den flashlista, engelska flash = blixt. Den listan ska du ha, tillhör dokumentationen av anläggningen, den är viktig. Panelen belyses med blixtljus och dess lämnade effekt mäts. Alla panelernas serienummer anges i flashlistan tillsammans med deras uppnådda effekt, som nybakade paneler.

Nej, panelernas serienummer anges inte på SolarEdgeportalen, utan det är istället effektoptimerarnas serienummer du ser där. Det är något helt annat. Om din firma du köpt nyckelfärdiga anläggningen av har valt att anlita en underfirma för visst arbete, är inte denna underleverantör din partner utan firman du köpt av. Du har ju inte valt underleverantören.

Du ska också av firman du köpt anläggningen av, ha fått hållfasthetsberäkningar att montagematerialet och sättet på vilket det monterats håller för de dimensionerande snölaster och vindlaster som gäller för din ort. Alltså dokumentation att det håller. Kanske har de snålat på materialet för att öka sin vinst och det bara håller ett par år? Takpannor spricker och med vattenläckor som följd?
 
Redigerat:
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Tack för förklaringen av Flashlist och är mycket bra.

Jag insåg att jag skrev om serienummer för solpaneler och skulle varit optimerarna. Du har helt rätt.
Har frågat efter en flashlista hos min leverantör fast dom visste inte riktigt vad det var.....

Hållfasthetsberäkningar har mottagits. Konstigt nog efterfrågas inte dessa av försäkringsbolagen då jag kollade!

Monteringsfirman står för den tioåriga installationsgarantin och även då för ingående material som takfästen, K2 system etc. Detta trots att huvudleverantören har betalat och ytterligare en rörig historia.

Du verkar att själv ha solpanelanläggning och undrar ifall du har fått ägarbevis/kvitto på alla ingående komponenter? Eller det är huvudleverantören som är helt ansvarig? Tyvärr finns ju inga garantier på att dessa firmor varar i årtionden.
 
Det tyder på att de nog tyvärr saknar erfarenhet om de inte vet vad en flashlista är. Oroväckande. Du talade kanske bare med en praktikant på firman får man hoppas. Vi byggde vår anläggning SolarEdge själva tillsammans med hjälp av en elektriker.
 
Redigerat:
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Arnodt - Tack för diskussionen och Flashlistan.

Tyvärr var det ingen praktikant jag talade med! Ska fortsätta jaga besked på måndag.
 
  • Gilla
reza666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.