Tjenamors alla! Jag har en gammal ctc kombipanna" 1968" har slutat att elda med olja och installerat luftvärmepump på ovanvåningen och en i källaren "oisolerad" har elektrisk vvb men problemet är att jag skulle vilja ha igång pannam och stödvärma huset lite då det blir så galet kallt visa dagar, huset är från 1939 oisollerat. Shuntern till pannan hade rostat så tömde systemet på vatten och lyckades få den så att den nu står på max? Kan man fylla systemet med en vattenslang och hur gör jag med expansionkälet när jag fyller på? Och hur gör jag när jag ska elda? Hata mig inte men har bott i lägenhet nästan hela livet så är riktigt kass på detta och förstod att det fanns mycket kunnigt folk på detta forum så jag hoppas att någon kan hjälpa mig vore ytterst tackam! Biffogar med lite bilder så ser ni
 
  • Gammal grön CTC kombipanna i ett oisolerat källarutrymme med synliga rör och ett rött expansionskärl i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal rostad shuntventil på en CTC kombipanna med verktyg och diverse delar på pannans topp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Användare fyller ett värmesystem med vatten via en röd slang ansluten till shunten i ett oisolerat källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostigt expansionskärl med tryckmätare i ett oisolerat utrymme, kopplat till rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En äldre grön CTC kombipanna med synlig rost och varningsetikett, indikerande underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal grön CTC kombipanna i källare med shunter, rör och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal rostig pannas överdel med en rostad shunter, rördelar och en skiftnyckel liggandes ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då har du alla rör kvar, har cirkpumpen stått still länge så går den nog inte runt, i ändan på den så sitter det en mutter, lossa och känn med en mejsel om du kan snurra rotorn, sen att fylla upp med vatten efter så lång tid kan vara vanskligt, linet i alla skarvar kan ha torkat och då kan det läcka. Exspanstionskärlet följer gängse normer om det inte har läck på blåsan. du får prova att fylla upp lite försiktigt som du visar och se om det läcker någonstans, trycket ska ligga på ca 0,8 bar om manometern inte har fastnat.
Att elda blir lite som lotteri, oljebrännarn ska bort och en plåt ska till där, sen att få en lagom temp på panna utan att koka blir svårt, samt att elementen kommer att bli 80 C.Till sist inte bra att strypa eldningen och pyrelda , massor med skit blir det i panna och skorsten
 
Oj tack för snabbt svar! Då litar jag på det och låter pannan vara tack snälla!
 
Fyll systemet enligt tidigare svar. Men kör systemet med diesel från dunk till bef brännare.
20 l motsvarar ca 200 kw. Att kunna värma upp huset när det det är lite utkylt finns nästan inget snabbare än gammal hederlig diesel. Sedan blir nog Greta besviken
 
Har du själv slutat elda med olja eller vad? Tänkte mest på att oavsett vad du förbränner så lär ju pannan vara fylld med vatten och fungera så långt med shunt och allt. Det är ju inget som helst plötsligt måste fungera bara för att du ska elda nåt annat?
 
  • Älska
kest
  • Laddar…
Hur har det gått för dig. Vintern är i antågande och februari brukar vara den kallaste månaden.
 
K kest skrev:
Hur har det gått för dig. Vintern är i antågande och februari brukar vara den kallaste månaden.
Hej! Tänkte att jag ska försöka täta runt shuntern på någe vis sen fylla upp systemet på vatten igen och låta allt stå så att inte rören rostar
 
A Amatörpåhus skrev:
låta allt stå så att inte rören rostar
Fyller du systemet utan att värmt vattnet så du blir av med syret i vattnet så rostar det definitivt.
Vänta med att fylla tills du kan elda alt starta brännaren via en dunk.
Vad har du för problem men shunten? Och hur vet du att den läcker?
För att bara prova systemet så kan det läcka lite och man får chansen att se över systemet var man har problem och inte. Är det ett gammalt system med grövre rör kan det gå med självcirkulation hjälpligt om man inte får igång cirkulationspumpen men prova att vri igång den med en skruvmejsel innan du släpper på ström först.

Lättast är nog att om brännaren startar. Det slutar att värma direkt du bryter strömmen.
 
Glöm det dör med att elda i en gammal kokspanna. Vill du använda den till något så sätt in en pelletsbrännare. Eldar du i en sådan panna lever du farligt då röktempen lätt går upp i över 400 grader. Du har ju ingen tank så värmen kommer bara när du eldar. Värme i källaren och i sovrummen brukar vara fördelar då luftvärmepumpen inte räcker dit.
Ved kostar nästan lika mycket som pellets om du inte har utrústning för att kapa och klyva själv. Tiden du lägger ned på att böka med veden kan du ägna åt ett kul extrajobb eller någon hobby.
 
G Granström2 skrev:
Eldar du i en sådan panna lever du farligt då röktempen lätt går upp i över 400 grader
Ursäkta, men har du nån aning om vad du pratar om....?
En av fördelarna (de idag få) är att det är mycket enkelt att reglera rökgastemp med oljeeldning.
 
Jag har brännare och skruv liggandes men är sån amatör på det här så vette fan om jag vågar ge mig på det
 
L lat skrev:
Ursäkta, men har du nån aning om vad du pratar om....?
En av fördelarna (de idag få) är att det är mycket enkelt att reglera rökgastemp med oljeeldning.
Jag gissar att Granström missade ett ”ved” i meningen. Jag håller med om att kokspannor är dåliga som vedpannor. Men eldar man inte galet så är de knappast livsfarliga. Olja eller pellets funkar bra om man håller effekten på en rimlig nivå.
 
G Granström2 skrev:
elda i en gammal kokspanna
Är uppväxt med den typen av panna. för en stabo kan jag förstå att det kan vara svårt att elda, man efter ha eldat ett tag så lär man sig. Dessutom skulle bara pannan vara en komplettering på kvällar o helger för att få upp temperaturen när LLV ej förmågade. Ungefär som att elda i en braskamin fast mycket bättre.
 
Har en identisk uppsättning som dig hemma och funkar suveränt med att elda pellets i den så tycker du borde ge de ett försök
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
H Husseglarn skrev:
suveränt med att elda pellets i
Husseglarn är inte fel ute, men prova brännaren först så du vet att systemet är tätt och funkar.
20 L diesel är ca 200kw det räcker länge om det bara skall vara ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.