Med Monochrome House har den Stockholmsbaserade danska arkitekten David Lookofsky skapat en moderniserad variant av den klassiska röda stugan. Fasad, fönsterinramning och tak, allt går i den ljusare varianten av Falu Rödfärg. Attefallshusets insida är däremot nästan uteslutande byggt i helt vanlig furuplywood.

Du kan läsa artikeln här: Attefallshuset Monochrome House - en moderniserad skärgårdsstuga
 
Läckert. Läckert. Urläckert
 
  • Gilla
splinter och 1 till
  • Laddar…
Kul att dom lämnade det klart för att skruva upp gipset, så man får se lite av den bakomliggande konstruktionen och inte bara målat gips...
 
  • Gilla
  • Haha
TCG och 12 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Snyggt med trä!
Tyvärr gulnar ju furu med tiden, bra att det går att vitlasera då
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Snyggt med trä!
Tyvärr gulnar ju furu med tiden, bra att det går att vitlasera då
Bör man inte behandla det när det är nytt? Svågern, arkitekt, byggde stuga på 70-talet. Dessa tak har inte gulnat.
 
J
Hur blir ett sådant tak efter ett par år? Ser ju ut som vanlig lockpanel som är rödslammad.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
J Jönas skrev:
Hur blir ett sådant tak efter ett par år? Ser ju ut som vanlig lockpanel som är rödslammad.
det är inte så att de är plåt under panelen? Kanske bara är fotplåten iofs.
 
J Jönas skrev:
Hur blir ett sådant tak efter ett par år? Ser ju ut som vanlig lockpanel som är rödslammad.
Kommer bli grönt av mossa.
Alla kyrkor på Gotland har sånt där tak, men de är nog tjärade.
 
Isakare Isakare skrev:
Kommer bli grönt av mossa.
Alla kyrkor på Gotland har sånt där tak, men de är nog tjärade.
Varför ?
 
I mina ögon var det bedrövligt fult invändigt, tur jag inte är arkitekt då blev det nog inte så många annorlunda hus :D
 
  • Gilla
FunkishJonny och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför ?
Tak brukar bli gröna av mossa med tiden, särskilt om det finns växtlighet runt omkring, och chansen är nog större att mossan fastnar lättare på ohyvlat slammat virke, än på en vanlig tegelpanna tex.
Man brukar ha hyvlat virke på tak.
Gissningsvis finns det papp under virket, så det är nog "Ingen fara på taket"
 
Hur vet du att det är ohyvlat ? Jag gissar på hyvlad lärk,, det ser så ut på bilderna.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur vet du att det är ohyvlat ? Jag gissar på hyvlad lärk,, det ser så ut på bilderna.
Svårt att bedöma vad det är med de bilderna och mina ögon, men i så fall kommer väl färgen rinna av med tiden, man slammar inte hyvlat virke. Men det kan ju vara nån annan typ av färg på taket.
 
nino nino skrev:
I mina ögon var det bedrövligt fult invändigt, tur jag inte är arkitekt då blev det nog inte så många annorlunda hus :D
lol, ja dessutom är det inte direkt nytänkande med polerad betong och naken plywood - har varit trendigt länge nog i likriktade arkitekturkretsar
 
  • Gilla
tompajo
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Snyggt med trä!
Tyvärr gulnar ju furu med tiden, bra att det går att vitlasera då
Någon som vet hur man åstadkommer den gulnade effekten på ny obehandlad furu? Olja? Lack? Bets?
 
  • Gilla
708145
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.