Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis så görs den enstegstätade fasaden med tunnputs på cellplast, och den är ju som bekant en katastrofkonstruktion.
Tyvärr verkar hustillverkarna vägra att ge upp den konstruktionen. Numera lägger man på lite tjockare puts, men i grunden är det samma konstruktion med i stort sett samma risker.

"Under senare år har en modifierad enstegstätad konstruktion, med mineralull och tjockputs, dykt upp på marknaden.
...
Den modifierade metoden, med mineralull som isolering, får ett bättre resultat. Men långt ifrån bra. Konstruktionen riskerar mögelpåväxt från maj till oktober i Lund. Risken är något lägre i Stockholm men förekommer under ungefär samma tidsperiod. – Mineralull är bättre än cellplast, men långt ifrån lika bra som en tvåstegstätad konstruktion med ventilerad luftspalt, säger Olof Mundt-Petersen. "

https://www.nyteknik.se/premium/larmet-ny-byggmetod-ger-risk-for-mogel-6971024
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis så görs den enstegstätade fasaden med tunnputs på cellplast, och den är ju som bekant en katastrofkonstruktion.

Men visst finns det fler sätt att använda cellplast i vägg, men i Sverige är det dock väldigt ovanliga konstruktioner, det finns ju dock. Pål Ross gillade ju att använda ett cellplastblock som fylldes med betong, vilket inte alls är samma problemkonstruktion som den enstegstätade cellplast/puts-fasaden. Men det är ovanliga fåglar i det Svenska husbeståndet.

Man kan ju också vända på det och fråga sig, hur många bra sätt finns det att använda cellplast i vägg i Svenska hus, alltså där inte mineralull är bättre.
Det är inte många, och det gäller byggtekniker som har en försvinnande liten andel av den svenska småhusproduktionen.
Motståndet i byggbranchen är kompakt mot bygga i EPS...
Ross bygger i EPS block o betong med överlägsen prestanda energimässigt!
På forum som detta sprids myter och tro som gör det möjligt att fortsätta med enstegsmetoden nu med mineralull som är lika galet
Hur vore det om man lät kunskap om hur man kan bygga bra och säkra hus råda?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Precis så görs den enstegstätade fasaden med tunnputs på cellplast, och den är ju som bekant en katastrofkonstruktion.

Men visst finns det fler sätt att använda cellplast i vägg, men i Sverige är det dock väldigt ovanliga konstruktioner, det finns ju dock. Pål Ross gillade ju att använda ett cellplastblock som fylldes med betong, vilket inte alls är samma problemkonstruktion som den enstegstätade cellplast/puts-fasaden. Men det är ovanliga fåglar i det Svenska husbeståndet.

Man kan ju också vända på det och fråga sig, hur många bra sätt finns det att använda cellplast i vägg i Svenska hus, alltså där inte mineralull är bättre.
Det är inte många, och det gäller byggtekniker som har en försvinnande liten andel av den svenska småhusproduktionen.
Jag har EPS Inne i facken och så traditionell beklädnad med läktad luftspalt och stående panel. Får ju bättre isolering. Ingen mögellukt på övervåning som har panel (viss lukt i källaren men det är för att plattan är oisolerad) och panelen är original 1974.
 
B byggarätt skrev:
Hur vore det om man lät kunskap om hur man kan bygga bra och säkra hus råda?
Här håller jag med till 100% och lite till. (y)
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Här håller jag med till 100% och lite till. (y)
Bra varför hatar ni EPS byggnadsteknik när det inte är några problem med byggsystem med EPS och betong I så fall?
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
optimum
A Anders_Nilsson skrev:
Aha, så cellplasten sitter inne i regelfacken i liv med reglarna och så har man bara smetat puts över allting? Jag trodde man hade mineralull inne i facken och en cellplastskiva utanpå och att man la putsen på cellplasten.
TS har inte i detalj redogjort för hur väggarna är uppbyggda men visat en del på en bild han lagt in.

Där är det utifrån puts och därefter cellplast. Hur det ser ut innanför detta vet jag inte. kan vara djupare med cellplast och betong i kärnan eller regelkonstruktion.

Dock så sitter cellplasten inne i väggen och inte utanpå.
Isolering utanpå kan vara vanligt på isolerad grund.

Delvis upptagen vägg med synlig puts, cellplastisolering och råtegel, innanför ytskiktet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
optimum optimum skrev:
TS har inte i detalj redogjort för hur väggarna är uppbyggda men visat en del på en bild han lagt in.

Där är det utifrån puts och därefter cellplast. Hur det ser ut innanför detta vet jag inte. kan vara djupare med cellplast och betong i kärnan eller regelkonstruktion.

Dock så sitter cellplasten inne i väggen och inte utanpå.
Isolering utanpå kan vara vanligt på isolerad grund.

[bild]
Bilden visar utanpåliggande enstegstätning med puts limmad fäst direkt på stomme...
En problemfri lösning om den kan torka ut inåt nedåt vilket den kan med diffusionsöppet EPS!
Däremot om det finns diffusionsspärr så stängs fukten inne
 
Är inte hela problemet kring skandalen med enstegstätade fasader just att dom inte torkar upp så bra som tillverkarna hoppades på?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är inte hela problemet kring skandalen med enstegstätade fasader just att dom inte torkar upp så bra som tillverkarna hoppades på?
Nej det är fusket med anslutningar mot fönster o dörrar där det läcker in vatten
 
Jo, men du skrev:

B byggarätt skrev:
En problemfri lösning om den kan torka ut inåt nedåt vilket den kan med diffusionsöppet EPS!
Det är ju bevisat av bl a Rise att det inte fungerar på det sättet. Fukt som av olika anledningar kommer in i fasaden kan inte ventileras ut i tillräcklig omfattning. På grund av det är det en dålig konstruktion.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, men du skrev:



Det är ju bevisat av bl a Rise att det inte fungerar på det sättet. Fukt som av olika anledningar kommer in i fasaden kan inte ventileras ut i tillräcklig omfattning. På grund av det är det en dålig konstruktion.
Det du säger stämmer för konstruktioner som inte har uttorkningsmöjlighet
 
Någon generell cellplast-ångest tror jag inte på.
Vem är rädd för att EPS i betongplattan skall börja brinna?
Eller dessa väggar tex
Prefabricerade betongväggelement med EPS isolering lastade på en tågvagn under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggnad under konstruktion med EPS-isolering synlig i väggar och ställningar runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa byggmetoder med EPS i väggarna gör inte alls husen omöjliga att sälja.

Jag tror att problemet uppstår när arkitekten och kunden kommer överens om en helt slät (puts)vägg och inte vill bygga ett betonghus. Hur löser man det?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Någon generell cellplast-ångest tror jag inte på.
Vem är rädd för att EPS i betongplattan skall börja brinna?
Eller dessa väggar tex
[bild][bild]
Dessa byggmetoder med EPS i väggarna gör inte alls husen omöjliga att sälja.

Jag tror att problemet uppstår när arkitekten och kunden kommer överens om en helt slät (puts)vägg och inte vill bygga ett betonghus. Hur löser man det?
Genom att sätta EPS i ett brandskyddat paket!
 
N
B byggarätt skrev:
Bra varför hatar ni EPS byggnadsteknik när det inte är några problem med byggsystem med EPS och betong I så fall?
Jag håller mig till cellulosaisolering, typ thermofloc som både kan ta upp och avge fukt.
 
  • Gilla
Bjor
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Nu är det ju inte själva branden som är farlig i EPS utan att det bildas HCN vid förbränning och det är en gas som dödar dig på kort tid. När man pratar om brandceller så är det primärt att begränsa spridningen. På individnivå så är det väldigt mycket eget ansvar vilket brandskydd du har. En enkel brandvarnare är långt ifrån tillräckligt. Fukt och mögel är inte det sämsta med EPS. Man har även frångått bromerande flamskydd på täckskivor pga grönt tänk.
Du har nämnt flera gånger att det ska bildas cyanväte när EPS brinner. Kan du ge en vetenskaplig referens till det? Det finns inget kväve i materialet, och brinnande kolväten, om än arrener, tar inte hux flux upp kväve ur luften och bildar cyanväte.

Jag tycker mig se en häxjakt på cellplast av vissa användare, och en överdriven positivitet hos andra användare. Själv är jag i stort sett positiv, men rätt material på rätt plats, som vanligt.
 
  • Gilla
civilingenjören och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.