59 499 läst · 220 svar
59k läst
220 svar
Projekt jaktkoja!
Igår blev det jakt, sen isolera klart taket. Det blev inte så bra (en del glipor mellan isolering och takåsar) men det får duga. Egentligen ska det upp lite taklister men det känns långt ifrån prioriterat.
Slängde ihop ett trappsteg till farstubron också, men det blev fantastiskt fult så det blir ingen bild på det eländet . Ska göra om det till sommarn när jag fortsätter fixa utvändigt runt kojan.
Det som krävs nu är ett bättre köksbord och friskluftsintag. Funderar på att sätta en liten batteridriven fläkt i frånluften för att få ur fukt ordentligt. Luften tog snabbt slut när det var en grinig lönnfet gubbe, två flåsande jakthundar och en fotogenkamin igång...
Slängde ihop ett trappsteg till farstubron också, men det blev fantastiskt fult så det blir ingen bild på det eländet . Ska göra om det till sommarn när jag fortsätter fixa utvändigt runt kojan.
Det som krävs nu är ett bättre köksbord och friskluftsintag. Funderar på att sätta en liten batteridriven fläkt i frånluften för att få ur fukt ordentligt. Luften tog snabbt slut när det var en grinig lönnfet gubbe, två flåsande jakthundar och en fotogenkamin igång...
Det blir i genomsnitt en natt i kojan per vecka nu
Har möblerat om lite så det ryms ett bord på 70x70 (utfällbart till 70x140). Ska sätta in ett fönster till också.
värmen är än så länge gasolkamin och fotogenkamin. Det tar lite väl lång tid att få det torrt och varmt när det är kring -7 grader ute (och inne). Vädra ur fukten är nåt jag behöver en effektivare lösning på. Spontant känns det som att det krävs kring 8 kW värme och sen vädra med öppna fönster, då borde mycket samlad fukt tryckas ut.
Bygget går nu på lite sparlåga, kanske sätter in det andra fönstret i år. Har börjat spana in vilka träd som måste fällas för att få mer solljus även vintertid. Solljus vintertid (iaf fram till december) känns som en förutsättning för att sätta upp solceller till nåt slags elsystem.
Har också börjat bygga en bro över diket på baksidan tomten, så det blir lättare att köra skoter in i skogen där. Och såklart jagat en hel del
Har möblerat om lite så det ryms ett bord på 70x70 (utfällbart till 70x140). Ska sätta in ett fönster till också.
värmen är än så länge gasolkamin och fotogenkamin. Det tar lite väl lång tid att få det torrt och varmt när det är kring -7 grader ute (och inne). Vädra ur fukten är nåt jag behöver en effektivare lösning på. Spontant känns det som att det krävs kring 8 kW värme och sen vädra med öppna fönster, då borde mycket samlad fukt tryckas ut.
Bygget går nu på lite sparlåga, kanske sätter in det andra fönstret i år. Har börjat spana in vilka träd som måste fällas för att få mer solljus även vintertid. Solljus vintertid (iaf fram till december) känns som en förutsättning för att sätta upp solceller till nåt slags elsystem.
Har också börjat bygga en bro över diket på baksidan tomten, så det blir lättare att köra skoter in i skogen där. Och såklart jagat en hel del
Pointing out the obvious, men... Jag tror du behöver en skorsten och en kamin. Har du forskat något mer i det där?Tovetorvan skrev:
japp, det är nästa stora grej. Har tyvärr inte råd med det just nu.Fulkemisten skrev:
Är lite sugen på att sätta dit en Volcano-kamin som Tentipi säljer, den kan jag ha i lavvun också på längre skoterturer till fjälls. Den går på diesel, fotogen, ved och pellets. Jävligt ful men häftig
https://tentipi.com/sv/volcano_stove
För 16000 får jag nog både vedkamin och skorsten som är godkänt. Meeeeen den är ju så jävla frän! Och skulle vara sjukt fin att ha i lavvun när det är minus 20 ute. Då har man det varmt och gott hela natten
Jag anstränger mig just nu för att inte impulsköpa volcanokaminen. Vi får se hur det går.
Jag anstränger mig just nu för att inte impulsköpa volcanokaminen. Vi får se hur det går.
Kan du inte köpa kamin med skorsten på blocket?
Typ denna: https://mobil.blocket.se/annons/vasterbotten/kamin_jotul/86315155
Typ denna: https://mobil.blocket.se/annons/vasterbotten/kamin_jotul/86315155
mjoo, problemet är dels att det är oklart om den där är godkänd. Ska jag sätta in en icke-godkänd så har jag redan en Laxen ståendes. Dels vill jag ha rökröret genom väggen för att slippa bråka med taket mer. I dagsläget enklare att ta upp ett hål i väggen än att fippla med genomföring genom innertak, isolering, råspont och takpapp. Det är min känsla iaf.AXS skrev:
Kan du sätta någon slags Solarventi eller dylikt så att du fina dagar får lite hjälp? Tror att med en "riktig" kamin kommer du snart att få bukt med problemet.
Väljer du att gå ut genom väggen så får du ju en billigare skorsten än upp genom taket. Vi har en Laxen i klubbstugan och den värmer fint trots 40 kvm.
Väljer du att gå ut genom väggen så får du ju en billigare skorsten än upp genom taket. Vi har en Laxen i klubbstugan och den värmer fint trots 40 kvm.
Har kikat på solluftvärmare, både färdiga och hemmabyggda. Nästa höst kanske det blir aktuellt, måste fälla en massa träd först bara. Nu ligger kojan i skugga från slutet av september...
Skulle då inte tveka om att stoppa in laxen kaminen, provtryck själv och elda på.
Besiktning, sotning och brandskyddskontroll är ju bara för försäkringsbolagets skull om det skulle råka brinna, lite dyrare självrisk.
Brandvarnare och ordentlig ventilation är väl dock att rekommendera.
Besiktning, sotning och brandskyddskontroll är ju bara för försäkringsbolagets skull om det skulle råka brinna, lite dyrare självrisk.
Brandvarnare och ordentlig ventilation är väl dock att rekommendera.
Kul projekt!
Beroende på hur långt du kommit så kanske det finns smidiga lösningar som du inte tänkt på.
Om du ska värma med någon form av förbränning alltså gasol eller ved så måste ju ventilationen fungera som du redan varit inne på men det finns ju ett gäng ganska fina lösningar som går att använda sig av.
Finns det någon skrot i närheten av dig som har krockade husbilar? Du kanske kan hitta någon där mycket av inredningen i bodelen fortfarande finns i bra skick?
Vi svenskar tänker ju inte så ofta på möjligheten att använda gasol till saker men här skulle du ju kunna få ett system som är helt off-grid med gasol och lite 12V. Husbilar har oftast gasol till kyl, värme, spis, varmvatten osv i system som är relativt enkla att hitta reservdelar till.
Nu kan jag inte specifikationerna på en trumavärmare i huvudet men där skulle du alltså kunna ha en helautomatisk uppvärmning på gasol och nyttja hur de har luftkanaler som sprider värmen genom en 12V-fläkt.
När det gäller 12V-systemet så kan det vara värt att kika på att bygga det med litiumbatterier som blixtsnabbt kan ta emot all laddning du får från solcellerna till skillnad från vanliga blybatterier.
Det finns ganska snygga armaturer för belysning till båtar och husbilar för 12V och med LED i dessa så drar det knappt någon ström.
Skippa i möjligaste mån att använda inverter för att köra 230V då dessa har mycket förluster. Jag har fricampat med husbil själv och kört både datorer och 4g-modem på 12V då jag som nörd gärna har den lyxen med mig ut.
Bygger du hela din lösning med 12V så får du dessutom koppla allt själv och behöver ingen elektriker till det.
Beroende på hur långt du kommit så kanske det finns smidiga lösningar som du inte tänkt på.
Om du ska värma med någon form av förbränning alltså gasol eller ved så måste ju ventilationen fungera som du redan varit inne på men det finns ju ett gäng ganska fina lösningar som går att använda sig av.
Finns det någon skrot i närheten av dig som har krockade husbilar? Du kanske kan hitta någon där mycket av inredningen i bodelen fortfarande finns i bra skick?
Vi svenskar tänker ju inte så ofta på möjligheten att använda gasol till saker men här skulle du ju kunna få ett system som är helt off-grid med gasol och lite 12V. Husbilar har oftast gasol till kyl, värme, spis, varmvatten osv i system som är relativt enkla att hitta reservdelar till.
Nu kan jag inte specifikationerna på en trumavärmare i huvudet men där skulle du alltså kunna ha en helautomatisk uppvärmning på gasol och nyttja hur de har luftkanaler som sprider värmen genom en 12V-fläkt.
När det gäller 12V-systemet så kan det vara värt att kika på att bygga det med litiumbatterier som blixtsnabbt kan ta emot all laddning du får från solcellerna till skillnad från vanliga blybatterier.
Det finns ganska snygga armaturer för belysning till båtar och husbilar för 12V och med LED i dessa så drar det knappt någon ström.
Skippa i möjligaste mån att använda inverter för att köra 230V då dessa har mycket förluster. Jag har fricampat med husbil själv och kört både datorer och 4g-modem på 12V då jag som nörd gärna har den lyxen med mig ut.
Bygger du hela din lösning med 12V så får du dessutom koppla allt själv och behöver ingen elektriker till det.
jo jag har kikat mycket på både gasolvärmare från husvagnar och dieselvärmare, både luft- och vattenburet. Många skisser men inget bestämt än.Bjurran skrev:Kul projekt!
Beroende på hur långt du kommit så kanske det finns smidiga lösningar som du inte tänkt på.
Om du ska värma med någon form av förbränning alltså gasol eller ved så måste ju ventilationen fungera som du redan varit inne på men det finns ju ett gäng ganska fina lösningar som går att använda sig av.
Finns det någon skrot i närheten av dig som har krockade husbilar? Du kanske kan hitta någon där mycket av inredningen i bodelen fortfarande finns i bra skick?
Vi svenskar tänker ju inte så ofta på möjligheten att använda gasol till saker men här skulle du ju kunna få ett system som är helt off-grid med gasol och lite 12V. Husbilar har oftast gasol till kyl, värme, spis, varmvatten osv i system som är relativt enkla att hitta reservdelar till.
Nu kan jag inte specifikationerna på en trumavärmare i huvudet men där skulle du alltså kunna ha en helautomatisk uppvärmning på gasol och nyttja hur de har luftkanaler som sprider värmen genom en 12V-fläkt.
När det gäller 12V-systemet så kan det vara värt att kika på att bygga det med litiumbatterier som blixtsnabbt kan ta emot all laddning du får från solcellerna till skillnad från vanliga blybatterier.
Det finns ganska snygga armaturer för belysning till båtar och husbilar för 12V och med LED i dessa så drar det knappt någon ström.
Skippa i möjligaste mån att använda inverter för att köra 230V då dessa har mycket förluster. Jag har fricampat med husbil själv och kört både datorer och 4g-modem på 12V då jag som nörd gärna har den lyxen med mig ut.
Bygger du hela din lösning med 12V så får du dessutom koppla allt själv och behöver ingen elektriker till det.
intressant med att bygga 12V-systemet på litiumbatterier, det hade jag faktiskt inte tänkt på! Ska kika mer på det!
ambitionen är fortfarande att ha kojan off grid och så underhållsfri som möjligt, så det kommer bli nåt slags 12V system ganska snart.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 834 inlägg
Ja, dessa är framtiden. Men farligare (så man måste hålla tungan rätt i munnen, annars får man en brand som inte går att släcka utan sand, och de tål ingen överladdning öht). Och mycket dyrare.Bjurran skrev:
Ja, och de har dessutom blivit billigare. Så det är en "no brainer".Bjurran skrev:
Ja, det är bra att ha, men kan man undvika de så är mycket vunnet.Bjurran skrev:
Njae, det där är faktiskt inte sant om vi skall vara petiga. ELSÄK FS 2013:1:Bjurran skrev:
"3 § Utan hinder av bestämmelserna i 6 § elinstallatörsförordningen (1990:806) om vem som får utföra elinstallationsarbete, får följande arbeten utföras av andra än en elinstallatör eller en yrkesman under överinseende av en elinstallatör. Undantagen gäller dock inte för elinstallationsarbeten som utförs i explosiva miljöer.
1. Utbyte av elkopplare som är placerade i en egen kapsling eller dosa samt av anslutningsdon för högst 16 A, 400 V.
2. Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder.
3. Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst 50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan.
4. Förläggning av värmekabel eller värmefolie för skyddsklenspänning med nominell spänning om högst 50 V.
5. Losskoppling eller anslutning av en anordning i ett laboratorium, provrum eller liknande där anordningen används för utbildning, provning, försöksverksamhet eller kontroll."
Eftersom en sådan här anläggning mycket lätt går över 10A eller 200VA så får man faktiskt inte göra det själv.
Nu gör ju de flesta det själv ändå, men man skall se till att göra det rätt. Det finns en del fallgropar, även om man kanske inte stöter på dem i en så här liten stuga. (Men fråga på elforumet vid minsta tveksamhet så får du hjälp. Det är inte rocket science direkt.)