Jag har nyligen läst av den lokala VA-föreningens mätare, och vi har en diff på ungefär 2,4%, eller 100 kubikmeter mellan föreningens mätare, och kommunens mätare där vi ansluter till kommunens vatten. Diffen är åt "fel" håll, det vill säga kommunens mätare visar mer än summan av medlemmarnas mätare. Annars hade det ju bara varit att tacka och ta emot :)

Jag antar att det säkert finns fler med egna VA-föreningar här - vad är erfarenhet, hur mycket diffar det?

Föreningen är ny, och det har gjorts ett antal nyanslutningar under mätperiod, så lite av det kan säkert förklaras med att folk spolat ut klor ur slangarna innan de anslutit till mätare. Men, 100 kubikmeter känns ändå som rätt mycket vatten, och 2.4% är i alla fall en bra bit över det typiska mätfelet på de mätare vi använder i föreningen.
 
Misstänker ni att kommunens mätare visar fel har ni rätt att få den undersökt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Misstänker ni att kommunens mätare visar fel har ni rätt att få den undersökt.
Vi är nog en bit ifrån att börja misstänka kommunens mätare för att visa fel. Jag tror sannolikheten är större att det är någon som "glömt" att koppla in mätaren...

Jag har i och för sig inte hittat något om vad som är godkänt felmarginal, och det kan ju mycket väl vara så att kommunens mätare visar 2% över, och är inom tillåten marginal.
 
Vi har haft ett liknande fel.
Sex fastigheter delar på en kommunal vattenanslutning, och kommunens mätare har alltid visat lite mer än summan av våra egna.
Men då vi bara har kommunalt vatten, och inte avlopp (vi har privata infiltrationer) så är inte kostnaderna så höga så vi har brytt oss. Och vem vet, någon eller några av oss kanske tappar ut en del före mätaren ;)
Den rörliga avgiften för vatten och avlopp är nu 20,50 kr/m3, för endast vatten 7,00 kr/m3 inkl moms.
 
Det finns ett regelverk om det , har för mig att det tom. är en lag. Kallas något i stil med mätlagen. Det är drygt 20 år sedan det var aktuellt för mig. Men en mätare får visa fel med en viss procentsiffra, 3% har jag för mig. Om den visar mer fel än så, så har man rätt till kompensation för hela felet.

Där jag bodde tidigare hade vi kommunalt vatten via en samfällighet. Vi hade i flera år en diff på ca 10% mellan summan av våra mätare och den kommunala mätaren. Vi fick tillbaka med ränta.
 
Om det är 3% så ligger ju vårt lilla fel väl under den gränsen. Det är inga jättepengar som det rör sig om, utan 100 kbm à 26.99:- på 4 månader, delat på ett 60-tal anslutna.

Det handlar snarare om att klura ut om vi har missat något, men jag tror i stort sett att det kan skrivas av som inom den tillåtna felmarginalen.
 
OT:
Förresten, @KnockOnWood, kommer du ihåg en fråga från en massa år sedan om att hänga upp en stång på en limträbalk? Jag kan glatt meddela att den hänger där sedan ett antal år tillbaka, med ett par ledstångsbeslag i mässing, och det håller nog för bra mycket mer än vad vi hittills hängt upp :)

Jag brukar numera ta ut både inner- och ytterfiléer istället för att såga kotletter av den biten, och det arbetet hade varit väldigt mycket bökigare på limträbalken. Njuter just nu av en kaffe och lite biltong gjord på ytterfilen från ett av höstens tre lamm :)
 
L linusc skrev:
Förresten, @KnockOnWood, kommer du ihåg en fråga från en massa år sedan om att hänga upp en stång på en limträbalk?
Nej det hade jag glömt (med ålderns rätt).
Men kul med lite återkoppling efter nästan fem år :D
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Nej det hade jag glömt (med ålderns rätt).
Men kul med lite återkoppling efter nästan fem år :D
Haha, ja, det är viktigt att återkoppla... :) Det tog mig väl rätt lång tid att komma till skott med att hänga upp den, och när jag väl gjorde det så var tråden bortglömd. Får väl lägga upp en bild i den gamla tråden kanske :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.