Har jordvärme IVT, mestadels radiatorer men i hall och kök är det golvvärme med separat cirkulationspump. Jag vill höja värmen i golvet men trots att termostaten är öppen på Max så blir effekten i golvet för låg. Returvattnet från slangarna i golvet är väldigt kallt, men returen från hela golvvärmesystemet är varm. Är det då så att det går ganska mycket vatten genvägen ut igen vid termostaten utan att gå förbi cirkulationspumpen och in i golvet? Vad gör jag åt detta? Det känns som att systemet går på halvfart...
 
  • Värmeanläggning med cirkulationspump och termostat på en vägg med blommigt tapetmönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Testa ta bort termostaten helt och motionera pinnen i ventilen
 
  • Gilla
Hoyas
  • Laddar…
Gjorde det igår och den hade fastnat en bit in. Nu upptäckte jag också att pumpen, som brummar och är varm, inte snurrar. Därmed inte så konstigt att golvet är kallt då...
 
H Hoyas skrev:
Gjorde det igår och den hade fastnat en bit in. Nu upptäckte jag också att pumpen, som brummar och är varm, inte snurrar. Därmed inte så konstigt att golvet är kallt då...
Ok har du tagit bort skruv på pumphus och vridit runt med platt mejsel
 
Ja jag provade det men får den inte att börja snurra tyvärr. Den går att vrida runt, men den tar inte fart.
 
Då är det dax att byta den. Testa att höja pump steget och sen vrida igång den
 
  • Gilla
Hoyas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.