Snailman
Skivan är 40mm tjock, där vasken ska limmas är det 8,5 mm kvar av skivan.

Skivan ska behandlas med Osmo vit och sedan ofärgad, undersidan har jag igår vitoljat.

Skivan har tyvärr en rygg mitt på där vasken ska limmas längs med stavarna (är samma där hällen ska sitta, men är nog inget problem där) . Stoppar in ett par bilder på hur det ser ut, hoppades att oljningen på undersidan skulle räta ut skivan, men så blev det inte.

Har på ena bilden rätat ut skivan med en tving och en läkt.

Jag skulle exempelvis kunna skruva och limma en läkt på båda sidor av hon, då de ryms i det 40 skåp som är under hon, för att räta ut skivan.

Jag tänkte limma hon med tec 7 lim.

Några råd eller tips?

Träskiva uträtad med tving och läkt för att visa problem med böjning där vasken ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
40 mm tjock träskiva under en svart vask med synlig fördjupning och tving som rätar ut skivan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bänkskiva av trä rätas ut med en tving och läkt på grund av en bågning där en vask ska monteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träskiva med böj rättas med tving och läkt under arbetsbänk för limning av vask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rostfri vask som ligger på en träskiva med synlig böjning och träets ådring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
40mm tjock träskiva nära en vask, med synlig böjning och vitoljad undersida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Snailman
Blir nog så att jag försöker med att skruva och eller limma en läkt på båda sidor om vasken, ungefär lika långa som vasken är.

Jag resonerar som så att vasken lär ju inte följa med i träets rörelser där den är limmad i träet, så om jag då rätar ut skivan med ett par lister bör det minska de spänningar som blir mellan trät och vasken när trät försöker röra sig.
 
Snailman
Träram och verktyg runt en metalldisk på ett plant underlag i förberedelse för att limma en vask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljbild av trälist vid en köksvask där listerna är skruvade och vasken förberedd för limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruvad lista nära svart köksvask redo för limning, med en ROCKWOOL-isolering i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har bara skruvat listerna, och kommer att nöja mig med det.

Blev plant nu där vasken ska limmas.
Ska se om jag kan limma vasken imorgon.
 
Redigerat:
Snailman
Förberedd köksfläkt inför installation med skruvar och lim längs kanten på träbänk likt Ikea-metoden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förberett med skruv inför limningen, samt limmat och dragit dit några skruv som klämmer mot kanten, som på Ikeas
Träyta med förberedda skruvar och limning, närbild av skruvklammning i kanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Snailman
Närbild på en nyinstallerad rostfri diskho i kök med träbänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här blev det.
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Ser snyggt ut! Har det fungerat ok, lite gammal tråd. Inga problem med fukt på övre kanten du har upp mot bänkskivans topp?
Behandlar man överkanten av hålet på nåt vis?
En fråga till, var får man tag i de skruvar du har undertill? Var inne på Ikea igår och såg underlimmade ekskivor därinne.
Såg också ut som det var ett spår fräst i kanten på hålet som skruvanordningen satt instucken i.
Vore intressant veta mer om det här, har en stor skiva svartek jag ska ha dit en Norrsjön diskho från Ikea i.
Ser fint ut med underlimmat, vet inte helt om jag fixar det på egen hand.
 
Glömde fråga det kanske viktigaste, sågade /fräste du ur hålet på egen hand? Verkar inte helt enkelt få till det kanske. Rätt mycket att fräsa bort på djupet.
Grejar man det mha en fräsjigg man tillverkar själv och en Bosch överhandsfräs?

Jag har fräst ur en hel del hål för fenboxar i surfbrädor men det är ju glasfiber och polyurethanskum man fräser bort. Kanske inte helt lika enkelt fräsa bort solid ek ur en bänkskiva misstänker jag.
Nån som gjort nåt sånt här på egen hand?
 
Snailman
Jag har gjort allting själv, och utgått från de askskivor som säljs av Bauhaus.

Först gjorde jag fräsmallar för hon, gjorde dem i spånskiva, men är nog bättre med mdf.

Fick även använda en del fräsar med kullager, tex för 45 graders fräsningen.

Har själv behandlat skivan och kanten med hårdvaxolja.

Det är främst ett spår i kanten under hon, där jag stuckit in metallplattor, gjorda från köpta vinkeljärn med färdiga hål (gängade hålet) skruvarna är kapad gängstång.

Har nån beskrivning jag hittade på nätet för en massa år sedan, om du pm:ar mig din mejladress kan jag skicka dem.

Har inte använt hon så mycket, då jag har en hel diskbänk också.

Det jag märkt är väl att trät rest sig lite i limträskarvarna.
 
Snailman
Bilder på fräsmallarna

Träpanel med utsågat rektangulärt hål och fräsmallar för olika storlekar av försänkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träpanel med utskuret hål och markerade linjer för ytterligare hål eller försänkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den mindre för det mindre hålet på ovansidan, och den större för försänkningen från undersidan.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Träskiva med frästa spår och en nyinlimmad ho sida vid sida med verktyg och metallbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett träkantens hörn med frästa spår och infogad metallplåt på en 27mm tjock skiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en träskiva med frästa spår och infällda plåtbitar, konstruktion av ho.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En skruv med en platt metallbit på en 27 mm tjock träskiva, illustrerar användning av kex maskin i byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en nyligen installerad diskho i rostfritt stål, infälld i en 27mm träskiva med frästa spår för plåtbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen installerad diskho i köksbänk av trä, fastlimmad och fräst för plåtinfällningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräst och limmat dit en likadan ho igen.
Den här skivan är 27mm tjock, gjort spår för plåtbitarna med kex maskinen.
 
  • Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
Tack för bilderna jätteintressant.
 
Snailman
Testar med hällen och skivan på plats.

Träarbetsbänk med inbyggd spishäll och undermonterad diskho i rostfritt stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostfri diskho monterad i ljus träbänkskiva med vit skåplucka i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med installerad spishäll och diskho i bänkskiva av trä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
Snailman
Fortsätter att posta här trots rubriken.

Ville ha lådor även under hällen (hällen kräver 65mm tomrum under sig, och skivan är bara 27 mm tjock, jag har löst det med att göra en ram av bänkskiva under själva bänkskiva, denna låter jag sticka ut 10 mm precis som täcksidorna.

Jag kommer även att sätta Ikeas hällskydd eller vad de kallas ovanför lådorna, men får fästa dem med någon egen metod som tar mindre plats i höjdled.

Köksskåp med öppna lådor som visar specialgjord ram för integration av kökshäll och bänkskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köksskåp med öppen låda som visar anpassad ram för inbyggnad av spishäll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träkökslådor med handtag, några stickar ut 10mm för att matcha täcksidor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även limmat ihop nästa bänkskiva som behöver vara lite bredare i hörnet där jag har ett bänkskåp bredd 400mm i 45grader i hörnet.
Bänkskiva i trä under limning med tvingar och vinkelhake för exakt montering i DIY-projekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Limmad bänkskiva av trä med synlig ramkonstruktion på en verkstadsbänk i förberedelse för installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
flimsy och 2 till
  • Laddar…
Snailman
Monterat passbitarna i 90 gradershörnet, tänkte inte på mönsterpassning, så det var 50% chans att det skulle bli rätt. :thinking:

Träpassbitar monterade i ett 90-graders hörn, utan mönsterpassning, med en trälist i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåja, det får bli såhär....

Limmar passbitarna till de två återstående 45 gradershörnen, tänker på mönstret denna gång (y)

Får limma en i taget, då tvingarna inte räcker till.

Två träbitar sammanfogade i 90 graders hörn med lim och fastklämda med tvingar på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gersågade båda bitarna och limmar dem, vet inte om det är rätt metod? I det 90 gradiga hörnet lät jag ena passbiten gå förbi den andra och satte en trälist i hörnet.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Snailman
Håller på med håltagningen i stommarna för hällen, och monterar skydden under hällen.
Köksskåp delvis isärmonterat för förberedelse av håltagning och skyddsmontage under en häll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håltagning i vit köksbänk för installation av häll, med skydd och trästomme synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Delvis utsågat hål i en MDF-stomme för installation av kökshäll med skydd monterat under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Håltagning i vit köksstomme för häll, med synliga träskydd installerade under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.