Jag försöker få kvitton eller ägandebevis på ingående komponenter som solpaneler, växellikriktare och optimerare i monterad solkraftanläggning av leverantören. Hittar inget på webben men mycket viktigt ifall leverantören gör konkurs.
Någon som vet någonting om detta och tacksam för svar.
 
Kan du förtydliga. Tänker du på det ur garantisynpunkt?
 
Helt riktigt.
 
Har du inget kvitto eller offert på "hela" anläggningen?
Tillsammans (kvitto med offert) bör det framgå ganska specat vad som ingår.
Det finns även ett drifttagningsdatum från nätägaren när du började "sälja" el....
Det kan vara ett bra datum att ha i garantisyfte
 
Gäller långa garantier på 25,20 och 12 år och mycket kan ju hända under tiden.
 
Det finns men inget specifikt på ingående komponenter. Dvs. jag har ingenting på ingående komponenter i anläggningen.
 
Skulle två solpaneler lägga av efter 10 år och leverantören kursat så ingen bra sits.
 
Har du kontaktat leverantören? I ”förordning om elektrisk materiel” kunde man tidigare läsa om detta. Nu återfinns det i ”Elsäkerhetsförordning 2017:218”. Om innehållet är samma ska leverantören, den som satt produkten på marknaden tillhandahålla manual på svenska. För mig har det ibland hjälpt att nämna det för leverantören. Brister man i detta kan ESV ta bort produkten från den svenska marknaden.
 
Ja på 25 år då brukar även tillverkare köpa upp varandra och bilda nya bolag....
Men ordning och reda är bras från början.
Fick du inga detaljerade fakturor eller kvitton?
 
Lätt att vara efterklok men du skulle kräva en detaljerad faktura innan du betalade.
I efterhand kan det vara svårt. eller lågt intresse från leverantören.

Fick du någon dokumentation över ingående detaljer, instruktioner skötselanvisningar mm.
 
Jag har fått en specifikation på ingående komponenter av leverantören med avseende för bidragsansökan hos Länstyrelsen och även i offerten men detta gäller ju varor som inte är tillverkade av leverantören utan mer som ett hopplock från varierande tillverkare. Köper jag en villa så har ju ingående maskiner som värmepump, tvätt/diskmaskiner etc. separata garantier.
Jag vet inte hur "standaren" är hos solkraftsleverantörer och därför frågar jag.
 
Jodå och helt riktigt. Men frågan gäller ju ägandebevis för individuella delar av anläggningen..
 
Vad säger firman du köpt anläggningen av och som monterat den?

Bortsett från det, du nämner garantitider 25 år och 12 år, och då tänker man att det är precis vad SolarEdge lämnar för garantitider. Du har i din ägo då SolarEdge växelriktaren och du kan titta på den vad det står för tillverkningsserienummer. Dessutom har du nog anmält just det serienumret på SolarEdgeportalen annars skulle du inte se någonting om din anläggning i deras portal. På varje solcellspanel har du ett serienummer och du har säket fått hela flashlistan över alla panelerna av firman du köpt anläggningen. I flashlistan anges vad panelerna presterade som helt nybakade. Flashlistan är viktig om du ska åberopa garantierna för panelerna.
 
Har kontaktat leverantörsfirman angående ägarbevis/kvitton och monteringsfirman var inhyrd av lev.firman.
Deras svar angående ägarbevis/kvitton ska komma nästa vecka men jag inte är familjär med kutymen för solanläggningar och styrkande av ägande av komponenter i solanläggningen. Därför startade jag tråden för att få veta lite mer.
Solaredgeportalen i funktion och allt f.ö. som du skriver med layoutlista med serienummer av panelerna.
Vänligen förklara vad en flashlista är för det har jag inte hört talas om.
Solpanelerna är tillverkade av REC så har inget med Solaredge att göra.
I mitt fall har jag även CWT-takfästen (40 årsgaranti) då det är Plannja plåttak monterat, sedan K2 system för att hålla panelerna. Samma här för att styrka ägandet ifall eventuell garantisak. Montörsfirman lämnar 10 års garanti på installationen men vem vet vad som händer inom detta tidsspann.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.