Ska ge mig på våra väggar som är lättbetongblock. Det saknas skarvremsor och befintligt spackel släpper väldigt lätt i skarvarna:
Vägg med skarv där spacklet släpper, synliga sprickor och lättbetongblockens struktur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skarv mellan lättbetongblock där befintligt spackel flagnar och faller av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat spackel längs skarven mellan lättbetongblock där skarvremsan saknas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur hanterar man detta? Kör man med vanliga remsor och spackel eller finns specialgrejor anpassat för lättbetong?
 
Vad säger du om att hellimma renoveringsgips över hela väggen?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad säger du om att hellimma renoveringsgips över hela väggen?
Putsa det (gipsputs) eller limma gipsskivor med pl400 blir bra.
 
Gipsputs får det nog bli, tack. Vi tänkte sätta något easy-cover liknande. Gips känns onödigt jobbigt, många fönster och element som måste hanteras
 
Hade samma problem. Rensade sprickorna som ett V . Sen primade jag och spacklade med typ husfix och skarvremsor i glasfiber. Sen en vända till med spackel och remsa. Sen en sista finspackling. Några andra spacklade jag med kakel/klinkerfix och glasfiberremsor. Båda varianterna verkar funka bra ~ 3år senare. Mina väggar var under mark delvis, ville därför inte limma gips eller andvända pappersremsa. Kändes iaf bättre med plast.
 
P per-o skrev:
Hade samma problem. Rensade sprickorna som ett V . Sen primade jag och spacklade med typ husfix och skarvremsor i glasfiber. Sen en vända till med spackel och remsa. Sen en sista finspackling. Några andra spacklade jag med kakel/klinkerfix och glasfiberremsor. Båda varianterna verkar funka bra ~ 3år senare. Mina väggar var under mark delvis, ville därför inte limma gips eller andvända pappersremsa. Kändes iaf bättre med plast.
Funkar det bra att spackla lättbetong med vanligt spackel?
 
Jo körde vanligt sandspackel på vissa väggar. Som slutspackling, inga problem med vidhäftning om det var det du tänkte på.

Edit: men själva skarvarna har jag inte provat att andvända sandspackel till. Så jag inte blir otydlig nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.