Hejsan.

Jag skall riva ner eterniten på utsidan och spika lockpanel istället.

Måste jag söka bygglov?

Har hört att man kan få avslag eftersom det finns så lite eternit kvar på hus, stämmer detta?
 
När du byter fasadmaterial måste du söka bygglov.
Betvivlar att de skulle ge dig avslag p.g.a. Eterniten. Det finns ju trots allt många sådana hus fortfarande. Hörsägen ska man inte lita på. ;)
 
Detta behandlas i kapitel i PBL.

Kapitel 8 tar upp vad som är bygglovpliktigt.
I 8§4 står att man inte behöver söka bygglov för fasadändringar inom detaljplaneområden om detta inte väsentligt ändrar byggnadens karaktär. I ditt fall är det nog ett gränsfall. Många kommunder skulle strunta i det, men det finns säkert flera som vill ha in byglov.

I3§1 Står att byggnader ska anpassas till landskapsbilden och ha en form och färg som är estetiskt tilltalande.

I 3§10 står det att ändringar skall utföras varsamt.

Dessa båda gillar bygglovhandläggare att hänvisa till, men rättsfallen på senare år har visat att lagens text är halvt tandlös. Alltså bör du ha stora förutsättningar att få ändra till den fasad du vill ha om det inte står annat i planen eller huset har någon grad av k-märkning.

Glöm inte att det är ruggigt hårda krav avseende miljön då du hanterar eternit.
 
Men man kan faktiskt misstänka att eternitfasader inom skälig tid kommer att K-märkas - så riv snabbt som 17 om du vill bli av med det!
 
Alltså, kolla med din kommun. ;) Glömde det tillägget tidigare. ::)
 
Jag ringde kommunens byggnadsinspektör och han skulle skicka över papper för bygglov.

Precis som ledighetskommiten skrev så hade det varit skillnad om jag hade ett torp i skogen.
Nu är huset inne i byn, och därför behöver jag bygglov.
 
Glöm bara inte bort att ta hand om dig själv, när du river eterniten. (jag är inte säker på att det ens är tillåtet att riva eternit själv?!) Eternitdamm är mycket farligt att inandas. En (1) partikel ner i lungorna kan ge cancer.
MVH Fiddeli
 
fiddeli skrev:
Glöm bara inte bort att ta hand om dig själv, när du river eterniten. (jag är inte säker på att det ens är tillåtet att riva eternit själv?!) Eternitdamm är mycket farligt att inandas. En (1) partikel ner i lungorna kan ge cancer.
MVH Fiddeli
Såå, farligt är det inte! 8) Som privatperson får du plocka ner eternit hur lätt som helst. Kolla med din kommun hur mycket det kostar att deponera eternit? ??? Vissa kommuner tar hutlöst betalt för detta. :surprised: Vissa kostar gratis! :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.