Rördelar/dragning..
Tänker jag rätt?

Skiss av rördelar och dragning för uppifrån och sida med mått och detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är ju ingen expert men det ser väl ok ut. Men behöver du renslucka där? Hur kommer du åt den?
 
Någon avluftning?
 
-RB- -RB- skrev:
Jag är ju ingen expert men det ser väl ok ut. Men behöver du renslucka där? Hur kommer du åt den?
Krypgrund.
Är det alltså ok med grenrör plus 45° böj upp till toa?
Är det osmart att sätta 110/70 gren mot handfatet istället för 110/110 och förminskning till 70?

Jag har lättare för brädor och kablar som sagt.. :oops:
 
  • Gilla
JA”Snabbe”
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Någon avluftning?
Avluftningen tänker jag på samma som vattenlåset till handfatet? 50mm.
 
janwide
Jag skulle säga att blindändan med renslucka och lock kan leda till ansamlingar av smuts och stopp. Bättre att sätta rensluckan nedströms längre ifrån toa och handfat om det är möjligt.
 
  • Gilla
Krilleman och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Krypgrund.
Är det alltså ok med grenrör plus 45° böj upp till toa?
Är det osmart att sätta 110/70 gren mot handfatet istället för 110/110 och förminskning till 70?

Jag har lättare för brädor och kablar som sagt.. :oops:
Skall du lägga avloppet på marken i krypgrunden? Och den där lösningen med en ”avkrok” för dasspapper Mm. Ser du ut.
Avser du att krypa in i krypgrunden för att eventuellt rensa så är det väl bättre du sätter rensluckan på den vertikala delen av röret upp mot toan. Men blir troligen ganska krångligt.
Men er ju enklare att rensa ett ev stopp ”längre” ner i systemet. Öppnar du den luckan du ritat in vid ett ev. stopp så rinner ju allt avloppsvatten ut i krypgrunden. Förövrigt är det bara att skruva loss och lyfta bort klosetten och rensa den vägen om det mot förmodan skulle bli nödvändigt.
Och 50mm räcker gott till handfatet.
 
GoC GoC skrev:
Skall du lägga avloppet på marken i krypgrunden? Och den där lösningen med en ”avkrok” för dasspapper Mm. Ser du ut.
Avser du att krypa in i krypgrunden för att eventuellt rensa så är det väl bättre du sätter rensluckan på den vertikala delen av röret upp mot toan. Men blir troligen ganska krångligt.
Men er ju enklare att rensa ett ev stopp ”längre” ner i systemet. Öppnar du den luckan du ritat in vid ett ev. stopp så rinner ju allt avloppsvatten ut i krypgrunden. Förövrigt är det bara att skruva loss och lyfta bort klosetten och rensa den vägen om det mot förmodan skulle bli nödvändigt.
Och 50mm räcker gott till handfatet.
Avloppet hänger i bjälklaget.
Kanske enklast att skippa ev rensmöjlighet där och placera en nedströms. (y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Avloppet hänger i bjälklaget.
Kanske enklast att skippa ev rensmöjlighet där och placera en nedströms. (y)
Ja ingen utom en ormmänniska lär komma åt den rensluckan du ritat in om det hänger i bjälklaget.
Men blir troligen problematiskt att finna en sådan som även behärskar avloppsrensningens olika tekniker
En renslucka skall ju sitta så du enkelt kan komma åt den och samtidigt få ner lämplig rensutrustning och genomföra rensmanövern.
Oftast därför det kan finnas en rensbrunn på avloppet utanför huset, då kan man rensa åt båda håll, inåt i huset (där blir det ytterst sällan stopp förutom köksavlopp som fylls med fett som blir till vita hårda klimat efter några decennier) så det kan vara bra att ha en rensmöjlighet på, och utåt. Annars så är det väl oftast trädrötter eller bakfall som förorsakar stopp på skitens färd i ledningen långt utanför huset. begagnade kondomer, tamponger, matfett och topspinnsar tillsammans med trädrötter är troligen det som förorsakar flest stopp i avlopp
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Jag körde med en sån här till vår toa.
[länk]

110/75 grenrör körde jag med i vårt badrum.
Den ser ut som en kort 90böj eller är den mer åt långa varianten?
Jag handlade 2st 45or men börjar bli osäker om det får plats på höjden..?
Iofs som det är nu sitter det en t-koppling/grenrör från toan och ner och det verkar ju funkat.
 
Jag vill minnas att den är längre än en vanlig 90-böj men kortare än 2 st 45-böjar. Men jag funderade inte så mycket på det då den är avsedd för ändamålet. Vi har inte haft några som helst problem med stopp i den toaletten.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Jag vill minnas att den är längre än en vanlig 90-böj men kortare än 2 st 45-böjar. Men jag funderade inte så mycket på det då den är avsedd för ändamålet. Vi har inte haft några som helst problem med stopp i den toaletten.
Mitt problem ibland är att jag funderar för mycket.. :oops:
 
  • Gilla
-RB-
  • Laddar…
Jag har normalt sett också det problemet. Vet inte varför det gick så bra i just det fallet.
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
janwide
Det blir nog större problem för dom som inte tänker alls (y)
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.