Hej!
Läser massor här och man lär sig så grymt mycket .

Skulle behöva hjälp med dimensionering av reglar för ett tak jag tänkte bygga över bilen.

Förutsättningar är kedjehus där mitt och grannens hus sitter ihop med mitt garage i mitten. Idag finns ett tak som går ut framför garaget. Rätt risigt så det ska bytas ut och göras större.

Idén är att fästa tvärgående reglar mellan husen och sen plasttak på.

Avståndet/ spännvidden är 3.6 m. Någon kunnig som vet vilken dimension på reglar som behövs med den spännvidden. Gäller i närheten av Örebro ( tänkte på snözon).

Har kikat lite på byggbeskrivningar.se och det dimensioneringsorogrammet men lyckades inte hitta rätt. Blev lång text nu men aja....

Tacksam för förslag.

Mvh j26
 
J J26 skrev:
Hej!
Läser massor här och man lär sig så grymt mycket .

Skulle behöva hjälp med dimensionering av reglar för ett tak jag tänkte bygga över bilen.

Förutsättningar är kedjehus där mitt och grannens hus sitter ihop med mitt garage i mitten. Idag finns ett tak som går ut framför garaget. Rätt risigt så det ska bytas ut och göras större.

Idén är att fästa tvärgående reglar mellan husen och sen plasttak på.

Avståndet/ spännvidden är 3.6 m. Någon kunnig som vet vilken dimension på reglar som behövs med den spännvidden. Gäller i närheten av Örebro ( tänkte på snözon).

Har kikat lite på byggbeskrivningar.se och det dimensioneringsorogrammet men lyckades inte hitta rätt. Blev lång text nu men aja....

Tacksam för förslag.

Mvh j26
Titta igen i dimensioneringsprogrammet och se vad som är större än du tänkt dig
 
Du får nog inga bra svar i det programmet. Det låter som en typisk situation med en möjlig snöficka. Det går inte att lämna ett klart svar utan att veta hur de omgivande taken ser ut. Visa ett foto rakt framifrån. Har du tur kan du klara dig med 45x220 C 24 bjälkar på c/c 600 mm, men det kan också krävas limträbalkar.
 
Tack för svaren. Så här ser det ut. Det lilla taket idag är ca 2.5 meter och består av reglar 45-120 vinkelrätt ut från huset med en bärlina i framkant och på mitten. Cc ca 85 på reglerna och sen 45x70 läkt uppe på. Kan nämnas att jag sett alla möjliga dimensioner hos grannar. Många väldigt klena. Får lite sbårt att då plats med 220 regel. Kanske skulle göra som det är nu med flera bärlinor under på lagom avstånd. För att korta ner spännvidden. Verkar ju hålla för grannar och mitt gamla men klart man ska göra rätt om man gör nytt.

Mvh Jonte
 
  • Rödfärgat hus med ett litet tak överfart, synliga reglar och en bärlina, intill en höstack.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska i så fall helst ut längre än husknuten med hjälp av lämplig stolpe.
 
Vad säger grannen om att du sätter upp en 45x195 regel på hans vägg?
 
Det ordnar sig . Min syster :)
 
Kanon att ha syrran som granne

Jag skulle sätta upp 45x195 på varje vägg och montera 45x170 cc 300 mm mellan i balkskor samt en regel som understöd under varje 45x195
 
Ja det vore ju bra om 170 kunde räcka . Har sett grannar med 120 utan stöd. Tänkte som du säger skruva några reglar som stöd under bärlinorna. Tänkte stående som stolpar. Försvinner ju typ om man målar i husets färg sen.
Stolpe tänkte jag skruvlimma två reglar. Hamnar typ 2 m utanför husknut. Kanske 1.5m. Ska mäta och måtta lite med bilen.

Mvh j26
 
Tack för tips om att minska cc tänkte inte på det
 
Här finns ett snölastproblem. Dels på grund av de intilliggande taken, dels på grund av det instängda läget. Lägger du plast på taket går det dessutom inte att gå upp och snöröja vid behov. De flesta underskattar problemen bara för att det går flera år mellan topparna. 45x170 C 24 c/c 300 kan fungera men ligger på gränsen. En bättre lösning är att köpa limträ 90x315 och klyva ner till ca 90x155. Då måste man köpa limträ med beteckningen h (=homogent).
 
Ja jag förstår att läget är utsatt. Absolut. Men har som många andra ett problem med höjden i bakkant. Många andra takbeklädnader kräver väl rätt så brant lutning. Kommer väl ligga på gränsen även med plast. Sen är ju kostnaden helt klart en aspekt också. Men är i och för sig inte billigt att få ett ton snö plus ett tak på bilen heller.
Tänkte kanske sätta snörasskydd på taket också . Löser väl inte problemet men hjälper lite.

Fortsätter planera och fundera.
Mvh j26
 
Snörasskydd är alltid bra. Går det inte att ha avvattningen i framkant?

Antingen bygger man så det klarar snölasterna eller så går man upp och snöröjer varje gång det har snöat och hoppas att senare ägare klarar av det också. Mitt förslag om klyvna imträbalkar ger ett starkt tak med låg bygghöjd.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Ja snörrasskydd blir det tänkte jag.
Menar du avattningen på nya taket? Jo det tänkte jag sätta i framkant. Sitter där nu också men bakom panelen i framkant. Limträ är lite utanför budget just nu i alla fall men säkert det bästa

Mvh j26
 
Räkna på det! Skillnaden behöver inte bli så stor om alternativet är konstruktionsvirke i C 24 klass på c/c 300 mm. Limträ kan man måttbeställa utan spill. Om en limträbalk kostar 500 kr så kostar två vanliga minst 300 kronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.