Hej,


har två funderingar kring ytbehandling av stålkonstruktioner för utomhusbruk. Den första frågan gäller nyttan med zinkspray och den andra frågan är hur man rostskyddsmålar inuti stålrör.

Har en idé om att svetsa/nita ihop en grind och tillhörande staket av stålprofiler eller stålrör. Mitt ytbehandlingsproblem är återkommande, så grinden är bara ett problem. Två likande strukturer som jag redan byggt är fästdetaljer till en gunga och fästdetaljer till en fallskyddssele uppe på taket. Den senare ytbehandlades med zinkspray som grundfärg och hammarlack som täckfärg, vilket 3 månader senare ser som nytt ut. (Tiden får utvisa om det börjar uppstå rostbubblor i lacken inom närmsta åren.)

Rostfritt stål är ju särskilt problemfritt utomhus och jag väljer alltid rostfritt för metall utomhus om priset inte skiljer så mycket. Om man tillverkar en lite större detalj, som t.ex. grind av plattstång och vinkeljärn som väger ca 50-100kg blir priset för rostfritt stål en påtaglig nackdel, likaså kan det ta mycket tid att hitta material i rostfritt stål när motsvarande obehandlad detalj finns på hyllan på närmsta byggvaruhus. Så om man jobbar med vanligt stål, t.ex. S355J2, så behövs någon slags ytbehandling för att grinden ska hålla i många år utomhus.

Hur ytbehandlar man stål bäst som hemmafixare?

Låt oss säga att min nya grind ska ha en beräknad livslängd på 50 år och korrosionsklass C4 – då borde man kanske skicka den grinden på varmförzinkning innan man målar den?

Alternativet är att bygga grinden av massiva stålstänger så att det finns lite rostmån och ingen risk att strukturen rostar inifrån. Sen ett lager hammarlack. En riktigt tung grind av typen som man ser på gamla kyrkogårdar alltså. Då kan man borsta av rosten (och färgen) var 10:e år och måla på med ny hammarlack. Det är ett koncept jag överväger.

Ett annat koncept för grinden är att bygga av tunna stålrör (20x20mm, godstjocklek ca 1,5mm) och ha ytbehandling med någon bra färg. På t.ex. Biltema säljs ”Zinkspray” (Art. 36-7416) som jag redan hunnit experimentera lite med, som verkar spännande, men jag är ytterst tveksam om zinkspray verkligen fungerar under en längre tidsskala? Vad är det typiska användningsområdet? Det står på burken att zinkspray används som grundfärg, men samtidigt brukar färger säljas i ”färgsystem” där man ska köpa ett paket med matchande primer och sen täckfärg från samma fabrikat. Om man målar primern ovanpå zinksprayskiktet istället för på bart stål, blir kanske vidhäftningen sämre? Kan zinkspray motsvara en varmgalvanisering om man inte repar ytan? Är det en god idé att sätta ett lager zinkspray innan rostskyddsprimer för ytterligare rostskydd?

Zinkspray är extremt enkelt att applicera, torkar på 30 min och kostnadseffektivt i jämförelse med att skicka delar på varmförzinkning. Har faktiskt kört zinkspray lite varstans nu sedan ett år tillbaka, på bilrost, på rostiga stuprör, på rostiga trädgårdsredskap, på rostiga skruvar på cykeln, etc. Om jag vill göra noggrant jobb, så stålborstar jag bort lite gammal rost, torkar rent med aceton och sen sprutar zinkspray ovanpå. Om man är lite lat, bara spruta zink direkt på rost, verkar fästa helt ok, och kan inte se att det är dåligt.

Det jag hittills kan se, är att zinkskiktet hos Bitemas zinkspray är ganska känsligt mot nötning och löses upp av aceton. Det går ofta att skrapa bort zinkskiktet med en nagel, det sitter något bättre om ytan är sträv och man har tvättat med aceton innan applicering. På rostigt gjutgods fäster zinksprayen utmärkt utan någon förbehandling alls, lite lätt stålborstning räcker. På de ställen jag hittills använt zinkspray har jag inte sett något rost, om delen varit utan rost innan målning, men det är ännu kort tid sen de målades och har inte många prover att stödja mina resultat på. Kan inte se att vatten absorberas av zinkfärgen, utan regnvatten rinner fint av från ytan. Den zinkmålade ytan blir grå och matt, det ser nästan ut som någon militärfärg. Mitt senaste experiment är att använda inomhusskruv (elförzinkat) utomhus, och först måla dem med zinkspray. Det blir i regel billigare än att köpa varmförzinkad skruv, men jag ska erkänna att det finns ett problem med just skruvarna. Färgen skalas av när man drar in skruven i trät, och om trät är fuktigt kan den del av skruven som är inskruvad rosta, medan skruvhuvudet hålls intakt.

Vet inte om jag slösar bort tid och pengar på den här zinksprayen som jag börjat använda så flitigt? Är det någon som har erfarenheter att zinkspray gör skillnad?

Fråga2: Hur rostskyddsmålar man stålrör på insidan? T.ex. 1.5 m långa fyrkantsrör, ytterdiameter 20x20mm, som sedan svetsas ihop till en grind. Strukturen som ska bli målad blir alltså som ett slags galler. Behöver man någon specialpensel med extra långt skaft för att komma åt inuti rören, eller ska man sänka ner hela rören i ett färgbad? Om man ska rostskyddsmåla stålrör till en grind som först svetsas ihop, då behövs ett riktigt stort färgbad och dräneringshål i hela konstruktionen? Eller ska man måla rören på insidan innan de svetsas ihop? Kanske svetsa täcklock på ändarna på rören så de blir lufttäta och därmed inte behöver ytbehandlas på insidan? Eller något annat smart trix?

Tacksam för tips och kommentarer!
 
Dinitrol eller hålrumsvax inuti rören. Zink är ju en ädelmetall och därför skyddar den stålet. För bättre vidhäftning kan man pulverlackera zink som korrosionsskydd. Hammarlack har fördelen att den är mer elastisk.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Dinitrol eller hålrumsvax inuti rören. Zink är ju en ädelmetall och därför skyddar den stålet. För bättre vidhäftning kan man pulverlackera zink som korrosionsskydd. Hammarlack har fördelen att den är mer elastisk.
Nej. Zink är mycket oädel och skyddar därför stålet.
 
Lämna iväg på varmgalv, det är tveklöst värt det om du har lagt ner lite jobb på din grind. Resultatet kan ej jämföras med zinkspray.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Lämna iväg på varmgalv, det är tveklöst värt det om du har lagt ner lite jobb på din grind. Resultatet kan ej jämföras med zinkspray.
Tack för tipset! Varmgalv måste vara mycket bättre än alla tänkbara färger, det är också min spontana tanke. Det ska bli en fin grind och det kommer att ta många timmar att tillverka den, så jag vill kunna ha den i många år framöver.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Nej. Zink är mycket oädel och skyddar därför stålet.
Blandade ihop grupperna. Zink är en övergångsmetall i grupp 12. Zinkgruppen.
 
Jag rekommenderar varmgalv om du vill ha ett hållbart resultat, tänk på att det då inte får finnas slutna hålrum.

Jag galvade en hemma byggd lastramp till en lastbil. Det blev mycket fint och kostade inte jätte mycket.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Varmgalva inte om du ska måla grinden.
 
Som billackerare så måste jag poängtera vilten av att använda en 2-komponentsfärg om du tänker måla. Ingen 1K sprayburk! Det håller inte. Däremot finns det 2K på sprayburk att köpa och det ger faktiskt bra resultat.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Rent generellt så är zinkspray som sådan en dålig grundfärg om man ska använda det som en bottenfärg. Det är inte vad den är tänkt som iallafall utan det ska mer vara en repmetod för galvade detaljer som repsvetsas eller kompletteras.
Hammarlack är också en dålig täckfärg. Problemet är att den inte är särskilt tät och det är ju ett resultat av utseendet.
2K färger i all ära men ska man måla sånt här så är normal "mekanlack" inte att förakta. vanlig 1K penselfärg som är avsett för utemiljö och hårt slitage. Olika fabrikanter har olika namn på det men det är ju typ nån industrifärg. Troligen inte stapelvara överallt.
 
  • Gilla
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.