Appendix Appendix skrev:
Jag hade inte så mycket åsikter i frågan och läste denna tråd för att jag var intresserad.
Men "Byggarätts" Donquixotiska försvarande av produkten har gjort mig mer orolig än de som klagat på produkten. Denne låter mer som en part som bygger (eller har hus) i detta material än en pålitlig källa.
Speciellt när denne motargumenterar med folk som anger källor utan att själv ange en enda källa...

Edit: Skrev detta utan att ha läst ditt inlägg som även det hänvisade till väderkvarnarnas riddare. Så det är väldigt intressant att vi såg samma liknelse!
Typiskt de som är rädda för EPS de har tom lyckats lura dig med!
Det som anticellplastfolket påstår är hämtat från utlandet och har sällan bäring på Sverige
Tätningsproblemet de pratar om är faktiskt mest knutet till mineralull men de har lyckats betinga det till cellplast ordet!

Om du har ett seriöst intresse för EPS så rekomenderar jag att du tittar på jackon byggsystem med betong och skruvbart för skivor direkt mot!

TS ville ju belysa hur fördomar påverkar hans hus säljbarhet...
Mig kallar mobben för Don Q av Cervantes men ni har inte läst rätt version av boken som nyligen kommit i vuxenöversättning

Mina EPS projekt har inget med partiskhet att göra då jag isolerat med tak o bjälklag i cellulosa!

TS har bevisat rubriken att Cellplastångest råder !!!
 
Jag råkar ut för cellplast i jobbet emellanåt och visst brinner det men det är ingenting mot dom hus som har tretex och spånskiva som ytbeklädnad på väggar, där går det undan när elden får fäste. Skulle va mycket oroligare för det än cellplast.
 
Varför använder msn celplsdt i byggnader? Är det att det är billigt eller är det något annat?

Det enda jag kommer på är priset, men ska man då ha med en massa betong då blir det dyrt ändå.

Är det för att det är lätt att bygga med det kanske?

Kan någon förklara för mig varför det används. Finns så mycket bättre alternativ, och hampa är nog det bästa och inte dyrare än celplssr och betong, men cellplast utan betong då ksnske det är billigt.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag råkar ut för cellplast i jobbet emellanåt och visst brinner det men det är ingenting mot dom hus som har tretex och spånskiva som ytbeklädnad på väggar, där går det undan när elden får fäste. Skulle va mycket oroligare för det än cellplast.
Nu är det ju inte själva branden som är farlig i EPS utan att det bildas HCN vid förbränning och det är en gas som dödar dig på kort tid. När man pratar om brandceller så är det primärt att begränsa spridningen. På individnivå så är det väldigt mycket eget ansvar vilket brandskydd du har. En enkel brandvarnare är långt ifrån tillräckligt. Fukt och mögel är inte det sämsta med EPS. Man har även frångått bromerande flamskydd på täckskivor pga grönt tänk.
 
Bjor Bjor skrev:
Varför använder msn celplsdt i byggnader? Är det att det är billigt eller är det något annat?

Det enda jag kommer på är priset, men ska man då ha med en massa betong då blir det dyrt ändå.

Är det för att det är lätt att bygga med det kanske?

Kan någon förklara för mig varför det används. Finns så mycket bättre alternativ, och hampa är nog det bästa och inte dyrare än celplssr och betong, men cellplast utan betong då ksnske det är billigt.
EPS är lätt att använda ogiftigt och vindtätt och mycket bra i grunder och inuti väggar som är brandskyddade med gips och puts...
I bjälklag och tak är det bättre med cellulosa av brand och ljudskäl
 
B
B byggarätt skrev:
EPS kan tillverkas av råvara från skog! Genom att bygga in skogsråvara i isolering som sparar enorma mängder energi så kan hus producera energi eller åtminstone vara energineutrala
Vilken tillverkare använder skogsråvara för att tillverka eps då? Jag kan vara fel ute, men jag trodde typ 100% av cellplasten på marknaden hade fossil råolja som källa.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
EPS betyder expanderad polystyren. Det är med andra ord något som absolut inte är bra ur miljösynpunkt. Mycket av de microplaster som finns i haven är just polystyren. Det går att tillverka på andra sätt men det är mkt dyrare och får sämre egenskaper. Därför kommer det att förbli ointressant. Som det är nu är det billigt och lätt att arbeta med så därför gillar byggnadsindustrin det. Enstegsmetoden måste vara en ekonoms verk på något av de större firmorna. Man vill dessutom få bort bromerande flamskydd och det kommer innebära ett steg bort från termoplaster då det blir dyrare i brandcellskonstruktionen. EPS har sina fördelar och nackdelar. Min åsikt är att det finns bättre material att arbeta med. Däremot att isolera en platta gör EPS väldigt bra om förarbetet är bra.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
optimum
OBS, det är inte vad vi här på forumet tycker och anser utan de som är tänkbara köpare av TS hus som det gäller.

De har troligen satt upp ett stort NEJ till hus med isolering av cellplast. Deras beslut.
Det är dem det gäller.

Svårt att förstå?
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
Hemmakatten
Ursäkta om det nämnts tidigare, men skulle inte TS kunna låta göra en noggrann besiktning av konstruktionen, att huset är byggt på korrekt sätt, att inga fukt- eller mögelskador finns och att ut- och insidan är tätad som det ska.

Ett sådant protokoll kan man lägga ut på mäklarsidan tillsammans med objektbeskrivning, radonintyg, energibesiktning mm. Det borde lugna åtminstone en del köpare.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Detta är 100% fakta
TS hus har cellplast i väggarna.


Det spelar ingen roll om vi alla här på forumet skulle vara till 100% övertygade om att TS hus är friskt och fullständigt perfekt.
Problemet för TS är att tilltänkta köpare är ointresserade av ett hus med cellplast i väggarna.

Svårt?
Nej, inte i väggarna, utan utanpå väggarna. Hela problematiken är den enstegstätade fasaden. Mineralull i väggarna är också ett problem eftersom materialet inte kan ta upp fukt. Det är därför man har diffusionsspärren, den kom på 50-taket när man lämnade cellulosa för att förhindra kondensutfällning I väggen.

EPS I väggen är inget problem. Enstegstätade fasader är ett oerhört problem i miljöer där man har kondenserande fukt, dvs Skandinavien.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
B byggarätt skrev:
EPS är lätt att använda ogiftigt och vindtätt och mycket bra i grunder och inuti väggar som är brandskyddade med gips och puts...
I bjälklag och tak är det bättre med cellulosa av brand och ljudskäl
Det måste bli glipor mellan cellplasten och en ex. träregel tycker jag, om man inte lyckas skärs cellplasten på mm och helt rakt. Det tycker jag inte låter så lätt att få till, så hur vindtätt blir det i verkligheten? Sen blir det plastspån när man sågar, som sen blir micro plast, då är det "giftigt för fiskar" om det nu skulle börja brinna, så är röken inte så giftfri, jag vill då inte andas in den. Sen måste det vara puts på utsidan, alltså begränsnig i val av fasad.

Jag skulle då inte köps ett sådant hus, och avråda bekanta från att göra det också.

Det är att det är billigt som lockar att bygga med det kan jag förstå, för nå met fördelar kan jag inte se.
 
Bjor Bjor skrev:
Det måste bli glipor mellan cellplasten och en ex. träregel tycker jag, om man inte lyckas skärs cellplasten på mm och helt rakt. Det tycker jag inte låter så lätt att få till, så hur vindtätt blir det i verkligheten? Sen blir det plastspån när man sågar, som sen blir micro plast, då är det "giftigt för fiskar" om det nu skulle börja brinna, så är röken inte så giftfri, jag vill då inte andas in den. Sen måste det vara puts på utsidan, alltså begränsnig i val av fasad.

Jag skulle då inte köps ett sådant hus, och avråda bekanta från att göra det också.

Det är att det är billigt som lockar att bygga med det kan jag förstå, för nå met fördelar kan jag inte se.
EPS skall egentligen skäras med varm tråd, då uppstår inga spånor. Sedan har man gärna måttbeställd plast vid större projekt. Blir kapade ändå men det gäller att välja mått.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
optimum
A Anders_Nilsson skrev:
Nej, inte i väggarna, utan utanpå väggarna. Hela problematiken är den enstegstätade fasaden. Mineralull i väggarna är också ett problem eftersom materialet inte kan ta upp fukt. Det är därför man har diffusionsspärren, den kom på 50-taket när man lämnade cellulosa för att förhindra kondensutfällning I väggen.

EPS I väggen är inget problem. Enstegstätade fasader är ett oerhört problem i miljöer där man har kondenserande fukt, dvs Skandinavien.
Nej cellplasten sitter inte utanpå väggarna utan inne i väggen, innanför lagret med puts.

Hade den suttit utanpå så hade det varit på utsidan av putsen.

Ungefär som lekar på dagis när man lägger en sak i en låda eller utanpå lådan.
 
optimum optimum skrev:
Nej cellplasten sitter inte utanpå väggarna utan inne i väggen, innanför lagret med puts.

Hade den suttit utanpå så hade det varit på utsidan av putsen.

Ungefär som lekar på dagis när man lägger en sak i en låda eller utanpå lådan.
Aha, så cellplasten sitter inne i regelfacken i liv med reglarna och så har man bara smetat puts över allting? Jag trodde man hade mineralull inne i facken och en cellplastskiva utanpå och att man la putsen på cellplasten.
 
Mikael_L
A Anders_Nilsson skrev:
Aha, så cellplasten sitter inne i regelfacken i liv med reglarna och så har man bara smetat puts över allting? Jag trodde man hade mineralull inne i facken och en cellplastskiva utanpå och att man la putsen på cellplasten.
Precis så görs den enstegstätade fasaden med tunnputs på cellplast, och den är ju som bekant en katastrofkonstruktion.

Men visst finns det fler sätt att använda cellplast i vägg, men i Sverige är det dock väldigt ovanliga konstruktioner, det finns ju dock. Pål Ross gillade ju att använda ett cellplastblock som fylldes med betong, vilket inte alls är samma problemkonstruktion som den enstegstätade cellplast/puts-fasaden. Men det är ovanliga fåglar i det Svenska husbeståndet.

Man kan ju också vända på det och fråga sig, hur många bra sätt finns det att använda cellplast i vägg i Svenska hus, alltså där inte mineralull är bättre.
Det är inte många, och det gäller byggtekniker som har en försvinnande liten andel av den svenska småhusproduktionen.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.