Skånepöjk
Hej!

Vad tror ni är bäst för att få ett behagligare inomhusklimat?
Har just nu en altandörr (pardörr 120x200) av äldre slag som det drar från väldigt mycket. Dörren har dels otätheter och en kattlucka.
Består utav 2 glas osv. Har försökt Täta den efter bästa förmåga. Men man känner tydligt att det är kallare i köket och på golvet.

Vår kallvind är på ca 87m2. Isolerad med 20cm spån och någon form utav byggmatta man rullat ut ovan spånet.

Antingen så tar jag bort byggmattorna och lägger ca 30cm cellulosa ovanpå det eller så byter jag Altandörrarna och sätter kattluckan på garageporten istället.

Kostnaden är ungefär densamma.

Vad tror ni? Ny altandörr har fler fördelar än värmen, ser bättre ut, säkrare osv men om värmen kommer bli betydligt behagligare med isolerad vind så väger det upp.
 
surris
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hej!

Vad tror ni är bäst för att få ett behagligare inomhusklimat?
Har just nu en altandörr (pardörr 120x200) av äldre slag som det drar från väldigt mycket. Dörren har dels otätheter och en kattlucka.
Består utav 2 glas osv. Har försökt Täta den efter bästa förmåga. Men man känner tydligt att det är kallare i köket och på golvet.

Vår kallvind är på ca 87m2. Isolerad med 20cm spån och någon form utav byggmatta man rullat ut ovan spånet.

Antingen så tar jag bort byggmattorna och lägger ca 30cm cellulosa ovanpå det eller så byter jag Altandörrarna och sätter kattluckan på garageporten istället.

Kostnaden är ungefär densamma.

Vad tror ni? Ny altandörr har fler fördelar än värmen, ser bättre ut, säkrare osv men om värmen kommer bli betydligt behagligare med isolerad vind så väger det upp.
Du kommer få betydligt mindre värmekostnad om du väljer att isolera än om du byter dörr.
Men problemen vid dörren kommer att kvarstå. Så om du känner att det drar och strålar kallt ifrån dörren så hade jag bytt den, då kommer du uppleva inneklimatet som bättre.

Dock är det ett gammalt hus med en vacker pardörr i bra skick så hade jag inte bytt ut den..
 
Häng upp ett tjockt draperi framför altandörren och isolera kallvinden nu, fixa sedan altandörren när det finns pengar till det.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Häng upp ett tjockt draperi framför altandörren och isolera kallvinden nu, fixa sedan altandörren när det finns pengar till det.
Håller med.
Lägg undan pengarna ni sparar pga lägre värmekostnad till "dörrkontot".
 
Skånepöjk
L Låset skrev:
Håller med.
Lägg undan pengarna ni sparar pga lägre värmekostnad till "dörrkontot".
Hur mycket tror du man skulle spara?
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Hur mycket tror du man skulle spara?
Hur stort är huset?
Och vad har du för energipris?
 
Jag hade nog inte velat isolera direkt med modern isolering ovanpå sågspån. Det blir lite slöseri när det lämnar en stor köldbrygga längs alla väggar. Gräv åtminstone bort sågspånet som ligger längst ut emot väggarna och byt ut det mot ordentlig isolering för att undvika det. På mitten av taket kan det väll ligga kvar.

Schematisk illustration som jämför värmekonduktivitet hos ny isolering och sågspån med pilar som visar kall luftflöde.
 
  • Gilla
Låset
  • Laddar…
L Låset skrev:
Hur stort är huset?
Och vad har du för energipris?
Såg nu att du skrivit 87 m2 ovan.
Så det går att räkna på.

Men, jag behöver veta vilken kommun vi pratar om för att veta ungefär vilka graddagar/årsmedeltemperatur vi pratar om.

Samt, vad har du för uppvärmningskälla? Fjärrvärme, bergvärme, frånluftsvärmepump, direktel, ved, pellets, eller något annat.

Samt energipris.
 
Skulle säga att har man en dragig dörr så spelar de ingen roll hur mycket isolering man har på taket de blir kallt ändå.
Så jag skulle säga få bort draget framför tillägsisolering
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skulle säga att har man en dragig dörr så spelar de ingen roll hur mycket isolering man har på taket de blir kallt ändå.
Så jag skulle säga få bort draget framför tillägsisolering
J
L Låset skrev:
Såg nu att du skrivit 87 m2 ovan.
Så det går att räkna på.

Men, jag behöver veta vilken kommun vi pratar om för att veta ungefär vilka graddagar/årsmedeltemperatur vi pratar om.

Samt, vad har du för uppvärmningskälla? Fjärrvärme, bergvärme, frånluftsvärmepump, direktel, ved, pellets, eller något annat.

Samt energipris.

Nuvarnade energiåtgång
Area 87 m2
Isoleringstjocklek 0,2 m
Isoleringsvärde 0,14 W/m,K
U-värde 0,7 W/m2, K
graddagar 3 500
gradtimmar 84 000 Ch

Energiåtgång dagsläge, U*A*gradtimmar 5 116 kWh/år



Energiåtgång tilläggsisolering
Area 87 m2
Isoleringstjocklek 0,3 m
Isoleringsvärde 0,037 W/m,K
U-värde 0,12 W/m2, K
graddagar 3 500
gradtimmar 84 000 Ch

Energiåtgång efter åtgärd, U*A*gradtimmar 901 kWh/år

Besparing tillägsisolering 4 214 kWh/år

Nu har jag räknat lite snabbt. Kring 3 000 - 5000 kWh/år borde du spara, beroende på vilken ort du bor på.
Har du tex bergvärmepump får du dividera energibesparingen med COP, typ 3-4 beroende på förutsättningar.

Obs, räknade i alt 2 inte med sågspånet, så du får lite bättre effekt där.
Men ungefär i den storleksordningen bör vi hamna.
Mellan tummen och pekfingret.
 
  • Gilla
HBerggren
  • Laddar…
A
Det är ju bra om förbrukningen minskar,men behagligare klimat blir det väl inte,kan väl uppnås genom att höja värmen i så fall,hur mycket energi förlorar man genom en dragig dörr med kattlucka,kan man räkna på det?
 
Det givna fast tråkiga svaret är väl att åtgärda båda, ingen idé att bekosta på nya fina fönster /dörrar om huset knappt är isolerat och tvärtom.
 
P Patzie skrev:
Det givna fast tråkiga svaret är väl att åtgärda båda, ingen idé att bekosta på nya fina fönster /dörrar om huset knappt är isolerat och tvärtom.
Fast i min mening så är det väldigt stor skillnad på att ha ”dåliga” fönster och dragiga fönster.
Spelar liksom ingen roll om du har superduper isolerfönster om det inte sluter tätt mot karmen. Tilläggs isolering i all ära men det kommer inte göra golven varmare, prioritera att få huset dragfritt först.
 
Skånepöjk
L Låset skrev:
Såg nu att du skrivit 87 m2 ovan.
Så det går att räkna på.

Men, jag behöver veta vilken kommun vi pratar om för att veta ungefär vilka graddagar/årsmedeltemperatur vi pratar om.

Samt, vad har du för uppvärmningskälla? Fjärrvärme, bergvärme, frånluftsvärmepump, direktel, ved, pellets, eller något annat.

Samt energipris.
Tjena
Grym du är :)!

Huset är ca 180m2, 2 våning sutteräng.
Vi har bergvärme.
Huset ligger i Stockholm
 
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Tjena
Grym du är :)!

Huset är ca 180m2, 2 våning sutteräng.
Vi har bergvärme.
Huset ligger i Stockholm
Skånepöjk Hällvetet skrev:
Tjena
Grym du är :)!

Huset är ca 180m2, 2 våning sutteräng.
Vi har bergvärme.
Huset ligger i Stockholm
Okej!
Då blir det desto mindre besparing. Typ 1 000 - 1 500 kWh per år i besparing (beroende på pumpen SCOP). På ett ungefär. Blir x kr beroende på vad du har för elavtal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.