:thinking:Någon som vet hur man stänger av vattnet på denna? (se bild)

Jag trodde att det skulle vara så enkelt som att snurra på vredet till höger (eller vänster), men icke.

Jag skruvade av plastvredet och insåg att det verka som bara att det bara är ett hölje eller att det är sönder och inte gör som det ska. Har provat snurra båda två utan ett lyckas.

Jag vill inte börja göra nåt dumt så rådfrågar här istället...


Rörsystem med stängningsmekanism och demonterat plastvred, verktyg och instruktionsbok syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå vattenmätare och svart plastvred på rör, ser gammalt och möjligen defekt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Tack för snabbt svar!
Vilken tur att jag inte började fippla med den och rådfrågade istället. Vore katastrof om det skulle gett sig.

Ringde kommunen och dom kommer och provstänger vattnet nere vid gatan för att se att den ventilen fungerar. Sen är det att beställa röris som kan byta skräpet.

Vilka kopplingar är bra att byta till? Jag såg att det nämndes några i dom gamla tråden men det kanske finns några ute på marknaden nu som är ännu bättre?
 
tex Beulco undvik lk
 
Krilleman
Vad har du för dimension på din PEM-slang som kommer upp ur golvet??

Jag brukar föröka byta allt om det går, även befintlig koppling på inkommande vatten om det går. Då har man kontroll på hur allt är utfört och kan sova gott.

Kör på en konsol med kulventiler, men det tror jag alla har idag. Glöm inte att kulventiler ska underhållas minst en gång om året.
Öppna och stäng = underhåll klart.
 
Krilleman
T tergo skrev:
tex Beulco undvik lk
Har du haft problem med LK:s nyare konsoler?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Vad har du för dimension på din PEM-slang som kommer upp ur golvet??
Jag får slangen till 32mm. Jag fick höra det där med att öppna och stänga årligen från kommungubben också, får göra det regelbundet när jag får dom bytta.
 
Krilleman
32, perfekt!

Köp en Vatette VM-konsol. Med eller utan extra backventil får du fråga vattenverket vad dom kräver. Många komuner kör med patronbackventil i mätaren vid montage. Fråga så får du svar!

https://www.vatette.se/produkter/va...6002/vattenmatarkonsol-vatette-pe32-x-cu22-1/
https://www.vatette.se/produkter/va...986001/vattenmatarkonsol-vatette-pe32-x-cu22/

Då kapar du slangen och monterar konsolen under din befintliga höjd så får du en ny och fin skarv på inkommande ledning! (y)

Följ monteringsanvisningen!
https://www.vatette.se/fileadmin/up...ountings/604525_Vatette_Vattenmatarkonsol.pdf

Det kan ju även vara idé att ta bort brädan som befintlig konsol sitter monterad på. Lite ombyggnad krävs också på utgående rör verkar det som det blir.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Har du haft problem med LK:s nyare konsoler?
jag har haft lite dålig erfarenhet av lk , 1995 skulle de byta va-mätare då var de lk-ventilerna som monterades 1980 inte godkännda då satt dom ditt nya lk-ventiler lk580 , 2018 bytes va-mätaren igen och då var inte lk580 godkända
(tilläggas skall att lk580 ventilerna satt där i ca 23 år utan problem)
så nu sitter där Beulco-ventiler
 
Krilleman
T tergo skrev:
jag har haft lite dålig erfarenhet av lk , 1995 skulle de byta va-mätare då var de lk-ventilerna som monterades 1980 inte godkännda då satt dom ditt nya lk-ventiler lk580 , 2018 bytes va-mätaren igen och då var inte lk580 godkända
(tilläggas skall att lk580 ventilerna satt där i ca 23 år utan problem)
så nu sitter där Beulco-ventiler
Det jag menade är att så länge man monterar en konsol med kulventiler så har man gjort vad man kan för att säkerställa någon form av trygghet.

Underhåll av kulventilerna är dock ej att glömma för att ha full funktion när det krisar!

Då spelar det ingen roll om det tex står LK, Buelco eller Vatette tryckt på konsolen.
 
Hur är det med LK582? Är dessa också en "risk" konstruktion eller måste de bytas?

Har dessa i garaget där vattenmätaren sitter.
 
Ej godkända manuella avstängningsventiler
NSVA kräver fungerande manuella avstängningsventiler för det inkommande vattnet, en före vattenmätaren och en efter vattenmätaren.

Om du har en avstängningsventil till ditt inkommande vatten kallad LK580 och LK 581 måste du byta den innan vi kan utföra ett mätarbyte. Tillverkningen av dessa har upphört sedan länge och är inte längre godkänd.

Anledningen till att den inte längre är godkänd är att det händer att avstängningsventilens ratt släpper från sitt fäste, med risk för både personskador och stora vattenskador.

NSVA utför inte mätarbyte på anläggningar med LK580 och LK 581 som avstängningsventil och anläggningen kommer att underkännas vid besök.

verkar vara lite olika hos vasyd skall även lk582 bytas
https://www.vasyd.se/Artiklar/Dricksvatten/Vattenmatare/Kontroll-innan-vattenmatarbyte
 
Tack för alla svar och tips.
Röris bokad till nästa vecka. Blir ingen billig historia, strax under 4700kr, fast pris för bytet hos stora rörfirman i norra delarna av huvudstaden.

Bara att betala och se glad ut. Får det ordentligt gjort med papper osv ifall det skulle uppstå problem i framtiden.
 
  • Gilla
Tallguy196
  • Laddar…
Krilleman
Lägg upp lite bilder när det är klart, återkoppling är alltid kul! (y)
 
Lägger upp bilder när det är fixat.

Nu jag börjar dock bli skeptisk gentemot det här fasta priset.
Dom tar 331kr/h efter rot. Om vi säger att delarna går på 2000kr efter deras påslag. Då blir det 2700/331= 8:15...

En vän sa att hans var bytt på en timma.... Så även om vi lägger till en eller två timmar på det så blir det inte 8h arbete för bytet. Ska fråga fler företag i området.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.