Vi har köpt en inbyggnadshäll Siemens ET 73P501E (induktionshäll) och jag undrar hur tunn får den massiva bänkskivan vara för att man skall kunna ha hällen monterad i ett skåp med tre lådor i. Köksskåpet kommer från Vedum. Det kommer att vara två större lådor och en mindre låda där vi kommer att ha kryddor liggande och stekspade, vispar, grilltänger mm.

Inbyggnadsmåtten enligt Siemens ritning är 4,4x46x50 cm. Kan man ha en tunnare skiva än 4 cm för att kunna använda den översta lådan? Så att det inte blir för varmt? Induktionshällen skall ju göra så att hällen inte skall bli varm utan det är grytorna som ska bli varma.

/Honeybun
 
På Siemns (något röriga) hemsida kan man ladda ner både manual, installationsanvisning och en ganska praktisk katalog som heter "Inbyggnadstips och måttskisser 2006". I den senare så finns det en tabell som talar om mintjocklek på bänkskiva vid olika kombinationer. Om jag tolkar det hela rätt så ska det räcka med 20 mm i ert fall (men kolla själva!). Det står också att det måste finnas en skiva mellan ev. lådor och undersidan på hällen med en minsta glipa på 10 mm. Bara att plugga på och fråga Siemens kundtjänst om det verkar konstigt.

En tanke: om ni tänker er att ha en rostfri bänk med droppkant så är det nog inte bänkens tjocklek i framkant som ska vara 20 mm...
 
Men jag förstår inte, ju tunnare skivan är, desto mer hänger ju hällen ner i lådan under..? Vill ni inte ha en tjockare skiva så inte hällen sticker ner under skivans undersida? Eller har jag missförstått problemet?

Edit: Okej, jag fattar. Jag är märkligt långsam i skallen ibland.. :)
 
De flesta nyare hällaran får plats i en vanlig bänkskiv ( 30 mm tjock) så 30 mm ska nog inte vara något problem. Men lägg en masonitskiva överst i toppen på skåpet under så du inte råka komma åt hällen underifrån om där hänger sladdar och dyligt.
 
Eller så tar du så tunn skiva som du vill ha och sätter en skiva under hällen. Då kanske du offrar nån centimeter eller två av utrymmet i den översta lådan, men det kan du nog leva med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.