En liten gästtoalett med sluttande tak, blommig tapet och blå matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gästtoalett med sluttande tak, blommig tapet, toalettstol och synlig golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej på er!

Planen är att göra vid en gästtoalett.
Det finns en toalettstol, som jag tänkte behålla. Likaså en vask som är ok.

Jag vill byta ett litet elelement till golvvärme för att spara plats åt en liten komod med eluttag i.
Jag vill också sätta in ett litet spegelskåp med eluttag och belysning. Utöver detta tänker jag mig inget komplicerat. Plastmatta, målade väggar och en PAX fläkt (som jag redan har) räcker bra.

Min fråga är nu vilka moment som ska göras, så jag vet vad jag ska titta efter i en offert.
Jag undrar därför också vilka krav som ställs på exempelvis tätskikt och vad som är nödvändigt eller onödigt att göra.

Samt en rimlig kostnad för det hela.

utrymmet ser ni på bilderna. Det är ca 1,5 x 1 meter golvyta. Takhöjden är strax över 2 meter vid ingången och ca 1 meter längst in, så väggarna är väldigt sluttande i takhöjd.

Tacksam för svar!


//Ola
 
Åsa Lund
Tätskikt behövs inte eftersom toan saknar golvbrunn
 
Eller för att förtydliga, tätskikt behövs på golv oavsett brunn eller inte i en wc, men ej på väggar.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Dvs. välj en våtrumsmatta på golvet med 5-10 cm uppvik på väggarna, inte en vanlig plastmatta.
 
Jag hade tänkt låta en hantverkare göra jobbet.
Vad är rimligt att betala?
 
BirgitS
Det vet du när du har haft några firmor som varit där, tittat och lämnat offerter. Det är ju omöjligt här att veta hur svårt det är att dra fram elen, bara för att nämna en sak som kan dra iväg.
 
Har fått ett pris på ca 60.000:- för plastmatta.
Har också fått ett pris på 50.000:- för klinker på golvet.

Jag tycker det låter mycket...
 
BirgitS
O olahall skrev:
Min fråga är nu vilka moment som ska göras, så jag vet vad jag ska titta efter i en offert.
Vad för moment står det i offerterna du har fått?

O olahall skrev:
Har fått ett pris på ca 60.000:- för plastmatta.
Har också fått ett pris på 50.000:- för klinker på golvet.

Jag tycker det låter mycket...
Det är rätt mycket jobb med golvvärme med många moment så om du vill spara pengar så går det kanske att sätta upp ett element någon annanstans, eller en handdukstork, som kan bidra till uppvärmningen i stället. Med plastmatta upplevs ju inte golvet särskilt kallt.

Det är viktigt med referenser på företaget så att du inte står med t.ex. matthörn som ser hemska ut resp. klinker med sneda fogar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad för moment står det i offerterna du har fått?


Det är rätt mycket jobb med golvvärme med många moment så om du vill spara pengar så går det kanske att sätta upp ett element någon annanstans, eller en handdukstork, som kan bidra till uppvärmningen i stället. Med plastmatta upplevs ju inte golvet särskilt kallt.

Det är viktigt med referenser på företaget så att du inte står med t.ex. matthörn som ser hemska ut resp. klinker med sneda fogar.
Jag har fått följande specificering... Screen capture av en lista med byggprojektssteg under rubriken "Utförande".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det man möjligen kan undra är hur de ställer sig om det blir större skador vid rivningen av ytskikten, för det står inget om t.ex. spackling av väggar. Jag ser inget om någon montering och elektrisk inkoppling av paxfläkt.

Tror nog att priset är rimligt. Som ett exempel så ska elektrikern komma vid två tillfällen, och det innebär typ 2 gånger minimiarbetstid 1 timme + 1 timme restid + 1 timme inköpstid, dvs. nästan en arbetsdag bara för elektrikern. Målaren lär väl också behöva komma flera gånger eftersom det behöver torka mellan strykningarna.
 
60 000 för 1,5 kvadratmeter toa som sällan används, dom pengarna skulle jag lagt på något annat. Förlåt, inget svar på din fråga, bara en reflektion :)
 
Den används dagligen då den är precis i anslutning till sovrummet.
Dessutom har försäkringsbolaget anmärkt på den då det tidigare varit en läcka. den är åtgärdad, tillfälligt. Men golvet saknar helt matta på ett ställe.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.