Ok och tack för råd. Har två avfuktare i källaren och tvättstugan inställda på 40% och ingen källarlukt.

Blev bara lite skärrad när jag såg fukten på fönstrens nederkant då för någon vecka sedan då det blev kallt en natt med minusgrader ute.
 
BirgitS
Det betyder inte att det är hög luftfuktighet inne utan bara att rutan är kall för att den blir nerkyld utifrån och otillräckligt uppvärmd av luften inne.
 
A
Du har förmodligen ganska djupa smygar runt fönstren,svårt för värmen att "komma åt" nedre delen av fönstret.
 
Ja jag har djupa fönster med fönsterbräda i marmor inne i fönstret. Ingen värme som kommer direkt upp utan måste ta sig förbi.
Känner mig lite lugnare nu tack vare alla råd. I natt var det också kallt med minus ute utan att det var någon nämnvärd fukt i nedankanten på fönstret så jag förstår inte ad det var då förra gången.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
I början på den kalla säsongen så sker problemet oftare med fukt på insidan av kalla fönsterytor. Detta beror på att fukt är uppbundet i organiska material inomhus, främst trä, och detta ger en rätt rejäl fördröjningseffekt. Alltså, du kommer ha högre absolut luftfuktighet inomhus de första dagar/veckorna (mest i början) när det börjar bli kallt ute.
 
Ok. Tack för svar.
 
Inga normala hus behöver aktiv avfuktning. Är det problem med fukt och t ex kvardröjande kondens i badrummet så är det i första hand bättre ventilation som behövs.
 
Jag har min luftfuktare i tvättstugan inställd på 50%. Det räcker bra, men brummar en del. Nu på hösten blir fuktigheten 58% precis när tvätten hängs. Vi har på avfuktaren för att det skall torka lite snabbare, och frugan är rädd för spindlar som trivs sämre när det är torrt. Absolut ingen risk för fuktproblem vid 50% luftfuktighet, men hudproblem vid 30%. :) Egentligen skulle tvätten torka fortare om jag kompletterade med en 100 kronors kallfläkt.
 
Staffans2000
Bry dig inte om kondensen. Det är helt normalt, likaså är din luftfuktighet. Du behöver alltså inte göra någonting!
 
Tack för svar. Jag har släppt oron för detta nu. Har en fuktmätare i hallen ovanvåningen och den pendlar mellan 48-52. Detta är där det är fuktigast eftersom det inte finns någon värme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.