E elmont skrev:
Eftersom jag sysslat med bla "lägenhetsrenoveringar" så kan jag berätta att det inte spelar någon roll hur man gör för OAVSETT om man medelar en månad innan eller en vecka innan eller både en månad innan och en vecka innan, så är det alltid några som klagar och tycker att det kommer olägligt och vissa vill att man över huvud taget inte kommer in i lägenheten.
Och tom. startar en tråd om det...
 
  • Gilla
Stensson11
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Själv förstår jag inte riktigt problemet. Reglerna är ju tydliga med att det är minst en månads framförhållning som gäller.
Det finns inget hållbart försvar att inte hålla sig till detta.
Ja visst finns det men då finns heller ingen möjlighet för lägenhets innehavaren att inte tillgodose fastighetsägarens behov utan att riskera straffas så de är sannerligen ett tveeggatsvärd.

Underlåter hyresgästen att bereda hyresvärden tillträde till lägenheten när denne har rätt till det, får kronofogdemyndigheten meddela särskild handräckning. I fråga om sådan handräckning finns bestämmelser i lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Lag (1991:850).

En rolig tvist är om städningen av kanalerna är ett resultat av påpekade vid OVK så skulle en månads reglen kastas omkull enligt neda.

Bestämmelserna i detta stycke gäller inte arbete som hyresvärden har utfäst sig att utföra åt hyresgästen eller som han genom ett åtgärdsföreläggande har ålagts att utföra.
 
C
T topmount skrev:
Ja visst finns det men då finns heller ingen möjlighet för lägenhets innehavaren att inte tillgodose fastighetsägarens behov utan att riskera straffas så de är sannerligen ett tveeggatsvärd.
Vad skulle det vara för straff menar du?
 
C cpalm skrev:
Vad skulle det vara för straff menar du?
C cpalm skrev:
Vad skulle det vara för straff menar du?
Ber dig läsa mitt inlägg en gång till.

Som vanligt kommer rättigheter och skyldigheter hand i hand. Din rättighet är att bli meddelad en månad före hyresvärden behöver komma in men din skyldighet är då att se till att de är möjligt (oavsett om du är hemma eller ej)
 
C
T topmount skrev:
Som vanligt kommer rättigheter och skyldigheter hand i hand. Din rättighet är att bli meddelad en månad före hyresvärden behöver komma in men din skyldighet är då att se till att de är möjligt (oavsett om du är hemma eller ej)
Jo, jag är fullt medveten om att det är en skyldighet att se till att fastighetsägaren får tillträde till lägenheten vid behov.
Men du pratar om straff och jag undrar vad det är för straff man får om man inte lever upp till sin skyldighet?
 
Kopierar från mitt tidigare

Underlåter hyresgästen att bereda hyresvärden tillträde till lägenheten när denne har rätt till det, får kronofogdemyndigheten meddela särskild handräckning. I fråga om sådan handräckning finns bestämmelser i lagen (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning. Lag (1991:850).

I slutändan är de väll vräkning.

De viktiga för mig är att belysa att de inte nödvändigtvis blir bättre för TS om han kräver en månads förvarning för då förlorar han samtidigt rätten att säga, det fungerar inte för mig.
 
C
T topmount skrev:
Kopierar från mitt tidigare
Särskild handräckning från KFM är inget straff.
Det innebär att KFM hjälper fastighetsägaren att få tillgång till lägenheten. Om så behövs med hjälp av polis och låssmed.

Men om du någon gång begärt särskild handräckning hos KFM så inser du att det inte är något du gör för att hyresgästen glömt bort att det skulle komma hantverkare eller råkat vara på långsemester i Thailand när aviseringen skedde.
 
C cpalm skrev:
Jo, jag är fullt medveten om att det är en skyldighet att se till att fastighetsägaren får tillträde till lägenheten vid behov.
Men du pratar om straff och jag undrar vad det är för straff man får om man inte lever upp till sin skyldighet?
Pratar vi om bostadsrätt så riskerar du att bostadsrätten förverkas. Jag känner till ett fall det det hände av just det skälet. Men det var efter rätt lång tids lirkande från föreningen. Först handräckning med fogde och polis, för att hantverkaren skulle komma in, sedan typ ett år senare förverkande pga. den händelsen.
 
C
H hempularen skrev:
Pratar vi om bostadsrätt så riskerar du att bostadsrätten förverkas.
Men då pratar vi om att man uppsåtligen och kategoriskt vägrar tillträde, och det är inte det tråden handlar om.
Det är inte aktuellt om man glömmer bort, inte kan vid ett visst tillfälle, eller inte råkar vara hemma i tiden mellan avisering och den begärda tillträdesdagen.
 
C cpalm skrev:
Särskild handräckning från KFM är inget straff.
Det innebär att KFM hjälper fastighetsägaren att få tillgång till lägenheten. Om så behövs med hjälp av polis och låssmed.

Men om du någon gång begärt särskild handräckning hos KFM så inser du att det inte är något du gör för att hyresgästen glömt bort att det skulle komma hantverkare eller råkat vara på långsemester i Thailand när aviseringen skedde.
Jo fast om du läser mitt inlägg ovan skriver jag att straffet är vräkning om hyresvärden tvingas ta till handräckning flera gånger.

Har aldrig hävdat att man gör det för att någon är på semester de är du som gör.
 
T topmount skrev:
Som vanligt kommer rättigheter och skyldigheter hand i hand. Din rättighet är att bli meddelad en månad före hyresvärden behöver komma in men din skyldighet är då att se till att de är möjligt (oavsett om du är hemma eller ej)
Absolut, men det är väl inget som den här tråden handlar om, hela anledningen till att TS vill veta om detta en månad innan är ju just för att kunna planera in det i sitt schema. Har hyresvärden meddelat i god tid och till och med påminnt hyresgästen någon vecka innan så tycker åtminstone jag att det är helt riktigt att det blir konsekvenser för hyresgästen om denna inte släpper in värden/hantverkarna. Men om någon hyresvärd har en fråga om ett sådant fall får väl han/hon skapa en egen tråd.
 
  • Gilla
GargamelSE och 1 till
  • Laddar…
T TowaTei skrev:
Det är även vår erfarenhet från den BRF som jag är engagerad i – futtiga en veckas framförhållning ger bäst utfall. Personligen vill jag få beskedet minst två veckor i förväg, men det är tydligen svårare för vissa att hantera. Synd att de som slarvar försämrar för resten.



Helt enig i teorin, men märkligt nog har det (dvs första informationen 2-3 veckor i förväg samt en påminnelse den sista veckan) fungerat sämre för oss än när vi enbart informerat en vecka i förväg (som ju jag tycker är för sent). Jag har ingen vettig förklaring till varför. Det kanske är mängden information som tröttar ut folk? Folk...
Jag tror också detta med 1-2 veckor anses vara det optimala, personer som får det tidigare än så har inte koll på sin kalender eller att de lägger in det men glömmer bort...
Sådant krångel gör det hela MER krångligt och stökigt, och i slutändan blir det hantverkare som måste ändra tider för andra.
 
Ett vanligt sätt är att skicka ett första meddelande en månad i förväg där man aviserar att arbetet ska utföras exempelvis 3-4 augusti, och att en mer detaljerad besöksplan skickas ut en vecka före. Om man har önskemål/begränsningar kan man kontakta arbetsledningen snarast så att de i möjligaste mån tar det i beaktande vid detaljplanering.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
G
Man kan jämföra med "förra lappen" (som sattes i hiss å port). Där meddelade de faktiskt att under vecka X (1-2 månader fram) skulle de måla om trappen och mer information skulle komma längre fram. (Ovanligt med sådan här lång tid)
 
G GargamelSE skrev:
Man kan jämföra med "förra lappen" (som sattes i hiss å port). Där meddelade de faktiskt att under vecka X (1-2 månader fram) skulle de måla om trappen och mer information skulle komma längre fram. (Ovanligt med sådan här lång tid)
Men hur kan liksom säga "nej" till en trappmålning?

I en lägenhet man man har massor att säga till om, när/hur och så vidare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.