J Johnsson 56 skrev:
De hittar på så mycket trams nuförtiden. Varför skulle inte råspont som är minst 17 mm vara lika bra eller snarare bättre än plywood 13 mm ? Dessutom undrar jag vad GVK har med saken att göra. Om tätskiktet släpper igenom fukt, så spelar det ingen roll om det är råspont eller plywood bakom
GVK- eftersom de håller på med branschregler för våtrum så ligger det troligen i hantverkarens intresse att hålla sig inom ramen för de branschregler som GVK varit med och tagit fram.
Råspont funkar lika bra som plywood bärighetsmässigt, det är dock 15mm plywood som gäller.
Grejen med tätskikt är ju just att det inte ska släppa genom fukt till underliggande konstruktion, om det händer så är tätskiktet felaktigt utfört. Därav branschregler där man kommit fram till lämpliga konstruktioner/material osv, just för att det ska hålla tätt och undvika fuktskador
 
B bobman skrev:
Vi har ett 1-plans hus med källare byggt 1968. Badrummet är original och vi har försökt få in offerter på en renovering.
Badrummet har plastmatta på golv och halvkaklade väggar. Golvbjälklag är enligt ritning 2-3"x9" och ligger med cc max 60cm. På vägarna sitter gipsskivor på råspontväggar. Badrummet är cirka 2x3m stort.
Golvbrunn i gjutjärn och vattenledningar i koppar som är dragna i bjälklag och väggar.
Vi kommer att tömma badrummet på allt samt riva ner gips samt ta bort befintlig matta.

Detta vill vi ha.
  • Våtrumsmatta på golv och väggar
  • Väggar kläs med plywood och sedan gips. (Stabilare och ok att kakla på i framtiden enligt någon)
  • Elgolvvärme
  • Nytt innertak med cirka 5 dimmbara spottar
  • Eluttag vid badrumsskåp. Kopplingsuttag för handdukstork
  • Ny badrumsdörr skall monteras, tillhandahålls av oss.
  • All inredning såsom toalett, duchväggar, kommod osv. skall ej ingå i offert utan köps av oss separat.
Ett företag har varit och tittat och efter påtryckningar lämnat en offert på 106 000kr +VVS arbete på 35 000kr, alltså totalt 141 000kr för material och arbete. Rot-avdrag kan göras med 22500kr

Vi behöver komplettera med WC, duschväggar, komod, handdukstork och badrumsfläkt. Detta kanske går att köpa för 25 000kr?

Dessutom vill rörmokaren plugga vattenrör i vägg och montera inspektionslucka på utsidan av vägg. Känns sådär..

Är det så här dyrt? I min värld borde man få ett helt klart badrum med kakel och klinker för dessa pengar...
Jag som golvläggare lämnade pris på ett sånt jobb för några dagar sen, mycket likvärdigt det du beskrev och lämnade på 138tkr efter rot. Jag skulle dock tillhandahålla toastol och duschväggar, kommod, tvättställ plus samtliga blandare köpte kund själv. Gav offerten muntligen via telefon innan jag mailade den. Han dock inte avsluta meningen med vad det skulle kosta innan han sa att han ville boka in mig. Hade fått två andra offerter, 195tkr och 245tkr..
Låter som du fått ett rimligt pris.
Tycker set förövrigt är kul att det inte får kosta något med en badrumsrenovering som ska hålla 40 år enl kund annars är det förskräckligt man att leasa en bil privat och tappa 80-100tkr om året är helt ok. (Bara det ser bra ut utåt)...
Men för fan lycka till och hoppas det blir bra
 
  • Gilla
Rillzzz och 1 till
  • Laddar…
B burepajkn skrev:
GVK- eftersom de håller på med branschregler för våtrum så ligger det troligen i hantverkarens intresse att hålla sig inom ramen för de branschregler som GVK varit med och tagit fram.
Råspont funkar lika bra som plywood bärighetsmässigt, det är dock 15mm plywood som gäller.
Grejen med tätskikt är ju just att det inte ska släppa genom fukt till underliggande konstruktion, om det händer så är tätskiktet felaktigt utfört. Därav branschregler där man kommit fram till lämpliga konstruktioner/material osv, just för att det ska hålla tätt och undvika fuktskador
Och?? Har man då råspont, så ska det bytas mot plywood? Som sagt, rena dårskapen
 
E Eriked skrev:
Jag som golvläggare lämnade pris på ett sånt jobb för några dagar sen, mycket likvärdigt det du beskrev och lämnade på 138tkr efter rot. Jag skulle dock tillhandahålla toastol och duschväggar, kommod, tvättställ plus samtliga blandare köpte kund själv. Gav offerten muntligen via telefon innan jag mailade den. Han dock inte avsluta meningen med vad det skulle kosta innan han sa att han ville boka in mig. Hade fått två andra offerter, 195tkr och 245tkr..
Låter som du fått ett rimligt pris.
Tycker set förövrigt är kul att det inte får kosta något med en badrumsrenovering som ska hålla 40 år enl kund annars är det förskräckligt man att leasa en bil privat och tappa 80-100tkr om året är helt ok. (Bara det ser bra ut utåt)...
Men för fan lycka till och hoppas det blir bra
J Johnsson 56 skrev:
De hittar på så mycket trams nuförtiden. Varför skulle inte råspont som är minst 17 mm vara lika bra eller snarare bättre än plywood 13 mm ? Dessutom undrar jag vad GVK har med saken att göra. Om tätskiktet släpper igenom fukt, så spelar det ingen roll om det är råspont eller plywood bakom
Det klart det får kosta men det ska ju vara inom rimlighetens gränser. Du vet, dom där 80 laxen som en företagare vill ha för två veckor jobb, dom tar mig rejält mkt längre tid än så att tjäna ihop. Därav vill jag inte betala mer än vad som är rimligt. Vi behöver vare sig gå in på politik eller vilka kostnader en företagare har men kunder får betala rejält saltade notor. Det är ju tillgång och efterfrågan som styr men man har ju rätt att kolla runt och höra sig.
Lycka för fan till själv
 
J Johnsson 56 skrev:
Och?? Har man då råspont, så ska det bytas mot plywood? Som sagt, rena dårskapen
Nej, råsponten behöver inte bytas....men ska man använda plywood så är det 15mm som gäller och inte 13. Man behöver inte heller bryta upp väggarna för att sätta reglar med cc45cm som är det nu gällande.
 
B burepajkn skrev:
GVK- eftersom de håller på med branschregler för våtrum så ligger det troligen i hantverkarens intresse att hålla sig inom ramen för de branschregler som GVK varit med och tagit fram.
Råspont funkar lika bra som plywood bärighetsmässigt, det är dock 15mm plywood som gäller.
Grejen med tätskikt är ju just att det inte ska släppa genom fukt till underliggande konstruktion, om det händer så är tätskiktet felaktigt utfört. Därav branschregler där man kommit fram till lämpliga konstruktioner/material osv, just för att det ska hålla tätt och undvika fuktskador
Kakel klinker innebär mkt extrajobb pga behovet av vridstyvhet i vägg och golv. Därav konstr.plyfa. Samt gips med förskjuta skarvar. Och kottla vägg och golv. Golvspån klass p5 skruva limma, vridstyvhet. Man vill inte ha sprickor i keramiken när allt är klart. Plyfan är trevligare att skruva i dessutom.
Plastmatta blir billigt och bra men inte lika trevligt. Plattsätta matta kräver att fixet är kompatibelt med mattan så att det förblir tätt. Ta en firma som håller sig till GVK. 100-140 låter som en rimlig peng om du vill få det riktigt gjort. Plugga regelverk och håll koll, fotodokumentera löpande. Snåla inte. Dolda rör i rör, fördelarskåp, t2 gv osv.
El kan du dra själv i samråd med elnisse, bara han kopplar in. Där spar du cash. Avloppsgroda är rätt enkelt. Läs på säker vatten. Rekommenderar LK grejer rakt igenom. Lycka till.
 
  • Gilla
bobman
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Du följer ju inte våtrumsreglerna. Så klart att det blir billigt. Snarare ett dolt fel.
Vart i "våtrumsreglerna" finns det jag "bryter" mot citerat?
 
Redigerat av moderator:
D diy1 skrev:
Vart i "våtrumsreglerna" finns det jag "bryter" mot citerat? ..
kanske för att du inte har något tätskikt vilket enligt GVK är ett krav, installation av duschkabin gör inte att kravet på tätskikt mildras.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
är jag ute o cyklar?
så vitt jag vet ROT gäller om du har en standardökning efter renovering
alltså kakel-klinker ist för våtrumsmatta-tapet
ö.h kan man ha golvvärme under plastmatta?
 
A agsom44 skrev:
är jag ute o cyklar?
så vitt jag vet ROT gäller om du har en standardökning efter renovering
alltså kakel-klinker ist för våtrumsmatta-tapet
ö.h kan man ha golvvärme under plastmatta?
Du menar att man inte får rot om man sätter matta?
Och ja, man kan ha golvvärme under plastmatta....om man gör rätt.
Så svar på din fråga...ja jag tror du är ute o cyklar ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A agsom44 skrev:
är jag ute o cyklar?
så vitt jag vet ROT gäller om du har en standardökning efter renovering
alltså kakel-klinker ist för våtrumsmatta-tapet
ö.h kan man ha golvvärme under plastmatta?
ROT gäller när du anlitar någon för reparation, underhåll samt för om och tillbyggnad. Har ingenting med standardökning att göra
 
Hmm, med offerter på såna summor skulle jag allvarligt överväga att försöka ta en månads tjänstledigt och göra jobbet själv. Få människor drar in över 100' efter skatt på en månad. Med en månad på sig känns det som att man borde hinna få 6 kvm badrum klart utan att slita ihjäl sig.
Det gäller väl att läsa in sig på alla regler och rekommendationer först bara, så ingen har anledning att klaga.
 
BirgitS
F Frippegubben skrev:
Hmm, med offerter på såna summor skulle jag allvarligt överväga att försöka ta en månads tjänstledigt och göra jobbet själv. Få människor drar in över 100' efter skatt på en månad. Med en månad på sig känns det som att man borde hinna få 6 kvm badrum klart utan att slita ihjäl sig.
Det gäller väl att läsa in sig på alla regler och rekommendationer först bara, så ingen har anledning att klaga.
Det tar normalt 3-4 veckor för hantverkare att göra ett badrum och då vet de precis vad som ska göras och hur det ska göras. Det är nog få, som inte har gjort något badrum tidigare, som gör det på bara 25 % extra tid utan det är nog mer att de behöver dubbel tid mot hantverkaren.
 
K Kan_allt skrev:
Kakel klinker innebär mkt extrajobb pga behovet av vridstyvhet i vägg och golv. Därav konstr.plyfa. Samt gips med förskjuta skarvar. Och kottla vägg och golv. Golvspån klass p5 skruva limma, vridstyvhet. Man vill inte ha sprickor i keramiken när allt är klart. Plyfan är trevligare att skruva i dessutom.
Plastmatta blir billigt och bra men inte lika trevligt. Plattsätta matta kräver att fixet är kompatibelt med mattan så att det förblir tätt. Ta en firma som håller sig till GVK. 100-140 låter som en rimlig peng om du vill få det riktigt gjort. Plugga regelverk och håll koll, fotodokumentera löpande. Snåla inte. Dolda rör i rör, fördelarskåp, t2 gv osv.
El kan du dra själv i samråd med elnisse, bara han kopplar in. Där spar du cash. Avloppsgroda är rätt enkelt. Läs på säker vatten. Rekommenderar LK grejer rakt igenom. Lycka till.
skippa golvspånet och gjut med eps-betong och flytspackla....väldigt smidigt
 
  • Gilla
bobman
  • Laddar…
F Frippegubben skrev:
Hmm, med offerter på såna summor skulle jag allvarligt överväga att försöka ta en månads tjänstledigt och göra jobbet själv. Få människor drar in över 100' efter skatt på en månad. Med en månad på sig känns det som att man borde hinna få 6 kvm badrum klart utan att slita ihjäl sig.
Det gäller väl att läsa in sig på alla regler och rekommendationer först bara, så ingen har anledning att klaga.
Det lutar åt det hållet. Komp-kontot är ganska fullt, reglerna har jag rätt bra koll på och kör man fast så finns ju ovärderlig hjälp här...
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.