Har varit och spanat på de där läckra stora skärmarna som finns i affärerna nu. Den jag gillade gick dock loss på 5000 kr :surprised: vilket känns mycket för lite tyg och en ställning. Jag funderar på hur svårt det skulle vara att göra en själv? Går det att få tag i så stora "lampskärmsskellett" på nåt sätt eller kan man tillverka det själv på något smidigt sätt? Vad tror ni?

Det är alltså typ en sån här lampskärm jag tänker mig
http://www.disinredning.se/files/mrum_04.jpg
 
Panduro och liknande affärer säljer lampskärms "skelett" samt ritningar på hur man gör, vet dock inte storlekarna men visst finns det och det är inte så svårt att göra egen lampa
 
Att hitta lampskärmsstommar i dagens läge är inte så lätt, annat var det för 25 år sedan då syddes det väl egna lampskärmar i siden och sammet i snudd på vartenda hus ;)

Den enda välsorterade butik som jag känner till idag ligger vid S:t Eriksplan och jag minns dessvärre inte vad den heter, om den nu finns kvar :-/, den fanns iaf. förra året.
Så bor du i Stockholm så ligger den utefter S:t Eriksgatan, ska grunna lite på namnet, jag hör av mig om jag kommer på vad den heter.
Har vi tur så är det någon annan här som vet vilken butik jag menar.

MVH//Christina
 
Myrorna eller andra andrahandsaffärer har kanske lampskärmar, som man kan använda som utgångsmaterial. Bara stommen är hel, gör det ju inget om tyget är dåligt/fult.

/EB
 
Hemmakatten
Mino, den typ av lampskärm du har tänkt dig är svår att göra. Det är mycket pill, och erfarenhet som krävs för att linda och sy stommen, spänna tyget, vecka tyget, sy vika in och fålla/sy fast. Vet för att min mamma höll på med lampskärmar. Det är mycket enklare om du har en stomme som är rak, utan veckat tyg. Då kan du göra en fåll på tyget upp och nere, dra i en snodd och därefter dra tyget över skärmen och dra åt snoddarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.