Skulle luften värmas genom värmeväxlaren i FTX-aggregatet enbart?
 
Nej. Du måste ha en värmekälla. Värmeväxlaren återvinner bara värme ur frånluften. Riktigt snåla hus i mildare klimat klarar sig på en eftervärmare, gärna kopplad till värmepump. Och en del behöver högre effekt, då får man antingen ha återcirkulation eller en separat fläktkonvektor typ modell luft-luft värmepump. Ett system med återcirkulation och en lämplig integrerad värmepump skulle kunna ge en väldigt prisvärd installation. Billigare än dagens frånluftsvärmepump och radiatorer
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ett system med återcirkulation och en lämplig integrerad värmepump skulle kunna ge en väldigt prisvärd installation. Billigare än dagens frånluftsvärmepump och radiatorer
Vi till exempel klarar oss utmärkt med en L/L-värmepump med innerdel i hallen och ett FTX-system som sprider runt den varma luften till alla rum. Och värmepumpen går bara oktober - mars, och bara på lägsta, tystaste läget.

Det är inget passivhus, men har hyfsat med isolering och inga jättefönster från golv till tak.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi till exempel klarar oss utmärkt med en L/L-värmepump med innerdel i hallen och ett FTX-system som sprider runt den varma luften till alla rum. Och värmepumpen går bara oktober - mars, och bara på lägsta, tystaste läget.

Det är inget passivhus, men har hyfsat med isolering och inga jättefönster från golv till tak.
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Tycker du drar lite förhastade slutsatser här. Helt passiva hus existerar inte idag och det har aldrig varit målet utan att minska egergiförbrukningen så gott det går.
När husen är så energisnåla som vi har byggt så behövs t.ex. inte golvvärme eller radiatorer utan luftvärme blir ett väldigt rimligt alternativ. Så ska man bygga billigt och energisnålt kan vi se lite uppsving på den fronten
Passivhusbegreppet anspelar på passivitet i uppvärmningen när begreppet lågenergihus bättre beskriver vad det är frågan om. De som inte är insatta i kravbilden eller husbyggande för den delen kan lätt förledas att tro att det finns hus som inte behöver någon el eller vattenburen uppvärmning och att samhället kan klara sig med med bara vind och solenergi. Detta är inte sant och det är dags att motverka de verklighetsfrånvända beskrivningar som miljörörelsen skapat.
Varför skulle luftvärme vara ett energisnålare alternativ än golvärme uppvärmt med bergvärmepump (som även värmer tappvarmvattnet) och har bättre COP än en luftvärmepump när det är kallt ute och det som bäst behövs? Golvvärmen fördelar värme i rummet jämnare än luftvärme då det värms vid golvet och stiger uppåt och dessutom enklare kan regleras rumsvis.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vi till exempel klarar oss utmärkt med en L/L-värmepump med innerdel i hallen och ett FTX-system som sprider runt den varma luften till alla rum. Och värmepumpen går bara oktober - mars, och bara på lägsta, tystaste läget.

Det är inget passivhus, men har hyfsat med isolering och inga jättefönster från golv till tak.
Hur värms tappvarmvattnet?
 
B Bessess skrev:
Passivhusbegreppet anspelar på passivitet i uppvärmningen när begreppet lågenergihus bättre beskriver vad det är frågan om. De som inte är insatta i kravbilden eller husbyggande för den delen kan lätt förledas att tro att det finns hus som inte behöver någon el eller vattenburen uppvärmning och att samhället kan klara sig med med bara vind och solenergi. Detta är inte sant och det är dags att motverka de verklighetsfrånvända beskrivningar som miljörörelsen skapat.
Varför skulle luftvärme vara ett energisnålare alternativ än golvärme uppvärmt med bergvärmepump (som även värmer tappvarmvattnet) och har bättre COP än en luftvärmepump när det är kallt ute och det som bäst behövs? Golvvärmen fördelar värme i rummet jämnare än luftvärme då det värms vid golvet och stiger uppåt och dessutom enklare kan regleras rumsvis.
Det är ingen som påstår att luftvärme är effektivare än bergvärme och golvvärme. Det är däremot betydligt billigare, därav en bra lösning. Sen är temperaturskillnaden mellan golv och tak väldigt låg i ett riktigt välisolerat hus så det gör liten skillnad.
 
B Bessess skrev:
Hur värms tappvarmvattnet?
I KoW fall eldriven varmvattenberedare.
Om man bara duschar kort och sällan som vana går det att dra ner varmvattenbehovet rejält.
Det är ju dessutom modernt med kalldusch ;)
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B Bessess skrev:
Varför skulle luftvärme vara ett energisnålare alternativ än golvärme
Golvvärme är inte energisnålt.
Det konstaterade Christer Harrysson i sin bok Husdoktorn går ronden redan 2006.
Och det säger väl sig självt, att om man värmer upp husets grundplatta, så försvinner en hel del värme ner i marken i stället för upp i golvytan och rumsluften.

Och som Johannes påpekar: Investeringskostnaden för en luf-luftvärmepump, ett FTX-aggregat och en elektrisk varmvattenberedare är en bråkdel av vad en bergvärmeanläggning med allt lulllull kostar.

Sedan så bor jag, som framgår av min signatur, i Sydsverige,
så -20°C till -30°C köldknäppar är mycket sällsynta.
 
Redigerat:
Men för att återgå till ämnet... :)

Sen jag drog ner hastigheten på fläkten i luftvärmeaggregatet så märker jag att det blivit ett visst undertryck i huset (känns när man öppnar ytterdörren) som jag inte märkt av innan.

Innanför återluftsgallret så finns det ju snören så man kan ändra spjället som anger förhållandet mellan tilluft och återluft. Kan jag, för att jämna ut trycket, öka mängden tilluft på detta sätt eller tänker jag fel?
 
Undertryck vill man ju ha, men lagom. Jag känner det hos mig också det är trögt att öppna dörren när köksfläkten körs :p
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Undertryck vill man ju ha, men lagom. Jag känner det hos mig också det är trögt att öppna dörren när köksfläkten körs :p
Men inte i ett passivhus väl?
 
Alla hus ska ha ett litet undertryck.
 
Hur många pascals undertryck ska man ha då?
 
Vad jag vet finns inga normer för det mer än att man rekommenderar undertryck. Är du osäker så är det kanske bäst att ta dit någon som mäter upp och ställer in alla flöden så att det blir rätt?
 
Så här är det med ftx.
I tidigare råd så sa man att injustering skulle göras med stängda dörrar och fönster och man skulle göra det med ett svagt undertryck.
Det angavs aldrig ett specifikt pascal antal men man förutsatte att med ett x antal liter mer på frånluften så blev det automatiskt ett svsgt undertryck.
Nu vet ju vi som injusterar att gamla hus var så otäta så det något svagt undertryck blev det aldrig i villor med 5l/s.
Det är bara teoretiskt. Med metodfel och mätinstruments felkan du ändå hamna på fel sida med balans. Det som har någon betydelse är att om du har ett ftx system och det är rätt projekterat och rätt servat så har du inga fuktproblem i huset.
Det som dock är viktigt i nya täta hus. För nu bygger man faktiskt riktigt täta hus.
Det är att man följer de nya råden att man skall injustera vid ett nolltryck i huset. Alltså med fönster öppna, därför om man inte gör det kan man få lite konstiga fenomen var gång man öppnar en dörr eller fönster.
Husen är ju numera så täta att de kan upplevas som man sticker hål på en ballong var gång man öppnar dörren om man gjort injusteringen fel.
 
  • Gilla
da20
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.