hejhej

Vi har just köpt ett tegelhus från -63 med källare. I källaren är det putsade betongväggar och målat betonggolv (med undantag för ett gästrum som inretts men det ska bort). Det finns ett stort rum som har använts som tvätttstuga och där har vi tänkt ha kombinerat "relaxrum" och tvättstuga. Eftersom vi inte är överhändiga har vi funderat på ett färdigt basturum + duschkabin. I övrigt tänkte vi hålla de putsade väggarna men lägga klinkers på golvet.

Vi har fått det generella rådet att lägga in klinkers utan fuktspärr i hela källaren och enligt en byggmästare är det ultimata att kombinera det med golvvärme.  Golvvärme i badrummet är ju nice, men hur ska det vara under bastun? Ska man ha någon fuktspärr där ändå med tanke på att det kommer vatten på golvet när man bastar? Fast varför i så fall, under är det ju betong som inte borde fara illa av det.Ska man ha golvvärme i bastun också?

En vägg där bastun ska stå är yttervägg. Om jag har läst mig rätt fram ska man lämna en luftspalt mellan den väggen och basturummet, men det behövs inte för den andra väggen bastun står emot eftersom den är innervägg. Är det rätt fattat?
 
"En vägg där bastun ska stå är yttervägg. Om jag har läst mig rätt fram ska man lämna en luftspalt mellan den väggen och basturummet, men det behövs inte för den andra väggen bastun står emot eftersom den är innervägg. Är det rätt fattat?"

Japp. Se annars:
http://www.pedago.fi/dalton/hus/Bastu/bastu.html
 
Tack för svaret! :)

hur är det med kraven på golvet då?
 
Man fuktspärrar typiskt bara vid dusch och kring golvbrunnar (i källare) så det kan vara lämpligt att göra det i bastun om du har en brunn.

När det gäller golvvärme så finns det mycket skrivet här på forumet. Man kan lugnt säga att det är långt ifrån enkelt... Om golvet är isolerat så är det inget problem, men det är de ju sällan. Därför blir ofta svaret bila upp, isolera och gjut nytt eller skippa golvvärmen (kul va...)!

Om man istället isolerar ovanpå golvet och lägger golvvärmen ovanpå finns det risk att fukt trycks mot angränsande rum. Det behöver inte vara så jäkligt och det finns visst en del lösningar som tydligen transporterar fukt och ändå isolerar.

Har ett liknande projekt på gång och funderar som bäst över olika alternativ. Ska nog ändå dra en del nya avloppsrör så kanske det är lika bra att bila upp.
 
Vi håller också på med en liknande förvandling av en tidigare mycket stor tvättstuga till kombinerad mindre tvättstuga och relaxrum med bastu, bubbel och dusch.

Det blir klinker på golvet, med elektrisk golvvärme (direkt i klinkerfixet) som komfortvärme för mindre kalla klinker att gå på. Det blir golvvärme även i bastuutrymmet, för att hjälpa till att torka upp där efter bastubad.

Jag har bara fuktspärrat i själva duschutrymmet. Inte där bastun skall vara. Den lilla fukt som möjligen tränger ner där kommer golvvärmen att ta hand om och torka ut.
 
damn, visste väl att det inte skulle vara fullt så enkelt som det verkade! Jag är inte hundra på om det är isolerat golv. Får kolla med säljaren (vi har inte flyttat än). Det verkar kanske inte så sannolikt att det är isolerat fast å andra sidan minns jag inte källargolvet som särskilt kallt när vi var och tittade på huset.

Det är ju faktiskt en byggmästare som föreslagit att vi ska ha golvvärme utan något under, man inbillar sig ju att han ska veta vad han pratar om. Men det verkar finnas lite olika meningar om hur det ska vara...

GoForIt, era planer låter ju väldigt lika våra ideer, minus bubblet och så tänkte vi duschkabin (och då ska det inte behövas fuktspärr där heller om jag fattat rätt). Det låter ju rimligt med att golvvärmen ska hjälpa till och torka ut i bastun. Har ni isolerat golv under eller lägger ni bara in golvvärmen?

Dalle vad är de olika alternativen ni tittar på? Vad är det för lösningar som ska både isolera och transportera fukt?
 
husis skrev:
GoForIt, era planer låter ju väldigt lika våra ideer, minus bubblet och så tänkte vi duschkabin (och då ska det inte behövas fuktspärr där heller om jag fattat rätt). Det låter ju rimligt med att golvvärmen ska hjälpa till och torka ut i bastun. Har ni isolerat golv under eller lägger ni bara in golvvärmen?
Vårt hus är från -68 och det finns säkerligen ingen isolering där heller. Vi har inga som helst fuktproblem i källaren idag, och jag tror inte man skall överdriva riskerna med det. Så jag kommer att lägga elektrisk golvvärmematta direkt i klinkerfixet. Observera dock att det bara är s.k. komfortvärme. Den allmänna uppvärmningen av utrymmet kommer även i fortsättningen att ske av vattenburna radiatorer (som i vårt fall kommer att bytas till vattenburna handdukstorkar). Dessutom är ju god ventilation viktigt. Vi har en fuktstyrd fläkt redan idag.
 
GoForIt skrev:
Vårt hus är från -68 och det finns säkerligen ingen isolering där heller. Vi har inga som helst fuktproblem i källaren idag, och jag tror inte man skall överdriva riskerna med det. Så jag kommer att lägga elektrisk golvvärmematta direkt i klinkerfixet. Observera dock att det bara är s.k. komfortvärme. Den allmänna uppvärmningen av utrymmet kommer även i fortsättningen att ske av vattenburna radiatorer (som i vårt fall kommer att bytas till vattenburna handdukstorkar). Dessutom är ju god ventilation viktigt. Vi har en fuktstyrd fläkt redan idag.
Jag blir ju lite nyfiken här, eftersom jag står inför ett liknande vägval. Två saker som du skriver dock har min röris avrått mig ifrån:

(El-) värme direkt på oisolerad platta kommer att ge stora kostnader. En kompis till mig har inte använt sitt badrumsgolv på flera år pga detta. Han kör med badskor och mattor istället...

En handdukstork är inte speciellt effektiv som element, pga dess minimala yta. Å andra sidan brukar det här med "bara komfortvärme" inte fungera i praktiken, eftersom när golvet känns tillräckligt varmt att gå på då är även rummet ok. Här talar jag av egen erfarenhet, för när jag ville ha det kallare i vårt badrum (20 istf 22 grader) så blev golvet för kallt.

Jag hoppas ju att jag har fel och att ditt upplägg kommer att funka, för jag skulle ju gärna göra detta så smidigt som möjligt i nästa projekt. Att källaren är snustorr idag är heller ingen garanti mot framtida problem när man börjar installera golvvärme.
 
dalle skrev:
Jag blir ju lite nyfiken här, eftersom jag står inför ett liknande vägval. Två saker som du skriver dock har min röris avrått mig ifrån:

(El-) värme direkt på oisolerad platta kommer att ge stora kostnader. En kompis till mig har inte använt sitt badrumsgolv på flera år pga detta. Han kör med badskor och mattor istället...

En handdukstork är inte speciellt effektiv som element, pga dess minimala yta. Å andra sidan brukar det här med "bara komfortvärme" inte fungera i praktiken, eftersom när golvet känns tillräckligt varmt att gå på då är även rummet ok. Här talar jag av egen erfarenhet, för när jag ville ha det kallare i vårt badrum (20 istf 22 grader) så blev golvet för kallt.

Jag hoppas ju att jag har fel och att ditt upplägg kommer att funka, för jag skulle ju gärna göra detta så smidigt som möjligt i nästa projekt. Att källaren är snustorr idag är heller ingen garanti mot framtida problem när man börjar installera golvvärme.
Jag vet att det är mycket diskussioner ang golvvärme direkt på oisolerad platta. Som det är idag, så har vi (tyvärr..) redan rören till de vattenburna radiatorerna där. Så där finns viss värme redan. Jag upplever att allt prat om ökad fuktvandring på grund av lite elektrisk komfortgolvvärme är något överdriven. Men det är min högst personliga åsikt.

När det gäller kostnaden för värmen, så är den ju svår att förutspå. Vi har dock golvvärme (som komfortvärme) redan idag i vårt badrum. Jag har inte kunnat notera några större ökningar när det gäller elförbrukningen efter att den installerades. Badrummet ligger visserligen på träbjälklag, men ganska oisolerat sådant och mot en yttervägg med ett stort fönster. Genom att lägga golvvärmen direkt i fixet i tvättstugan/relaxen (istället för som i badrummet under flytspackel och fuktspärrar) räknar jag med att värmen skall bli mer påtaglig redan vid lägre temperaturinställning.
Sedan kalkylerar jag inte med att använda golvvärmen konstant. Jag lägger inte heller hela golvytan med värme, utan bara mest frekventa gångytor, i duschen (under fuktspärr..) och i bastuutrymmet.  

Idag finns det endast två mycket små (40x40 cm) enkelradiatorer där, så en (eller i vårt fall två) större handdukstorkar kommer säkert att avge mer värme. Vi bytte en radiator mot en handdukstork i badrummet också, och det har förr blivit varmare och med behagligare klimat.

Alltid intressant med fler diskussioner.. :)
 
Oisolerat träbjälklag på t ex bottenvåningen jämfört med oisolerad platta i källare är stor skillnad, det är jag säker på. Men som du skriver kanske det inte blir så blodigt ändå. Vi avvaktar med spänning på resultattet!

GoForIt skrev:
Alltid intressant med fler diskussioner..  :)
Håller med! Ofta finns det ju den perfekta lösningen, i det här fallet förmodligen bila upp och isolera, men precis som i livet för övrigt gäller att kompromissa sig fram. :D
 
dalle skrev:
Oisolerat träbjälklag på t ex bottenvåningen jämfört med oisolerad platta i källare är stor skillnad, det är jag säker på. Men som du skriver kanske det inte blir så blodigt ändå. Vi avvaktar med spänning på resultattet!

[quote author=GoForIt link=1144083923/0#9 date=1144238676]
Alltid intressant med fler diskussioner..  :)
Håller med! Ofta finns det ju den perfekta lösningen, i det här fallet förmodligen bila upp och isolera, men precis som i livet för övrigt gäller att kompromissa sig fram. :D
[/quote]Ja, det hela är ett långtidsprojekt.. Men duschen är klar, och klinker och golvvärme skall snart dit. Har dock problem med ett avlopp från köket ovanför (rinner över nere i tvättstugan) som jag vill åtgärda först.

Bila upp och isolera har aldrig varit aktuellt. På tok för mycket jobb...  
 
Tack för alla svar! Jag fick onekligen en del att fundera på. Bila, isolera och gjuta nytt känns nog som för mkt jobb för oss också, det finns ju liksom annat vi vill fixa till i resten av huset... Att lämna bort golvvärmen låter ju enklast och billigast, fast frågan är hur kallt det blir om fossingarna i så fall. Vi bor i Skåne så det blir ju inga vargavintrar med minus 20 grader i 5 månader i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.