Bor sedan 1994 i hus byggt 1924. Har nu ofrivilligt sedan 2 år tillbaka blivit ensam med ansvaret och ber därför om svar på detta område som jag aldrig behövt befatta mig med.

Härom veckan när temperaturen hastigt föll under natten var det på alla fönster lite fukt i botten på fönsterrutan på insidan. Detta har aldrig skett tidigare.

På bottenplan har jag frånluft via ny köksfläkt (2017) och ny badrumsfläkt insatt vid renovering i år. Uppmätt luftfuktighet i badrum 44% och 47 % i kök samt 47 % i vardagsrummet på bottenplan i vilket det finns en tilluftsventil, Försöker hålla 20-21 grader.

På ovanvåningen via trappa där det i alla tre sovrummen visar 50 % luftfuktighet och där det är lika varmt samt det finns två tilluftsventiler på motstående gavlar av huset.

Kall vind har alltid varit helt utan anmärkning.

Nu oroar jag mig - behöver jag göra det eller?
 
Nej, inget att oroa sig för. Kondens på fönster kan förekomma när det är kallt ute. Vanligt i badrum. Om det blir ofta kan fönsterkarmen ta skada. Inget problem på vanliga fönster. Nyare fönster har mindre kondens pga bättre isolering.
 
Tack för svar men det som oroar är luftfuktighetsprocenten 48-50% Är det inte så att den ska vara lägre på vintern?
I badrummet har jag ju lägst där det finns en ny fläkt insatt och där har jag inget fönster.
 
BirgitS
Det har ju inte hunnit bli så mycket vinter än, återkom med hur det är i januari.

När det gäller kondens på fönster så blir det lättare det om det är dåligt luftflöde just vid fönstren, t.ex. för att man har långa gardiner som man drar för.
Hur är det med frånluft på övre plan?
Fungerar ventilerna där uppe som tilluft eller går luftflödet fel så att de fungerar som frånluft?
 
Har bara vanliga ventiler.på ovanplan en på norrsidan och en på södersidan. Trodde att de alltid var tilluft och att frånluft kräver typ fläktar.
 
BirgitS
Det är inte ovanligt att ventiler på övre plan släpper ut luft i stället för att ta in luft. Om det inte går att känna i vilken riktning som luften går så håll ett stearinljus där.

Det kan vara för lite med bara en badrums- och köksfläkt där nere för att det verkligen ska dra in luft från 4 (? sov- och vardagsrum) rum.
 
Är det inte bra om de släpper ut luft då? då torde väl fuktigheten minska inne? Jag förstår inte hur det fungerar.
 
Kollade nu med stearinljus. Obetydligt drag inåt rummet. Kanske läge att köpa en avfuktare?
 
Kan det bli så att en avfuktare drar in luft utifrån genom ventilerna på ovanvåningen om avfuktaren placeras där?
 
A
Vad har du för uppvärmning idag i huset ?
 
Vattenburen elvärme i radiatorer och Luftvärmepump
 
Nyligen ökat börvärmen fr 19 till 20 grader. Tyckte det var lite svalt när man sitter stilla inomhus som jag gör nu pga årstiden.
 
BirgitS
Jag skulle vara jätteglad om jag hade 50 % luftfuktighet inne, det mår man ju mycket bättre av än ha 30 % som vi har nu. En avfuktare drar ingen luft, den roterar på luften som redan finns inne.

Om du vill öka på mängden tilluft i sovrummen behöver du antagligen en frånluftsfläkt på övre plan, dock inte i något sovrum.
 
Ok som jag kanske tänker då i hallen utanför sovrummen där trappan fr nedanvåningen går upp och där jag i så fall också sätter avfuktaren. Kan ju prova en 30 dagar på öppetköp och se om det gör någon skillnad.'
 
BirgitS
Den övre hallen kan vara lämplig för frånluft, om möjligt inte allt för nära trappan (risk att den drar luft genom trappan i stället för från sovrummen).

Avfuktare brukar folk annars köpa för att inte få typ 80 % luftfuktighet i källare med tillskjutande markfukt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.