Ett ständigt pågående projekt är att leta mer utrymme och organisera befintliga högar. I helgen har jag rensat upp runt min kapstation. Jag har alltid haft svårt att slänga fina ek och björkbitar efterhand som man gör olika projekt så hyllorna runt kap/ger-sågen var överfulla med fina virkesbitar i en salig röra.

Rensade och organiserade virkesbitar av ek och björk i en verkstad med kap/ger-såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så alla virkesbitar sorterades och mycket sågades ner som tändved inför vintern. Dom bitar som passerade nålsögat lades i olika högar.

Organiserad kapstation med sorterade och upphängda träbrädor samt virkesbitar vid verkstadshyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Längs ena kortväggen låg en trave 1” och 2” ekbrädor som också sorterades och rensågades. Därefter placerades dom i virkesstället.

Organiserade träplankor av ek på hyllor ovanför en arbetsbänk i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Organiserade virkesbrädor av ek och björk i en verkstad, vid en kap-/gersåg och virkesställ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Välorganiserad verkstad med kapstation, sorterade träbrädor och förvaringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I och med det så ökade golvytan med 50cm längs ena väggen. Golvyta är hårdvaluta i en liten verkstad som ständigt fylls på med maskiner och tillbehör efterhand som intresset ökar.

Kapstation i en verkstad med upprensade och organiserade virkesbitar och ökad golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Känner mig ganska efter helgens insats men givetvis finns det flera förbättringsprojekt att ta tag i framöver. En liten verkstad får aldrig bli statisk utan behöver alltid förändras.
 
  • Gilla
ConnyK och 23 till
  • Laddar…
Helgslut!

Då jag ännu inte har lyckats hitta en ”Arboga” i rätt prisklass får jag hålla till godo med ett substitut! Efter några stycken kan man lätt få en borrande känsla i kroppen!

Ps. Boschen är faktiskt väldigt trevlig också. Man kan till och med ställa in procenten!

Ölflaska märkt "ARBROGA" under borrmaskin med displayen visande 560 rpm och laserkors på flaskan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Nirre och 17 till
  • Laddar…
LJUS!

Billig och enkel ljuskälla för sågskyddet. En LED-list från Lidl för 70kr.
Listen har rörelsesensor som underlättar användningen. AA-batterier.
Använder med fördel kardborreband för enkel montering och borttagning.

LED-list monterad över ett sågskydd med upplyst sågblad och bordssågens skärspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LED-list monterad på sågskydd belyser sågbord och sågblad, med synlig rörelsesensor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LED-list monterad på sågskydd med upplyst cirkelsågblad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LED-list monterad på överkant av sågskydd med kardborreband, över cirkelsågblad i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LED-list monterad på sågskydd för att belysa sågbladet, med synlig rörelsesensor och batteriutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LED-list monterad på en sågmaskin ger ljus över arbetsområdet, den är fäst med kardborreband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Chubba och 11 till
  • Laddar…
Mellan alla spökförberedelserna blev det lite tid att fundera på att förbättra spånupptagningen på min Kapex. Kap/ger-sågen använder jag väldigt mycket och jag tycker att den fungerar bra men spånhanteringen kunde varit bättre.

Närbild av kardborreband på gummitunga vid en Kapex kap/ger-sågs klinga för förbättrad spånupptagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detaljbild av en kap/ger-såg med en ny modifiering av plast som riktas mot gummitungan för förbättrad spåninsamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kap/ger-såg med kardborreband på gummitungan och installerade plastfransar för att förbättra spånupptagningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågen är ansluten till en Festool dammsugare men trots ny påse och rengjorda filter tycker jag att den skitar ner rätt så ordentligt.

Festool dammsugare ansluten med sugslang, omgiven av sladdar och diverse föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har byggt en liten huv bakom sågen med utsug till den stora spånsugen men det hjälper inte mycket.
Gummitungan vid klingan hjälper till att fånga en hel del men mycket hamnas vid sidan om.
Nu har jag gjort en liten test för att se om man enkelt kan förbättra spåninsamlingen.
Först satte jag ett kardborreband på gummitungan. Därefter klippte jag till två plastbitar som fransades.

Kardborreband fäst vid fransad plastduk som DIY-lösning för sågspånsinsamling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att en flexibel gardin skall hjälpa till att styra sågspånen till gummitungan och vidare in i sugslangen.

Nahaufnahme einer Sägeklinge einer Kap/ger-Säge mit angebrachten Klettband und selbst zurechtgeschnittenen Plastikfransen zur Verbesserung der Späneauflage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kap-/gersåg med nytt spåninsamlingssystem bestående av kardborreband och två fransade plastbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kap-/gersåg med nytt spåninsamlingssystem bestående av kardborreband och två fransade plastbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kap/ger-såg med modifierad spånuppsamlare av fransad plast förbättrar spånhanteringen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Testuppställning med fransad plast och kardborreband för att förbättra spånupptagning på en kap/ger-såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plasten köptes hos ClasOlle och är en plastduk som man använder till lådbottnar för att saker inte skall fara omkring. Kostar under hundralappen. Klart prisvärt!

Två fransade plastbitar avsedda för förbättring av spånupptagning i ett verkstadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och resultatett? Helt klart blev det bättre! Men envis som man är vill jag nog ha det ännu bättre. Finns det någon annan här på BH som har några andra användbara tips så tar jag gärna emot dom!

Dag
 
  • Närbild av en kap/ger-såg med kardborreband och fransade plastbitar för att förbättra spånuppsamlingsförmågan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Pysslarn och 4 till
  • Laddar…
Äntligen!!!!

Jag hade turen att äntligen hitta en Arboga pelarborr på nätet! Bänkmodellen, men det passar bra för då tar den inte så stor plats.

Jag har lite svårt att se vilken modell det är men helt klart en sällsynt originalmodell! Den är ju tydligt märkt! Både med namn och medaljer! Troligtvis en specialmodell!

Ölburk fastklämd i en skruvstäd som använder en borrmaskin för att borra i trästycke, med en Arboga logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En improviserad pelarborr skapad av staplade Arboga ölburkar, fastklämd vid ett arbetsbord med en borr ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En pelarborr med märkning som liknar en ölburk från Arboga, placerad i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Pelarborr från Arboga uppbyggd av två ölburkar på en arbetsbänk i ett snickeri med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trevlig fortsättning på ”spökhelgen”!
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
TriNitro och 32 till
  • Laddar…
Helgen avslutades med ett flygplansbygge till barnbarnen.
Köpt på Lidl för 70kr.
Förstärkte landningsställen med extra material då det troligtvis blir turbulent flygning av det kommande släktet!

Modellflygplan i trä med förstärkta blå landningsställ på ett svart hålmönstrat bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hembyggt modellflygplan av trä med förstärkta landningsställ, köpt på Lidl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Seglartokig och 4 till
  • Laddar…
Veckans nya projekt! Gjutjärnsgavlar som skall sammanfogas med ek. Äkta hälftens Blocketfynd behöver lite handpåläggning.
Troligtvis 5 sittbrädor tidigare med ett sammanfogat bakstycke om man utgår från fästhålen. Funderar på att skippa bakstycket och köra ribbor hela vägen. Vi får se vart det lutar när bitarna börjar ramla på plats.

Gammal gjutjärnsgavel intill ett ekbrädor på en arbetsbänk som förberedelse för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutjärnsgavlar på en träbänkskonstruktion som är under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutjärnsgavlar på arbetsbänk med verktyg i bakgrunden, ämnade för att sammanfogas med träplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Angie6605 och 5 till
  • Laddar…
Bake off = Basning

Efter regeringsförhandlingar blev det bestämt att det blir ribbor hela vägen.
Mitt på ribborna brukar man förstärka baktill med ett metallband men jag tycker det är roligare med trä så det blir till att basa och limma ihop fyra stycken 5mm tjocka eklameller till en formad ribba med måtten 20mm X 50mm.

Verkstadsbild med hemmagjord ångkammare i trä, eklameller på arbetsbänk och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ångkammare med tunna träribbor under basningsprocess, tätningslist synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ångkammaren är en enkel låda som matas med en konverterad tapetborttagare från Biltema. Startade på 19 grader och högsta temperaturen blev 75 grader. Behöver nog byta tätningslisten i luckan för innan har jag kommit upp i över 80 grader.

Digital termometer som visar 19 grader Celsius under byggprojekt med planerad uppvärmning av träribbor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemmagjord ångkammare i en verkstad, med en termometer som visar 75 grader och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Efter 15 minuter på högsta temperaturen är dom tunna ribborna klara för uppspänning.
Formen för basningen fick jag gratis då jag använde gavlarnas böjda form.
Fick användning för mitt nya Centepid bord som gick snabbt att sätta upp och alla Bahco tvingarna plockades fram.

Verkstadsbild med träribbor spända i tvingar på ett hopfällbart arbetsbord, verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsbild med eklameller i en basningsform med Bahco-tvingar på Centepid bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här kommer två viktiga varningaar!
1. Täck över brandvarnaren om du har en sådan i verkstaden. Min löste ut förra gången.
2. Var försiktig med ångan! Jag fick en gång en hudskada när ångan pös ut mot in arm. Ångan gick rakt igenom fleecetröjan och skjortan. Det blev ett brännsår.

En konverterad tapetborttagare med ångutsläpp täckt av plast kopplad till en låda i en hantverksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Åtta tvingar i varje form verkade räcka. Två ribbor lades i varje form och nu får det hela stå och torka över natten.

Fyra träribbor fastklämda i bockar och tvingar på en arbetsbänk, verktyg och material synliga för basning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett arbetsbord i en verkstad med flera träribbor spända i form med hjälp av Bahco tvingar och en Centepid arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trätvingar fäster formade eklameller i en uppspänningsform på ett arbetsbord under byggprocessen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eklameller som basas och spänns upp i en form med flera orange-svarta tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träribbor som hålls ihop av Bahco tvingar på ett arbetsbord under en limningsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I morgon skall dom formade ribborna limmas till en enhet med polyuretanlim.

Fortsättning följer.................
 
  • Gilla
  • Wow
Chentin och 13 till
  • Laddar…
Från rakt till svängt!

Efter en natt i press har eklamellerna fått en ny form. Nu skall dom limmas ihop till en enhet.

Fyra böjda eklameller på ett svart hålplattabord redo att limmas till ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Limning klart!

Först så maskerades gjutjärnsgavelns ytor mot dom sidor där dom klistriga lamellerna skulle spännas. Polyuretanlimmet är inte vidare trevligt att jobba med. Väldigt kletigt och kladdigt. Dessutom är det inte så hälsosamt att få på huden så handskar är ett måste!

Maskerad gjutjärnsgavel med limmade trälameller i en verkstad, redo för torkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Först så sprayades ytorna med varmt vatten. Därefter penslades limmet ut till en jämn yta.

Trälameller belagda med polyuretanlim på gjutjärnsgavel maskerad med plast, förberedda för limning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snabbt ihop med lamellerna och fästa dom mot bänkformen. 16 tvingar användes till formen. Dom större Bahcotvingarna användes till att klämma mot formen och dom mindre fick klämma ihop paketet längst upp.


Gjutjärnsgavel med limmade lameller i spänn med flera tvingar på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trälameller ihopspända med tvingar och expanderande polyuretanlim som skummar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Värkstadsarbete med flera Bahco-tvingar som spänner fast lameller mot en bänkform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett verkstadsprojekt där lameller limmas med polyuretanlim, hålls ihop av orangea tvingar mot en gjutjärnsgavel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjutjärnsgavel med pålimmade lameller i kläm med tvingar, skyddshandskar och polyuretanlimflaska på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I och med att jag fuktade ytorna innan limmet fördes på så startade reaktionen väldigt snabbt och limsträngen ser ut som fogskum. Nu får det sitta i spänn tills i morgon.

Då blir det rätt mycket rensningsarbete innan jag kan se hur limningen har lyckats.
 
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
En timme senare. Limmet har verkligen expanderat och nu är det bara att hoppas att maskeringen av gjutjärnsformen var tillräcklig. Annars blir det inte roligt att avlägsna limrester som sitter fast i gaveln.
Som man säger. ”Det är bättre att tänka efter före, inte efter”!

Expanderande lim klämt mellan orange och svarta skruvklämmor på en gjutjärnsform.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Expanderande lim mellan gjutjärnsformer fästa med rödsvarta klämmor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 6 till
  • Laddar…
Torkat!

Härdningen av polyuretanlimmet gick fortare än jag förväntade mig. På tre timmar var det torrt. Troligtvis påskyndade infuktningen av lamellerna processen.
Ingen vacker syn när alla tvingarna hade avlägsnats.

Trälamell limmad på en metallform med polyuretanlim, täckt av maskeringstejp och överskottslim, redo för slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädel med överskott av härdat polyuretanlimm och maskeringstejp på arbetsbänk efter borttagning av tvingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Del av möbel med torkat polyuretanlim på ytan och maskeringstejp, ligger på en verkstadsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fram med den gamla ”Vrålapan”! Den absolut skrikigaste maskinen i samlingen! Ett kasserat sågblad omgjort till kniv skar rent som om det var varmt smör att dela.

Sliten orange skrapa, omgjort sågblad som kniv, använd i byggprojekt för att skära och forma material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett omgjort sågblad monterat på en slipmaskin som används för grovslipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på metallform med torkat polyuretanlim och en slipmaskin, omringat av arbetsverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kände en viss tillfredsställelse när jag avlägsnade maskeringstejpen och såg den rena metallytan i formen!

Metallytan med nyligen härdad polyuretanlim och verktyg i arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter en snabb grovslipning provades lamellbiten i formen och jag är väldigt nöjd med resultatet!

Slipskiva bredvid en nyslipad trälamell på ett arbetsbord med hål, anger tecken på ett nyligen slutfört snickeriprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Böjd trälamell på en arbetsbänk med hål, bredvid en AEG slipmaskin, efter arbete med polyuretanlim och slipning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Grovslipad trälamell i metallform med maskeringstejp och en oscillerande verktyg på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu blir det paus i ”Snickerboa” under helgen och barnbarnstugan öppnar i stället.
Lite besök i ”Snickerboa” blir det nog då dom små älskar att borra, skruva och leka med delarna i Bacholådorna.

Trevlig Helg!
Dag
 
  • Gilla
Chentin och 26 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Mellan alla spökförberedelserna blev det lite tid att fundera på att förbättra spånupptagningen på min Kapex. Kap/ger-sågen använder jag väldigt mycket och jag tycker att den fungerar bra men spånhanteringen
stigen stigen skrev:
Mellan alla
stigen stigen skrev:
Mellan alla spökförberedelserna blev det lite tid att fundera på att förbättra spånupptagningen på min Kapex. Kap/ger-sågen använder jag väldigt mycket och jag tycker att den fungerar bra men spånhanteringen kunde varit bättre.

[bild]

[bild]

[bild]

Sågen är ansluten till en Festool dammsugare men trots ny påse och rengjorda filter tycker jag att den skitar ner rätt så ordentligt.

[bild]

Har byggt en liten huv bakom sågen med utsug till den stora spånsugen men det hjälper inte mycket.
Gummitungan vid klingan hjälper till att fånga en hel del men mycket hamnas vid sidan om.
Nu har jag gjort en liten test för att se om man enkelt kan förbättra spåninsamlingen.
Först satte jag ett kardborreband på gummitungan. Därefter klippte jag till två plastbitar som fransades.

[bild]

Tanken är att en flexibel gardin skall hjälpa till att styra sågspånen till gummitungan och vidare in i sugslangen.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Plasten köptes hos ClasOlle och är en plastduk som man använder till lådbottnar för att saker inte skall fara omkring. Kostar under hundralappen. Klart prisvärt!

[bild]
Och resultatett? Helt klart blev det bättre! Men envis som man är vill jag nog ha det ännu bättre. Finns det någon annan här på BH som har några andra användbara tips så tar jag gärna emot dom!

Dag
spökförberedelserna blev det lite tid att fundera på att förbättra spånupptagningen på min Kapex. Kap/ger-sågen använder jag väldigt mycket och jag tycker att den fungerar bra men spånhanteringen kunde varit bättre.

[bild]

[bild]

[bild]

Sågen är ansluten till en Festool dammsugare men trots ny påse och rengjorda filter tycker jag att den skitar ner rätt så ordentligt.

[bild]

Har byggt en liten huv bakom sågen med utsug till den stora spånsugen men det hjälper inte mycket.
Gummitungan vid klingan hjälper till att fånga en hel del men mycket hamnas vid sidan om.
Nu har jag gjort en liten test för att se om man enkelt kan förbättra spåninsamlingen.
Först satte jag ett kardborreband på gummitungan. Därefter klippte jag till två plastbitar som fransades.

[bild]

Tanken är att en flexibel gardin skall hjälpa till att styra sågspånen till gummitungan och vidare in i sugslangen.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Plasten köptes hos ClasOlle och är en plastduk som man använder till lådbottnar för att saker inte skall fara omkring. Kostar under hundralappen. Klart prisvärt!

[bild]
Och resultatett? Helt klart blev det bättre! Men envis som man är vill jag nog ha det ännu bättre. Finns det någon annan här på BH som har några andra användbara tips så tar jag gärna emot dom!

Dag

[bild]

[bild]

Sågen är ansluten till en Festool dammsugare men trots ny påse och rengjorda filter tycker jag att den skitar ner rätt så ordentligt.

[bild]

Har byggt en liten huv bakom sågen med utsug till den stora spånsugen men det hjälper inte mycket.
Gummitungan vid klingan hjälper till att fånga en hel del men mycket hamnas vid sidan om.
Nu har jag gjort en liten test för att se om man enkelt kan förbättra spåninsamlingen.
Först satte jag ett kardborreband på gummitungan. Därefter klippte jag till två plastbitar som fransades.

[bild]

Tanken är att en flexibel gardin skall hjälpa till att styra sågspånen till gummitungan och vidare in i sugslangen.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Plasten köptes hos ClasOlle och är en plastduk som man använder till lådbottnar för att saker inte skall fara omkring. Kostar under hundralappen. Klart prisvärt!

[bild]
Och resultatett? Helt klart blev det bättre! Men envis som man är vill jag nog ha det ännu bättre. Finns det någon annan här på BH som har några andra användbara tips så tar jag gärna emot dom!

Dag

Spånnörd eller?

Barbarnstugan stängde 18.00 på söndagskvällen så det fick bli lite verkstadstid.
Som jag skrev innan när det gäller den förbättrade spånhanteringen på min Kapex så kan det nog aldrig bli bra nog. Plastremsorna fungerade rätt bra men.........................

Lång borst kanske skulle öka sugförmågan? Var på ClasOlle för att köpa en helt annan grej men hittade denna långborste på fyndhyllan. Det var bara att slå till!

En långborste med röd kardborre monterad på en grå träanhängare på svart arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En handhållen borste med långa fiberstrån och ett måttband som visar borstens längd på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På originaltungan har jag limmat ett kardborreband. Nu slaktade jag borsten, drog ut borstknippena och la dom mellan två kardborreband.

Fyra knippen avborstade strån ligger på en svart arbetsyta, avsedda för att förbättra spånupptagningen i en sågstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två prototyper av spånsamlare till en Kapex såg med kardborreband; den övre med fransade plastremsor, den nedre med en trimmad borst.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Långborste monterad på sågen för att förbättra spåninsamlingen, med trästöd och synlig sugslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en borste monterad vid en sågklinga för att förbättra uppsamlingen av sågspån i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Borste med långa strån monterad vid en kap- och geringssåg för att förbättra spånsamlingen, fastsatt med kardborreband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så till sågtestet!
Städade sågytorna innan jag körde en enkel test med en spånskiva.



Först resultatet med plastbanden.



Därefter med borsten.



Lite bättre blev det nog eller?

Jag kommer att skifta mellan dom två olika framöver när jag sågar lite mer. I och med att bägge fästs med kardborre är det en enkel sak att snabb byta

Som slutbild får det bli en klassiker!

En långborste monterad med kardborreband ovanför fransade plastremsor på ett arbetsbord för förbättrad spånhantering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kampen fortsätter............

Dag
 
  • Gilla
Hammelstrup och 3 till
  • Laddar…
Vilket bra initiativ!
Följer din tråd med spänning:)
Vilka kardborreband använder du? Har köpt några på Jula men dessa har dåligt klister som släpper...
 
A andy999 skrev:
Vilket bra initiativ!
Följer din tråd med spänning:)
Vilka kardborreband använder du? Har köpt några på Jula men dessa har dåligt klister som släpper...
Biltema! Finns i svart eller vitt i två bredder. 25mm och 50mm. Väldigt bra klister!
Jag använder det till det mesta så det är en standardprodukt i verkstaden.
Dag
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.