Hej!

Har i veckan haft OVK besiktning varav anmärkningar gjordes i köpet. Köket har sedan huset byggdes flyttats från ett rum till ett annat varav det nu saknar ventilation om jag förstod det rätt.

Den eventuella lösningen skulle vara att dra ventilation från ett annat rum till köket vilket jag förutsätter skulle bli minst sagt fult. Har läst runt lite grann men ställer mig fortfarande undrande till vilka krav jag har på mig - jag har inga problem med luften i köket och drar ogärna fula rör i taket!

Mvh
 
Antar att detta är en bostadsrätt. Det låter som någon har gjort en regelvidrig ändring av vent.systemet. Tyvärr lär du inte komma runt detta utan du får försöka finna en godkänd lösning.
Hör med styrelsen och/eller någon förvaltarfirma som kan ge dig klara besked på vad som behövs göras.
 
Om det är i en bostadsrättsförening behöver föreningen en godkänd OVK. Jag fattar det som att det i din bostad finns brister som gör att OVK inte blir godkänd. Detta måste då åtgärdas. Frågan är vem som bör stå för åtgärden. Om det är så att föreningen godkänt ombyggnaden så är det föreningens ansvar. Om ombyggnaden gjorts utan föreningens godkännande så är det innehavarens ansvar. Du som innehavare har kanske inte gjort ombyggnaden själv, men det borde ha kontrollerats vid köpet. Det kanske går att nå en kompromiss med delat ansvar.
 
Tack för svar! Det var som jag misstänkte och ska höra av mig till någon som kan mer om ämnet.

Tills att det är möjligt, har ni några idéer på smarta lösningar jag kan läsa på om medan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.