nizzehult
Tack för info.
Ska dit om ett par dagar och kolla igen och då ska jag försöka få fram mer info om hur det funkar idag. Nu är det också lite kallare så då får man känna efter om det känns golvkallt. Tyckte inte det förra gången.
Att byta ut elbatteriet till ett vattenbatteri kan väl inte vara några stora pengar? Om det inte redan är gjort tänker jag. Och att byta fläktmotor kan väl heller inte vara några astronomiska summor? Som jag kunde se så satt själva aggregatet/batteriet i tvättstugan men hur och om man också involverar köksfläkten för själva återvinningen vet jag inte. Ska försöka kolla. Jag tror inte man kan eller bör stänga av detta helt då hela ventilationen och luftutbytet väl bygger på att detta snurrar? Vad förväntar du dig att åstadkomma för stora förbättringar med ett nytt FTX-aggregat och varför skulle jag göra det då jordvärmepumpen drar det stora lasset? Är du nöjd med energiförbrukningen rent allmänt?

Jag upptäckte ett rätt stort luftutsug i vardagsrummet vid golvet. Vet inte om det finns flera. Detta ska tydligen vara en del av värmeåtervinningen, den uppvärmda luften tas härifrån och blandas sen delvis med luft som tagits utifrån som går via värmebatteriet och sen trycks detta ut i olika rum, i taket. Borde/bör rimligtvis också finnas liknande utsug i badrum och kanske kök.

Radiatorerna hade rätt omoderna termostater så där finns det förbättringspotential. Sen kommer jag nog att sätta in enkel kassett i spisen, den skulle nog göra en hel del nytta.

Min kompis byggde ett Borohus 90/91 och var rätt tveksam till värmesystemet men han blev otroligt överraskad över den låga förbrukningen och hur bra det funkade.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
nizzehult
Kan inflika att hans Borohus också var på 1 plan på 120 kvm men sen hade han också ett vidbyggt garage på 45 kvm med vattenburen golvvärme som värmdes med el . Hans medelförbrukning var 21500 kWh/år, inkl hushållsel (2 pers).
 
S spendera skrev:
Då du redan har vattenburna element så funderar jag på vad luftvärmeaggregatet egentligen används till (förutom att få bättre fart på luften). Om du vill, borde det gå relativt enkelt att byta till ett rent FTX system.
I vårt fall är det för att ventilera bort radon. Har man hus av blåbetong krävs det rejäl luftväxling.

Och då ger simpel FTX för dålig verkningsgrad helt enkelt.
 
nizzehult
OK, men Borohus är trähus med krypgrund och har givetvis ingen källare och det står också på gammal åkermark så här finns nog ingen betong eller radon. Möjligen i betongbalkarna som huset står på i så fall. Men ni kanske har andra konstruktioner?
 
Ja jag var kanske lite otydlig, vi har en tegelkåk med källare, inget Borohus. Det kan ju finnas andra anledningar, som t.ex. att minska risken för mögelskador genom att ventilera bort fukt.
 
Vi (mina föräldrar) byggde nytt hus 1989 med nån special uppvärmning från Vaillant. Luftburen värme från gaspanna. I alla rum satt takventiler som blåste in varmluft. Huset var ett Begushus, 1 plan med krypgrund. Har ingen aning vad den typen av uppvärmning heter. Tydligen så var det väldigt billigt att värma upp huset iaf, det var nog den tidens ”passivhus”. Ordentligt isolerat, lösull i tak och golv om jag inte minns helt fel, kommer ihåg när de sprutade in isoleringen på vinden, det var coolt tyckte man som 9-åring.
 
nizzehult
Har lite uppdateringar nu. Man använder bara systemet för ventilation idag och det sitter då en otroligt ful köksfläkt som har hand om den delen. Elbatteriet används inte alls och säljaren (som sålde dessa hus nya på den tiden) tyckte inte att det skulle vara värt kostnaden att byta ut det till en vattenburet.

Jordvärmepumpen är en Autoterm C Max.
 
Har också ett Borohus som har luftvärme. 1,5 plan på 180 kvm + garage på 30 kvm med vattenburen elväme. Bacho ACJ och dubbla Bacho FTX-aggregat, allt monterat i tvättstugan och därför en vanlig köksfläkt. Vi har förbrukat som lägst ca 21 000 kwh och ca 27 000 kwh som mest under de år vi bott i huset. Funderar nu på en konvertering till vattenburet och bergvärme. Inser att det blir svårt att ekonomiskt räkna hem kostnaden men tänker att det ska ge en högre komfort med bättre möjlighet att reglera värmen mellan olika rum samt lite lägre ljudnivå. Men luftvärmen fungerar förvånansvärt bra med hyfsat låg förbrukning.
 
nizzehult
Intressant. Enligt mäklaren så är den stora kostnaden vid konvertering (ja förutom jord/bergvärmeanläggningen i sig) allt meck med radiatorerna som ska sättas upp och rördragningen till detta. En tumregel säger 5000,- per radiator. Helst skulle man väl vilja ha golvvärme men det skulle bli ett för stort ingrepp.
Noterade också fläktljudet i köket men det kanske inte blir så enerverande i längden?

Pratade också med en säljare av värmepumpar och han säger att ett byte kostar ca 75' om man ska välja en enklare s k on-off modell medan en med variabelt varvtal, t ex NIBE 1255 kostar uppemot 20' till. Det är då med installation och efter ROT. Sen blev jag lite förvånad: ska man ha en app så kostar den tjänster några hundralappar per år, ett slags abonnemang - och det gäller oavsett tillverkare. Det tyckte jag var sniket.

Men han kom med ett konkret råd: han tyckte jag skulle låta göra en service på anläggningen och då låta dom bedöma skicket och är det ingen fara så kan man skjuta fram bytet några år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.