Jag har en granne som har en "båtlift" där han förvarar sin båt. Så långt är allting bra. Problemet är att han låter båten ligga kvar i liften även under vintern och då täcker han den med en pressening. Båten är placerad vid en brygga strax utanför mitt hus och förstör mycket av utsikten. Anmärkas bör att båten ligger på det vattenområde som tillhör hans tomt, dock i omedelbar anslutning till mitt vattenområde. Ej 4 meter från tomtgränsen som anges i detaljplanen.

Enligt min bedömning är grannens uppställning av båten att betrakta som stadigvarande eftersom båten ligger där hela året. Inget problem hade funnits om båten flyttades till annan plats under vintern. Jag har varit i kontakt med kommunen och de säger att de aldrig tidigare haft ett liknande ärende och det känns som problemet inte tas på allvar. Presseningen gör det hela ännu värre.

Skall inte en sådan här uppställning vara tillståndspliktig?
 
  • Båt täckt med pressening på en båtlift vid en brygga, sett från en närliggande träaltan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Väldigt svårt att tro att de finns begränsningar för att ha sin båt förtöjd vid en privat brygga.
Första gången dock som jag ser en båtlift användas som vinterplats.
Ser ut som om det finns goda chanser att presenningen försvinner vid första stormen.
 
wildeside
Låt grannen sköta sitt på sin tomt och sköt du ditt, om det stör så kan du kanske diskutera det med grannen eller köpa hans fastighet då kan du göra vad du vill.
 
  • Gilla
Macki och 3 till
  • Laddar…
Spontant verkar det ganska smart att förvara sin båt på avsedd plats.
Var glad att du har en smart granne.
Jag skulle pratat med grannen istället, han kanske till och med vill ha hjälp att flytta sin båt till ett annat ställe.
Kommunikation är lösningen på det mesta.
 
  • Gilla
wildeside
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.