MultiMan
Grannen hade en usel vedklyv som ställde till enorma problem på nätet. Jag hade konstant dippar hela somrarna till 185V. EOn gjorde inte ett skit så jag fick skaffa UPS till allt. 7 Hushåll på en likadan stolptransformator som jag antar du pratar om.
Nu dog han i våras så denna sommaren slapp jag problemet.
 
En sak till som jag glömt att nämna (mycket nu..)

Vi hade initialt panik för brand på vinden i samband med att lampan började bete sig.
Det luktade bränd plast eller liknande, okänd källa och vi rev upp golv och slängde iväg isolering i all hast för att komma åt VP-rör och dosor som fanns monterade där inne under för att hitta eventuell pyrande dosa. Dock utan att hitta något.

Den mest sannolika källan till brandlukten är en ny rökkanal (tagen i bruk förra veckan) som går på diagonalen uppe på vinden. De som gjorde den har använt någon form av tätningslim för brandskyddsskivorna som de klätt den med. Det verkar vara den som luktar. Det går säkert över med tiden.

Så brandlukten har högst sannolikt inte med elfelet att göra.
 
T tompaah7503 skrev:
Kl 01.05 i natt väckte sambon mig, nu blinkar LED-lampan i avstängt läge.. blinkar.
I inlägg #22 skriver du att det är en LED-lampa, men tidigare har du sagt att det var en vanlig 40W glödlampa. Vilket???
Led lyser på induserad ström .
 
L Leif i Skåne skrev:
I inlägg #22 skriver du att det är en LED-lampa, men tidigare har du sagt att det var en vanlig 40W glödlampa. Vilket???
Led lyser på induserad ström .
I inlägg #22 skriver jag även
T tompaah7503 skrev:
Elektrikern bytte glödlampan mot en LED-lampa, någonstans under dagen verkar fenomenet ha upphört eftersom när jag kom hem så fungerande lampan som normalt, i avstängt läge var den avstängd.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
I inlägg #22 skriver du att det är en LED-lampa, men tidigare har du sagt att det var en vanlig 40W glödlampa. Vilket???
Led lyser på induserad ström .
Nej, det är kapacitiv koppling som kan påverka. Inducerad ström har jag inte stött på i de fallen. Även om många kallar det så.
 
  • Gilla
50procent och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är kapacitiv koppling som kan påverka. Inducerad ström har jag inte stött på i de fallen. Även om många kallar det så.
Sökte på detta begrepp och hittar en 10 år gammal tråd med liknande fenomen.
Det som känns lite skumt här är att den felström jag har i lamputtaget med brytaren avstängd är så pass hög att den orkar driva en 40 W glödlampa på en nivå som påminner om 25-50 % neddimmat.
https://www.varmepumpsforum.com/vpf...po6so6d5fa5v6&topic=30328.msg290666#msg290666
 
Det är det som inte går ihop. En diodlampa kan ge lite ljus med en väldigt låg ström. Men det gör inte en glödlampa.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Anläggningen är ca 55 meter som närmast ifrån 400 kV-kraftledningen (skrev fel ovan). Kan panelerna eller stativet plocka upp induktiva strömmar och koncentrera in dem på något sätt?
Detta är inte mitt bord men det verkar inte helt uteslutet om man läser denna tråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/de-far-stoetar-av-sitt-hus.289658/page-4#post-2642869

Jag förmodar att lampan är matad från den gamla diazedcentralen? Om ni inte sett problem med någon annan grupp, då kan det vara värt att du försöker rita av hur denna problemgrupp är förlagd i huset, även jämfört med andra grupper.

Elektrikern mätte ju spänningar mot diverse potentiallösa grupper, eller närmare bestämt han fick en indikering? Med det instrument du trodde han hade mäter man ju inga spänningar. Så problemet kan vara mer utbrett. Jag lägger därför inget större värde i dessa mätningar utan att veta närmare.

Det tyder ju på kapacitivt kopplade spänningar, vilket är ganska enkelt att se om man mäter med en riktig spänningsprovare med inkopplingsbar belastning så att man enkelt ser skillnaden i spänning mellan högohmig och lågohmig belastning. Det gäller ju att förklara hur en glödlampa kan lysa svagt.

Du kan också fundera på när problemet först började uppträda och ev förändringar som skedde då, om det var i samband med installationen av solcellsanläggningen. Vore intressant att se ett EKP för detta problem... ;)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Sökte på detta begrepp och hittar en 10 år gammal tråd med liknande fenomen.
Det som känns lite skumt här är att den felström jag har i lamputtaget med brytaren avstängd är så pass hög att den orkar driva en 40 W glödlampa på en nivå som påminner om 25-50 % neddimmat.
[länk]
Är du helt säker på att det är en vanlig glödlampa? Som nämnts här och i otaliga trådar brukar dessa fenomen komma med tex LED-lampor eller åtminstone något som innehåller någon form av elektronik som då kan drivas av olika kapacitiva kopplingar.

Jag ser det som lite bedrövligt att du inte fått rätt på det med hjälp av elektrikern och hans mätningar och åtgärder. Bör inte ta många minuter att komma detta på spåren om man gör lite vettiga mätningar och en fördel när symptomen ligger till lika under långa tider.

Har du inga instrument själv eller känner du dig inte säker på att mäta? Annars vore det en väg till lite mer att bygga vidare på i resonemangen. Samma med att mer i detalj gå i genom den grupp där lampan är kopplad, verkar vara mer skumt där och det du beskriver är ganska otroligt oavsett källa om det är en glödlampa och brytaren av och allt rätt och riktigt gjort där.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter som du har ett flertal fel, först måste det vara något fel i kretsen runt lampan troligen brytaren eller möjligen i dosan, fukt eller någon form av oxid. Sedan så får du nog lite induktion från kraftledningen skulle börja med att koppla bort ledningen till vattenpumpen inkl nolla/jord. Alt solpanelerna Dock borde detta bara påverka led och ev lysrör inte en glödtråds lampa, möjligen även tv bild?. Tyvärr kan det nog bli svårt att bli av med alla problemen men lampan i sovrummet skall ju gå att få ordning på. Lättast är nog att dra om kablaget och byta strömbrytaren.
 
För mig känns det ju som att man ska koncentrera sig på tändtråden mellan brytaren och lampan. Riv ur tråden/kabeln i sin fulla längd. Allt annat känns irrelevant faktiskt.
Om nu inte grannen leker med nån mikrovågskanon då förstås.
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering i detta.
I skrivande stund är lampan stendöd när brytaren är avstängd. Så felet kommer och går helt klart.

Nu till det "pinsamma".

GK100 GK100 skrev:
Är du helt säker på att det är en vanlig glödlampa? Som nämnts här och i otaliga trådar brukar dessa fenomen komma med tex LED-lampor eller åtminstone något som innehåller någon form av elektronik som då kan drivas av olika kapacitiva kopplingar.
Ja, jag var helt säker på att det var en glödlampa. Så här ser den ut. Men vid en närmare granskning är den en riktigt snygg glödlampsimiterande LED-lampa från Biltema med frostat glas och allt!

Frostat glas LED-lampa med imiterat glödlampsutseende från Biltema på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så.. det finns inte eller har alltså inte funnits en glödlampa som lyst med "halv effekt". Jag misstog ljuskällan för en glödlampa. Det var en LED-lampa från början, som elektrikern senare bytt ut mot en annan LED-lampa. Intressant är att Biltemas LED glöder med fast sken medans elektrikerns lampa blinkar.

GK100 GK100 skrev:
Har du inga instrument själv eller känner du dig inte säker på att mäta? Annars vore det en väg till lite mer att bygga vidare på i resonemangen. Samma med att mer i detalj gå i genom den grupp där lampan är kopplad, verkar vara mer skumt där och det du beskriver är ganska otroligt oavsett källa om det är en glödlampa och brytaren av och allt rätt och riktigt gjort där.
Har spänningsprovare och enklare multimetrar från Biltema. Ett oscilloskop från 1990-talet. Kanske går att se något sataniskt budskap i vågformen?

Har absolut tänkt på att mäta mer kring detta, men har bara mörka trötta kvällar till förfogande just nu och i helgen får vi besök så eventuell diagnostik ligger ganska långt fram i tiden. Om det nu är svaga kapacitativa spänningar som får LED-lampor att blinka lite känns det plötsligt inte längre alls farligt. Vi rycker bara ut lampan tills vidare. Och längre fram väntar total elrenovering på vinden där det mesta är draget. Så jag får se om det alls blir utrett i slutändan vad det är som är orsaken.

Det som kan tyckas vara lite märkligt att fenomenet uppträdde första gången först nu i veckan.
Lampan har suttit där oförändrad och vi använder den nästan aldrig, den används nästan bara för städbelysning och eftersom vi aldrig städar så.. eh.. men..

Jag kan inte se någon förändring i vår egen anläggning. Det som har hänt är att vädret blivit kallare. Solanläggningen kopplades in i september så jag vet inte om det kan vara en kombination av den och kallt väder på något sätt.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Då fick du rätt svar redan i #2 ;)och det är ett rätt vanligt fenomen med diodlampor i vanliga E27 sockel.
Det som är lite roligt är att det kommer fram så många mer eller mindre udda förklaringar bara för att informationen från början var lite fel. Men det är typiskt att man inte söker den enkla förklaringen utan söker dom mest fantasifulla teorier och det gäller inte bar i det här fallet utan väldigt vanligt när man inte direkt ser/förstår felet.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
När TS i inlägg 9 är väldigt tydlig med att det är en glödlama och även uppger effekten litade nog de flesta på det. Även om det fortsatte att komma kommentarer om att det är ett konstigt fenomen med glödlampa.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
När TS i inlägg 9 är väldigt tydlig med att det är en glödlama och även uppger effekten litade nog de flesta på det. Även om det fortsatte att komma kommentarer om att det är ett konstigt fenomen med glödlampa.
Japp, kan bara ta på mig att jag inte kollade upp det noggrannare.

Dels var den förvillande lik en vanlig glödis, dels reagerade inte ens elektrikern på att det skulle varit en LED-lampa. Och till sist skillnaden på denna BIltema-lampa som glödde utan minsta antydan till blink (så som jag förväntar mig att en glödlampa skulle göra med pulsad spänning) och den nya lampan som blinkade.

Nåja det blev bara 44 inlägg varav jag själv fick lägga en hel del tid på de med ritningarna och förklaringarna.
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.