Vi har ett 1-plans hus med källare byggt 1968. Badrummet är original och vi har försökt få in offerter på en renovering.
Badrummet har plastmatta på golv och halvkaklade väggar. Golvbjälklag är enligt ritning 2-3"x9" och ligger med cc max 60cm. På vägarna sitter gipsskivor på råspontväggar. Badrummet är cirka 2x3m stort.
Golvbrunn i gjutjärn och vattenledningar i koppar som är dragna i bjälklag och väggar.
Vi kommer att tömma badrummet på allt samt riva ner gips samt ta bort befintlig matta.

Detta vill vi ha.
  • Våtrumsmatta på golv och väggar
  • Väggar kläs med plywood och sedan gips. (Stabilare och ok att kakla på i framtiden enligt någon)
  • Elgolvvärme
  • Nytt innertak med cirka 5 dimmbara spottar
  • Eluttag vid badrumsskåp. Kopplingsuttag för handdukstork
  • Ny badrumsdörr skall monteras, tillhandahålls av oss.
  • All inredning såsom toalett, duchväggar, kommod osv. skall ej ingå i offert utan köps av oss separat.
Ett företag har varit och tittat och efter påtryckningar lämnat en offert på 106 000kr +VVS arbete på 35 000kr, alltså totalt 141 000kr för material och arbete. Rot-avdrag kan göras med 22500kr

Vi behöver komplettera med WC, duschväggar, komod, handdukstork och badrumsfläkt. Detta kanske går att köpa för 25 000kr?

Dessutom vill rörmokaren plugga vattenrör i vägg och montera inspektionslucka på utsidan av vägg. Känns sådär..

Är det så här dyrt? I min värld borde man få ett helt klart badrum med kakel och klinker för dessa pengar...
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Nej det får du inte.
 
  • Gilla
Rafael Ospino
  • Laddar…
Såvida jag inte gör det själv då...:thinking:
 
  • Gilla
Rafael Ospino
  • Laddar…
Varför byta väggskivor om du inte ska ha kakel? Utanpåliggande rör borde minska rörkostnaden rejält.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F falkn skrev:
Nej det får du inte.
Utveckla.

Om man räknar på en timpris på 600 kr så är det beräknat att ta 125 mantimmar, lite över 3 veckor för en person.
Tycker det låter i överkant, borde det inte typ kunna gå på en vecka?
 
  • Gilla
svahna och 1 till
  • Laddar…
B bobman skrev:
Såvida jag inte gör det själv då...:thinking:
Svetsa våtrumsmatta och tapet, lyckas jag inte med. Så det är inget jag rekommenderar en lekman.

Lättare att lägga klinkers och sätta kakel, i mitt fall blev det billigare att sätta helkaklat själv än att ta in en hantverkare för att sätta tapet och våtrumsmatta.
 
  • Gilla
agsom44 och 4 till
  • Laddar…
A
Nej du får inte ett badrum för dem pengarna.
 
  • Gilla
agsom44 och 1 till
  • Laddar…
A
M mattoys skrev:
Utveckla.

Om man räknar på en timpris på 600 kr så är det beräknat att ta 125 mantimmar, lite över 3 veckor för en person.
Tycker det låter i överkant, borde det inte typ kunna gå på en vecka?

Är du ens i någon av dessa branscher över huvud taget.

För det är ju rätt intressant att du skriver hur långt tid det borde ta.

40 timmar för ett badrum med allt jobb.
Eller hur !
 
  • Gilla
  • Haha
Finndjävel och 8 till
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Utveckla.

Om man räknar på en timpris på 600 kr så är det beräknat att ta 125 mantimmar, lite över 3 veckor för en person.
Tycker det låter i överkant, borde det inte typ kunna gå på en vecka?
40 timmar för alla de arbetsmomenten du beskrev? Utveckla gärna hur lång tid du tycker varje delmoment du listade upp borde ta av dessa 40 timmar.
 
Du kan inte tänka dig att göra underarbetets själv? Jag fick en offert på att lägga in matta och flytspackling pga golvvärme. Förutsatt att badrummet är uppbyggt och redo för flytspackling och matta. Den låg på 20’. Då står jag själv för golvvärmen och ordnar kontakten med VVS själv. Badrummet är på 5-6kvm.

Riva ut skiten är inte direkt svårt.
 
JLyck JLyck skrev:
Du kan inte tänka dig att göra underarbetets själv? Jag fick en offert på att lägga in matta och flytspackling pga golvvärme. Förutsatt att badrummet är uppbyggt och redo för flytspackling och matta. Den låg på 20’. Då står jag själv för golvvärmen och ordnar kontakten med VVS själv. Badrummet är på 5-6kvm.

Riva ut skiten är inte direkt svårt.
Riva ut det gamla, dra nytt avlopp och vatten och sen skruva upp nya gipsskivor ska man väl klara. Tar man hjälp med el, flytspackling och mattsättning så borde det inte kosta hälften?
 
B bobman skrev:
Vi har ett 1-plans hus med källare byggt 1968. Badrummet är original och vi har försökt få in offerter på en renovering.
Badrummet har plastmatta på golv och halvkaklade väggar. Golvbjälklag är enligt ritning 2-3"x9" och ligger med cc max 60cm. På vägarna sitter gipsskivor på råspontväggar. Badrummet är cirka 2x3m stort.
Golvbrunn i gjutjärn och vattenledningar i koppar som är dragna i bjälklag och väggar.
Vi kommer att tömma badrummet på allt samt riva ner gips samt ta bort befintlig matta.

Detta vill vi ha.
  • Våtrumsmatta på golv och väggar
  • Väggar kläs med plywood och sedan gips. (Stabilare och ok att kakla på i framtiden enligt någon)
  • Elgolvvärme
  • Nytt innertak med cirka 5 dimmbara spottar
  • Eluttag vid badrumsskåp. Kopplingsuttag för handdukstork
  • Ny badrumsdörr skall monteras, tillhandahålls av oss.
  • All inredning såsom toalett, duchväggar, kommod osv. skall ej ingå i offert utan köps av oss separat.
Ett företag har varit och tittat och efter påtryckningar lämnat en offert på 106 000kr +VVS arbete på 35 000kr, alltså totalt 141 000kr för material och arbete. Rot-avdrag kan göras med 22500kr

Vi behöver komplettera med WC, duschväggar, komod, handdukstork och badrumsfläkt. Detta kanske går att köpa för 25 000kr?

Dessutom vill rörmokaren plugga vattenrör i vägg och montera inspektionslucka på utsidan av vägg. Känns sådär..

Är det så här dyrt? I min värld borde man få ett helt klart badrum med kakel och klinker för dessa pengar...

Vi betalade 78.000 (efter ROT) för vårt 2x3 badrum och då ingick detta:
  • Plywood och gips på väggarna
  • Tätskikt
  • Klinker på väggarna (inte materialet, det köpte vi själva. Bara arbetet ingick)
  • 6 spottar i taket. Sänkt tak som målades
  • El draget till komod och handdukstork, samt extra el dragen till golvvärmesystemet
  • Vända en dörr så den blev högerhängd
  • Golvbrunnssil
  • Allt material som "ingår" för att genomföra byggandet (dock ej VVS)
VVS ingick således inte i de 78000. Vi rev även väggar och golv innan de började.
Vi hade 3 offerter och denna var billigast (övriga låg på 120.000-140.000). Är väldigt nöjd med resultatet och lyhördheten från firman.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B bobman skrev:
Riva ut det gamla, dra nytt avlopp och vatten och sen skruva upp nya gipsskivor ska man väl klara. Tar man hjälp med el, flytspackling och mattsättning så borde det inte kosta hälften?
Mycket möjligt. Blir billigare om inget annat, sen hur mycket vet jag inte.
 
C claym skrev:
Vi betalade 78.000 (efter ROT) för vårt 2x3 badrum och då ingick detta:
  • Plywood och gips på väggarna
  • Tätskikt
  • Klinker på väggarna (inte materialet, det köpte vi själva. Bara arbetet ingick)
  • 6 spottar i taket. Sänkt tak som målades
  • El draget till komod och handdukstork, samt extra el dragen till golvvärmesystemet
  • Vända en dörr så den blev högerhängd
  • Golvbrunnssil
  • Allt material som "ingår" för att genomföra byggandet (dock ej VVS)
VVS ingick således inte i de 78000.
Vi hade 3 offerter och denna var billigast (övriga låg på 120.000-140.000). Är väldigt nöjd med resultatet och lyhördheten från firman.
Det låter som ett rimligare pris. Jag får leta vidare
 
D Daniel 109 skrev:
Varför byta väggskivor om du inte ska ha kakel? Utanpåliggande rör borde minska rörkostnaden rejält.
Vi ska flytta på vattenledningarna. Riva ner den gamla gipsen gör jag ju själv. Kostnaden för att skruva upp nytt har man kanske delvis igen på att det blir enklare för rörmokare, elektriker samt att mattläggarna slipper spackla så mkt.
Så var min tanke iallafall..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.