Hej! Vi har en tomt där baksidan är en brant slänt, ca 2,5 m hög med 45graders lutning. Ovanför den finns vår granne på den sidan. Vi är flera grannar som har slänt på baksidan och alla har problem med dräneringen, d v s att våra gräsmattor samt slänten (lerjord) ständigt är blöta. Ej endast på höst och vinter utan det blir inte riktigt torrt på sommaren heller. Jag upplever att det ständigt kommer nytt vatten. Vad kan detta vara för vatten? Vad skall man göra åt det? Grannens tomt bebyggdes för ca 20 år sedan och de som fixade vår slänt sa att de gjort iordning innan bygget på den tiden och att det endast finns sk stenkistor där uppe. Är det bra eller dåligt? Hur kan man komma vidare? Är det kommunen man skall kontakta kring detta? Vad är de skyldiga att göra? Vad är grannens skyldigheter? Var kan jag läsa om detta? Jag vet inte riktigt hur jag skall hantera detta, Vi har lagt extra dränering på tomten men det har inte fungerat så bra och slänten är änd alltid blöt.
Behöver massor med kloka råd!!!!!
/Susanne
 
Vi hade ett liknande problem med grundvatten som pressades upp via berggrund på vår tomt från högre belägna tomter. Vi såg hur vattnet rann efter långvariga regn. Vi fick i början t o m en sjötomt (=sjö på tomten), men den lyckades vi dränera bort med dräneringsrör och makadam. Styrkta av detta handgrävde jag året därefter en dränering med 10 cm dräneringsrör, ca 40-60 cm djupt  omgivet av 30 x 30 cm med grovt makadam (med byggplast som skydd för att jord inte ska täta makadamen),  där det var som värst. Det blev acceptabelt. De dräneringsrör utan makadam som låg där sedan tidigare var helt värdelösa. Man måste ha makadam runt dräneringsrören i sådana här fall, ju djupare man gräver och ju mer makadam man har på höjden som "dräneringsvall" desto bättre
 
Nu vet jag ju inte alls om detta är nåt liknande eller inte, men det var det första jag kom att tänka på när jag läste ditt inlägg.

Min kompis och hennes sambo byggde nyligen hus. Detta hamnade lite högre än grannens så det blev en slänt ner. Nu är kompisens sambo erfaren inom byggbranchen så de pratade med grannen och kom överens om att bygga en mur på grannens tomt som går ända upp till deras tomt. På så sätt försvann slänten och vattnet dränerades bort längs sidorna.

Vet inte hur det hade blivit om de inte gjort muren. Ifall grannen, precis som ni, också fått en sjötomt. Hoppas det löser sig i alla fall.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.