Är på gång att sätta in en kamin och har varit runt i några butiker för att få förslag på vad man kan välja. Innan jag for iväg kollade jag lite och tänkte att en Keddy nog skulle passa bra. De olika säljarna har menat på att jag bör välja helt olika storlekar på kaminer (vem ska man lita på?), och ingen av dem har självmant pratat om Keddy, utan bara om Jötul och Contura (trots att jag var ute efter en gjutjärnskamin). Men jag tycker nog att Keddyn är snyggare, så därför undrar jag: Är Keddy så mycket sämre än Jötul (eller är det kanske bara så att de får mer provision från Jötul)?
 
Intressant fråga, jag har själv frågat mig och några i min närhet varför just contura verkar vara så dominerande på den svenska marknaden. Jag har förvisso inte börjat elda än, men ligger i med installationen av mina två kaminer, en Keddy och en Dovre, som jag tycker båda har mycket mer spännande utbud än tråk-contura där alla kaminer ser likadana ut.

Köp den kamin du tycker är snyggast är min rekommendation, kvalitetskänslan både hos Keddy och Dovre är det inget fel på, tjockt trevligt gjutgods, gedigna gångjärn och mekanismer och utförliga manualer. Keddy är svenskt och Dovre är Belgiskt.

När det gäller storleken så har jag fått lära mig att man ska anpassa den efter bostadens storlek och isolering. För om du har en för kraftfull kamin måste du pyrelda för att inte förgås av värmeslag och det är inte bra för kaminen eller pipan. Hur man uppskattar detta effektbehov har jag ingen koll på, jag valde en med lite högre effekt till den oisolerade källaren medan en med mer standardeffekt till huset på dryga 80kvm. Som vanligt när jag får motstridiga uppgifter när jag ska handla något är att kolla med så många källor som möjligt tills jag börjar känna mig säker på vad jag själv tycker.

Värt att tänka på om pipan är klassad för rökgastemperaturen som kaminen ger, förmodligen ingen fara med vedkaminer av olika slag, men det kan vara bra att ha i bakhuvudet när man gör sina efterforskningar.

Jag är absolut ingen expert, men såg att du inte fått ngt svar och tyckte du förtjänade ett. Lycka till!(y)
 
  • Gilla
Bjervens och 2 till
  • Laddar…
Contura har en mer alert reklamavdelning men är inte bättre än de flesta andra kaminmärken på marknaden. I stort sett alla fabrikanter har fått förbättra sina kaminers förbränningsprestanda så i de flesta fall får nog utseendet avgöra valet. Här är 2 ex. Den övre: Aduro9 81,3% verkn.grad 3-9Kw 98 kg 12 995:-
Nedre: Contura 556G 80% verkn.grad 3-7 Kw 19 900:- Om en kamin ska vara av plåt eller gjutjärn är mer en känslosak. I stort sett är alla kaminer invändigt klädda med sten eller vermiculitplattor för att erhålla de höga verkningsgrader som en modern kamin bör ha.
Aduro 9 braskamin i drift med synlig eld genom glasfront, modern design i svart, står på ljust trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart modern kamin med synlig eld och vedförvaring, troligen en Contura 556G modell.
 
Gillar verkligen gjutjärnskaminer och har precis beställt en ny Jötul men jag förstår verkligen att många väljer Contura. Fördelen med conturan är att du kan sätta den mycket närmare vägg eller brännbarvägg. Ganska viktigt att kolla upp innan du köper en kamin. För min nya jötul måste det byggas en ordentlig brandvägg för att få ställa den 10 cm ifrån.
 
Jag har en Dovre 2575 hemma. Är asnöjd. Kan elda stora travar om jag vill eller mindre små brasor. Beror ju på hur ofta man vill slänga in ny ved och hur varmt man vill ha det. Eldar jag små brasor så blir det såklart inte lika varmt från den. Det som är viktigt är ju att få upp den i en arbetstemperatur. Sen kan man elda lite som man vill. Men jag eldar väldigt sällan för värmens skull utan mer för den fina känslan av en eld i rummet. Jag tycker kaminen känns väldigt "rejäl" också. Jag är inte direkt rädd att den stora luckan ska trilla av t.ex.
 
Altan: Jag blir lite osäker på vad du menar när du skriver gjutjärnskaminer. Jag kan tänka mig att du syftar mer på designen än på materialet, för nog är det väl gjutjärn även i en Contura?

Mina båda kaminer är gjorda i gjutjärn, men bakstycket är av stålplåt, förmodligen för att begränsa värmeutvecklingen bakåt och avstånd till brännbar vägg. Jag minns inte var det var på Dovren, men Keddyn har tex 100mm angivet och det är ju ganska tajt tycker jag själv och jag har svårt att se att man skulle välja en contura hellre på grund av en sån sak.

Att Contura kanske har en mer ihärdig marknadsavdelning låter isf mer troligt. Och att jämföra en Aduro med Contura tycker jag inte är lika rättvisande som att jämföra en Contura med Keddy, Dovre Jötul etc i min ödmjuka åsikt.

Jag klämde på en hel del kaminer förra hösten och kom snart fram till att det inte fanns några genvägar till den perfekta elden.;) Alla kaminer runt 10Kkr-strecket var helt enkelt inte så tilltalande när man såg dem på närmare håll och begreppet "cry once" gjorde sig gällande. Bra att hålla utkik på kaminåterförsäljares "fyndsidor", gamla visningsex och kampanjer. Jag betalade ca 5000kr mindre per kamin än listpris.

Min poäng är bara att få TS att våga tänka annorlunda, köp den kamin DITT hjärta slår för och tänk mindre på vad andra tycker och tänker.
 
  • Gilla
robbanvt
  • Laddar…
Tack för svaren. Kommer självklart köpa den kamin jag tror passar mitt hus och mina behov bäst :). Men eftersom jag är novis på området så har jag kollat runt hos olika experter för att höra vad de tror skulle bli bäst, och när de då delvis rekommenderar helt olika saker så blir jag både nyfiken och lite misstänksam. Den ena säljaren försökte sälja på mig en kamin med dubbelt så hög effekt som en av de andra, trots att de hade fått samma bakgrundsinformation om huset!

Golv, bakomliggande vägg och skorsten är inga problem eftersom det stått en eldstad på samma plats förr i tiden (och sotaren har godkänt skorstenen).
 
Det känns som att en stor del av priset för en Contura går till marknadsföring.
 
D domherre skrev:
Tack för svaren. Kommer självklart köpa den kamin jag tror passar mitt hus och mina behov bäst :). Men eftersom jag är novis på området så har jag kollat runt hos olika experter för att höra vad de tror skulle bli bäst, och när de då delvis rekommenderar helt olika saker så blir jag både nyfiken och lite misstänksam. Den ena säljaren försökte sälja på mig en kamin med dubbelt så hög effekt som en av de andra, trots att de hade fått samma bakgrundsinformation om huset!

Golv, bakomliggande vägg och skorsten är inga problem eftersom det stått en eldstad på samma plats förr i tiden (och sotaren har godkänt skorstenen).
De flesta kaminer redovisas med 2 olika siffror på effekten.T.ex 8-4 Kw vilket innebär att vid "stormeldning" kan den komma upp i 8Kw och som minst 4 Kw. Eldar man med lägre effekt än det såförbränns inte veden ordentligt och risken att grannen kommer in o slår en på käften, är stor. Ju större spannet är mellan låg o hög, ju bättre förbränningssystem har kaminen och det är i de flesta fall den låga siffran som är mest intressant.
 
  • Gilla
245 Lux och 1 till
  • Laddar…
@Keexet vad jag menar är att Contura har en brandzon i sina kaminer medans flera Jötul kör utan detta. Det innebär stor skillnad vid installation.
 
De flesta av conturas kaminer är av plåt och har bara vissa delar i gjutjärn och som många andra braskaminer på marknaden försedd med konvektionskanaler runt eldstaden som begränsar ytterskalets temperatur och kan oftast placeras 10-15 cm från brännbar vägg. Här är en kamin som kan placeras betydligt närmare. Modernt utformad plåtkamin med brinnande eld, konvektionskanaler och vedförvaring, nära en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Braskamin av gjutjärn med eld och lågor synliga genom glasluckan, konstruerad för att stå nära vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och sedan en som får stå minst 50 cm ifrån brännbar vägg
 
E exerg skrev:
Eldar man med lägre effekt än det såförbränns inte veden ordentligt och risken att grannen kommer in o slår en på käften, är stor..
Schysta grannar du verkar ha:crysmile:
 
Okej, då är jag med på vad ni menar. Blev lite förvånad över att Conturan är gjord i plåt då de kostar lika mycket eller mer än andra erkända märken. Både min Keddy och Dovre är gjorda i gjutjärn, sen är det säkert så som ni skriver, att de är designade för att stå nära brännbar vägg (100 resp 200mm), men nog skulle jag ändå referera till dem som just gjutjärnskaminer.

För egen del har det aldrig varit något krav på att kaminen måste stå nära brännbar vägg, jag har inte ens reflekterat över den parametern när jag valt modell. Men självklart tas det hänsyn till vid installation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.