C cpalm skrev:
P.s. 2: Stadgarna är HSB:s normalstadgar.
[länk]
Är nog inte senaste versionen i länken, men det torde inte vara några väsentliga skillnader.

I stadgarna är det lite tydligare att underhåll i en mer allmän betydelse av ventilationen ligger på föreningens ansvar.
Dock kvarstår frågan om detta underhållsansvar även innefattar uppdatering av anläggningen till gällande (arbetsmiljö-)regler?
Väldigt tydliga stadgar. Kravet är ju ställt på dem att utföra en OVK. Du äger ju inte lokalen utan är medlem i en förening som äger fastigheten vars ändamål är att erbjuda bostäder (och lokaler i det här fallet) till sina medlemmar.

Vänd på steken, om ditt företag som är medlem i bostadsrättsföreningen inte kan nyttja sin del, är styrelsen så sugna på att ersätta dig?

I hyreskontrakt som fastighetsägarna tillhandahåller så finns det en klausul där man avtalat just om det du är inne på vem som svarar för kostnaden om myndighets eller försäkringskrav uppkommer. De finna gratis på Fastdoc.se om du vill kika närmre.

Nu är ju det här lite av en udda fågel, OVKn faller ju på dem som fastighetsägare och så vidare inget annat står i avtal, stagat eller lagtexten så är det föreningen som ska åtgärda bristerna i OVKn. Ursprungligen har de tillhandahållit ventilationen vid upplåtandet.
 
C
D dextrocell skrev:
Hur stora är rummen? Om ventilationen måste göras om, kan det vara värt att ta höjd för fler personer eller framtida höjda krav
Rummen är rejält tilltagna för att vara "enkelrum" så det är fullt tänkbart ur det perspektivet.

Problemet är att lokalen är väldigt dåligt anpassad för en "modern" ventilationsanläggning. Lågt i tak och mycket väggar. Det saknas lämpligt utrymme för såväl aggregatet som nödvändig rördragning, som dessutom pga planlösningen blir relativt omfattande. Så ett centralt FTX-aggregat i lokalen ser jag som uteslutet. Antingen får man placera decentraliserade aggregat i respektive rum, såsom redan är gjort i ett av rummen, eller så får man skruva upp flödet på befintlig central mekanisk frånluft och kanske plocka ut den på fler ställen än idag.
Det senare alternativet funkar nog med max 1 gubbe per rum, sen blir det nog för dragigt och kallt. Ett decentraliserat aggregat kan man förvisso förmodligen dimensionera för 2 gubbar per rum(?)

Men jag är egentligen inte så sugen på några aggregat i lokalen överhuvudtaget av den anledningen som @Jonatan79 var inne på med hur driften skall skötas rent praktiskt. Har ingen större lust att ta driftskostnaden när övriga medlemmar åtnjuter kollektivt finansierad ventilation, och jag vill inte heller ha föreningen springande där för att byta filter m.m.
 
Det jag menar är att det kan bli ett mervärde för dig som medlem/ägare av lokalen. Om du någon gång funderat på att sälja så ”kan” det kanske vara en fördel med luft.

Ang mekanisk frånluft så gäller det Att få in tillräckligt med ny luft. Men det kanske inte är något problem med väggventiler, fönster etc?
 
C
D dextrocell skrev:
Det jag menar är att det kan bli ett mervärde för dig som medlem/ägare av lokalen. Om du någon gång funderat på att sälja så ”kan” det kanske vara en fördel med luft.
Jo, jag förstod att du var inne på detta, men det är tveeggat. Hade gått att göra en kompromisslös lösning hade det givetvis varit den rätta vägen.

Ang mekanisk frånluft så gäller det Att få in tillräckligt med ny luft. Men det kanske inte är något problem med väggventiler, fönster etc?
Alla kontorsrum ligger mot yttervägg så problemet är inte möjligheten att få in stora volymer med uteluft. Problemet är att man med 7 l/s/gubbe snabbt når en nivå där luften måste förvärmas om det inte skall bli problem med temperaturen istället. Och för den delen värmeekonomin. Så FTX är nog den enda rimliga lösningen om man tänker sig mer än 1 gubbe per rum.
 
Hemligheten ligger i avtal och stadgar.
Många föreningar lägger över ansvaret på lokalhyresgästen. Det är det som är bäst för föreningen.
Mycket för att hg ändrar om inriktning helt. Även utökar antalet arbetsplatser på ett kontor.
 
C
B Byggdjuret skrev:
Många föreningar lägger över ansvaret på lokalhyresgästen.
Jag svarade ju dig redan i inlägg #4 att det inte finns något hyresavtal. Lokalen är en bostadsrätt. Jag är inte hyresgäst.
 
C cpalm skrev:
Jag svarade ju dig redan i inlägg #4 att det inte finns något hyresavtal. Lokalen är en bostadsrätt. Jag är inte hyresgäst.
Det vet jag men inläģget var mer allmänt
Men stadgarna är inblandade i brf
 
C
B Byggdjuret skrev:
Men stadgarna är inblandade i brf
Jo, så är det ju.
Stadgarna finns länkade i inlägg #11, skulle vara intressant att höra din åsikt utifrån det som står där.
 
Föreningen ansvarar för att ovk är godkänd enligt dåvarande krav då lokalen byggdes.
För att veta vilken BBR som ska gälla så är det besöka kommunens byggkontor för att *Ett ta reda på byggår.
*Två ta reda på om lokalen någon gång ändrats till annat ändamål.
*Tre ta reda på om någon ändring av ventilatiossystem anmälts.

Föreningens ansvar ligger i att ovk blir godkänd enligt dåtidens aktuella BBR som gällde då huset byggdes eller byggdes om enligt bygglov eller bygganmälan.

Arbetsgivaren är ansvarig för arbetsmiljön för sina anställda. Det är inte ovanligt att arbetsmiljöverkets krav är högre än gamla byggnormer.

Vi hade samma problem med kontor vi hyr ut i brf. Byggår 1953, 1950års BBR gäller.
Ovk kontrollant försökte slå ner på ovk med hänsyn till arbetsmiljön för hyresgäster.
Vi hänvisade till BBR 1950 och det blev godkändt.
Hyresgäst ville inte kosta på ventilation eller ha hyreshöjning. Vi var inte tvingade att utföra någon åtgärd. Hyresgästen flyttade ut kort där efter (pga andra orsaker)

Nu valde brf att kosta på ny FTX ventilation i samband med att lokalen bytte hyresgäst. Elförbrukningen ligger på hyresgäst medan drift och underhåll ligger på brf. Hyran för lokalen höjdes samtidigt för att inte lasta medlemmar i brf.

Så löstes det här och lokalen blev uthyrd direkt annons kom ut.

Obs! är lokalen ett kontor och hyrs ut som ett kontor då går föreningen fri även om hyresgäst använder lokalen till annat ändamål.

Annat är det om den hyrs ut som kontor och lokalen är byggd som ett lager. Då ligger ansvaret på brf.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, så är det ju.
Stadgarna finns länkade i inlägg #11, skulle vara intressant att höra din åsikt utifrån det som står där.
Det står kontorslokal upplåten med bostadsrätt. Vad är det enligt avtalet? Kontor ellet lgh?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.