Hej, jag håller på med ett projekt där jag ska öppna hål i en yttervägg och växla av tre takstolar till en limträbalk 90x315 som står på två limträstolpar 90x90. Tanken är att limträbalkens undersida hamnar i samma höjd som takstolarnas undersida, takstolarnas "takfotsutstick" kapas och takstolarna fästs i balken "från sidan" medelst balksko och ett par rejäla träskruv genom balken in i takstolens ändträ. Balken bär inget annat än de tre takstolarna och sin egen vikt.

Nu till min fråga: För att underlätta senare moment i projektet skulle jag vilja minska höjden på ena hörnet av balken (med ca 30 gr vinkel som röda linjen i skissen). Har den delen någon bärande funktion? Hur mycket (om något) kan man kapa utan att påverka balkens funktion?
 
  • Skiss av limträbalk och stolpar med markerad kapning i ena hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Laban skrev:
Hej, jag håller på med ett projekt där jag ska öppna hål i en yttervägg och växla av tre takstolar till en limträbalk 90x315 som står på två limträstolpar 90x90. Tanken är att limträbalkens undersida hamnar i samma höjd som takstolarnas undersida, takstolarnas "takfotsutstick" kapas och takstolarna fästs i balken "från sidan" medelst balksko och ett par rejäla träskruv genom balken in i takstolens ändträ. Balken bär inget annat än de tre takstolarna och sin egen vikt.

Nu till min fråga: För att underlätta senare moment i projektet skulle jag vilja minska höjden på ena hörnet av balken (med ca 30 gr vinkel som röda linjen i skissen). Har den delen någon bärande funktion? Hur mycket (om något) kan man kapa utan att påverka balkens funktion?
Jag hade varit mer orolig att takstolarna "hänger" i sidan på balken kommer det ingen belastning på dessa 3 takstolar så är det ju lugnt.

Ang balkens funktion har jag ingen aning :p
 
Det är ju omöjligt att svara på frågan utan att titta på beräkningarna av balken. Takstolarna måste fästas med beslag, du kan inte dra fästa dem med skruv i ändträt.
 
Så här ser överslagsberäkningen för balken ut. Jag förstår att det inte går att räkna exakt på detta utan jag var mer intresserad att få en teoretisk idé om det övre hörnet har någon funktion baserat på hur krafterna fördelas i balken, kanske någon kunnig här kan kommentera rent generellt. Jag kommer inte göra något "in real life" utan att ha checkat lösningarna med en konstruktör.
 
  • Illustration av balkberäkning för hus med specifikationer av snözoner, takvinklar och materialbelastningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du skriver att balken bara ska bära sig själv och takstolarna.

Är det enbart som prydnad?
I annat fall borde det väl tillkomma ytterligare last?
 
Upplagen och balkens mitt är normalt de känsliga partierna hos en balk. Balkens förmåga att klara tvärkrafter, som uppträder vid upplagen, är beroende av dess tvärsnittsarea. 90x315 klarar en tvärkraft på ca 36 kN, 90x180 ca 21 kN. Hur mycket du kan skära av balken beror således på hur stora laster som den ska klara totalt.
 
  • Gilla
Nicklas Karlsson och 1 till
  • Laddar…
L Laban skrev:
Jag förstår att det inte går att räkna exakt på detta
Tvärt om, det går absolut att räkna exakt på detta.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Jag hade varit mer orolig att takstolarna "hänger" i sidan på balken kommer det ingen belastning på dessa 3 takstolar så är det ju lugnt.

Ang balkens funktion har jag ingen aning :p
Mja, jag vet inte. När jag säger "hänger" så menar jag att takstolen (röd på nedanstående bild) inte står på balken (svart på nedanstående bild) utan är fästa i den från sidan. För detta förstår jag att det måste till lämpligt beslag, typ rejäl balksko, kanske till och med någon typ av hängsling.
 
  • Schematisk illustration av takstolar i rött som är sidofästa i en svart balk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du skriver att balken bara ska bära sig själv och takstolarna.

Är det enbart som prydnad?
I annat fall borde det väl tillkomma ytterligare last?
Ledsen om jag var oklar, jag menar att takstolarna bara bär sig själva och det som de i nuläget bär, alltså en bit av husets tak och det som kan hamna på taket vid snö.
 
W witten skrev:
Tvärt om, det går absolut att räkna exakt på detta.
Självklart kommer det gå att räkna exakt på det men det jag menade är att jag i nuläget inte har de exakta måtten var någonstans på balken som takstolarna kommer hamna.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Sorry missförstod
 
  • Gilla
Laban
  • Laddar…
Jag har inte räknat alls. Men intuitivt borde inte det hörnet påverka hållfastheten alls.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Laban skrev:
Hej ...
Nu till min fråga: För att underlätta senare moment i projektet skulle jag vilja minska höjden på ena hörnet av balken (med ca 30 gr vinkel som röda linjen i skissen). Har den delen någon bärande funktion? Hur mycket (om något) kan man kapa utan att påverka balkens funktion?
Som Justus säger behövs det en viss tvärsnittsarea i balkens gods i upplagspunkten för att klara tvärkrafterna. Teoretiskt skulle man väl kunna kompensera den tvärsnittsarea som sågas bort genom att tillföra material på sidorna och göra balken bredare vid upplaget, då skulle också trycket på upplagsytan minska.
 
  • Gilla
justusandersson
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Upplagen och balkens mitt är normalt de känsliga partierna hos en balk. Balkens förmåga att klara tvärkrafter, som uppträder vid upplagen, är beroende av dess tvärsnittsarea. 90x315 klarar en tvärkraft på ca 36 kN, 90x180 ca 21 kN. Hur mycket du kan skära av balken beror således på hur stora laster som den ska klara totalt.
OK. Kan man jämföra tvärkraften med upplagsreaktion i beräkningsexemplet från byggbeskrivningar.se ovan i tråden? Där står upplagsreaktion ca 15 kN så om man kan jämföra den siffran med tvärkraften borde man kunna skära bort kanske halva balkens höjd?
 
D Daniel 109 skrev:
Jag har inte räknat alls. Men intuitivt borde inte det hörnet påverka hållfastheten alls.
Nej min intuition gick också åt det hållet men jag har lärt mig att intuition inte alltid funkar så bra. I just det här fallet vill jag verkligen ha så klen balk som det bara går med så mycket kapat hörn som går. När jag använder min intuition slutar det oftast med att jag överdimensionerar.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.