C C.Lundin skrev:
Med underlaget du kommer med så har jag svårt att tro att man kommer undan med mindre än en 25-30 timmars arbete för att utföra ett korrekt jobb en seriös konstruktör ställer sig bakom.
Sen så är det knappast så att någon kan sitta på heltid med tanke på uppgifterna du lämnar utan det blir strötimmar här och där, vilket medför en ännu högre kostnad.
40k är kanske inte rimligt, men jag skulle absolut påstå att hälften hade varit det.

Om du hade kunnat presentera tydligare handlingar samt förutsättningar hade du troligen kunnat landa på 7-8k istället.
Vad tror du tar 25 timmar? Kan du precisera det? Intresserad av vad som skulle ta sådan tid...
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag letade också konstruktörer länge innan jag hittade nån vettig. Till slut efter diverse tips hittade jag och anlitade Lincona som räknade på bärighet i källarväggar åt oss. De gjorde allt på distans utifrån våra ritningar och skisser, detta kostade bara några tusen. Men våra jobb är såklart inte nödvändigtvis jämförbara.

Jag kan PM:a kontaktuppgifter om du vill ha.
Ja gör gärna det.
Tror dock det förmodligen krävs besök och titta på väggen, stålbalken osv.

Sen kan man ju tycka att beräkna en balk som skall bära upp si och så många meter med en övervåning kan ju inte kräva hur mkt beräkningar som helst... ge bara mått på balk som klarar bära upp en övervåning med överdimensionerade mått så det klarar en elefant där uppe. Skitsamma om balken egentligen är för stor? Blir billigare än "40.000" hursomhelst...
 
Enligt den gamla byggnadsstadgan var kommunen skyldig att arkivera alla viktiga handlingar i ett bygglovsärende. De reglerna gällde åtminstone fram till införandet av Plan- och bygglagen (PBL). Tidaholm har jag uppfattat som en välskött kommun, men det är kanske andra tider nu. Alternativt är handlingarna överförda till Landsarkivet.

Som det med visst besvär har varit möjligt att konstatera så behöver "betongväggen" ingen avväxling med balk. Däremot måste man ta reda på hur väggen är utförd och hur upplaget för den tvärgående stålbalken ser ut. Utan tillgång till konstruktionsritningar kan det nog ta sin rundliga tid.
 
Och hur ser bottenplattan ut, håller den för pelare etc.
Om du ska få ett seriöst svar behöver någon antingen ägna sig åt att först kolla på plats, kolla förutsättningarna, kolla din dokumentation och troligen antingen börja gräva i arkiv eller göra en betydligt utförligare undersökning med provborrningar på ett antal ställen etc.
Sedan kan de ge dig ett vettigt förslag.

Alternativt kan du ju även kontakta en firma som kan göra en konstruktion baserat på worst case, bärande vägg hela vägen, delad stålbalk, usel/obefintlig platta och så vidare.
Då blir deras första undersökning onödig och du kan spara en hel del pengar där, dock kommer deras lösningsförslag troligtvis bli betydligt dyrare att genomföra.

Eller så tar du närmsta ”byggare” som bara vill knacka på väggen innan de sätter igång. Det *kan* bli både billigt och bra, det kan även bli det dyraste alternativet med marginal...
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
VBK är seriösa, men vill nog inte ha så små uppdrag. Ritningen som vi har sett är inget bra underlag för en bedömning. Betongväggen i bv är troligen inte bärande (är den verkligen av armerad betong?), om man ska tolka dina uppgifter om golvbjälkarnas riktning. Det bör finnas någon form av balk i taket i linje med avskrärmningen av matplatsen som styrker detta.
Är nog nån "lättbetong". Gick som smör borra i den med vanliga borrskruvdragaren...
 
Undersök området intill stålbalken. Finns det någon förstyvnad eller pelarliknande konstruktion där?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.