Jag ska köra byggpanna mot en färdig golvärmeinstallation med shuntpump.

Kan man endast låta shuntpumpen köra och att den själv pumpar genom byggpannan. Alternativet är ju att göra en bypass på byggpannan och låta den cirkulera, varvid shuntens termostat får släppa på vid behov.
Behöver jag en injustering på den bypassen isf?

Jag kommer ej ha någon styrning utan manuellt justera golvvärmeslingorna tills vidare.

Nåt bättre/sämre alternativ av dessa?
Tack på förhand forumet!
 
Inget svar än ?
 
S
Vad ät det för byggpanna och golvvärmeshunt?
 
En fråga bara ...

Vad kostar en byggpanna och är det en vettig lösning gentemot typ byggfläkt samt avfuktare ?
 
Kolla så det är ok att börja köra golvvärme. Brukar ta rätt många månader innan det är ok. Jag byggde i Sth på vintern och klarade 180m2 med en 5kW fläkt och 65m2 garage med en 2kW.
 
har ingen betydelse vad du har, Shunt eller inte,bara pannan går att ställa ner till min 15 C , är det nygjutet så ska du inte gå över 10 C på 2 veckor, annars inga problem med att ha 20 C ut på slingorna
 
R Robert-san01 skrev:
Kolla så det är ok att börja köra golvvärme. Brukar ta rätt många månader innan det är ok. Jag byggde i Sth på vintern och klarade 180m2 med en 5kW fläkt och 65m2 garage med en 2kW.
Normalt kör man väl igång golvvärmen när stommen är tät för uttorkning. Varför skulle man behöva vänta många månader ?
 
R RoBo skrev:
Normalt kör man väl igång golvvärmen när stommen är tät för uttorkning. Varför skulle man behöva vänta många månader ?
För att den inte skall brinna för fort och spricka. Samma som med fix och fog.

Edit: Googlade lite och 1månad verkar vara rådet för betong innan man startar golvvärme och ytterligare min 1 månad innan klinker.
 
Redigerat:
R Robert-san01 skrev:
För att den inte skall brinna för fort och spricka. Samma som med fix och fog.

Edit: Googlade lite och 1månad verkar vara rådet för betong innan man startar golvvärme och ytterligare min 1 månad innan klinker.
Ja ungefär som jag skrev då. Tar ju tre till fyra veckor för tätt hus.
 
R RoBo skrev:
Ja ungefär som jag skrev då. Tar ju tre till fyra veckor för tätt hus.
Är inte de flesta pre-fabricerade täta på under 1v?
 
R Robert-san01 skrev:
Är inte de flesta pre-fabricerade täta på under 1v?
Nja regntäta ja men oftast är det takfot kvar osv. Är väl lite individuellt. Ville mest protestera mot flera månader, brukar ligga på tre till fyra veckor efter leverans som jag skrev tidigare.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Vad ät det för byggpanna och golvvärmeshunt?
Hej,

Byggpanna är från Relek. Govvärmen från Termeco. Deras shunt midi.
 
R Robert-san01 skrev:
Kolla så det är ok att börja köra golvvärme. Brukar ta rätt många månader innan det är ok. Jag byggde i Sth på vintern och klarade 180m2 med en 5kW fläkt och 65m2 garage med en 2kW.
Vet inte om svaret var till mig eller inlägget ovan ditt, men min stomme har stått 1 år redan, plattan 1,5. Jag bygger själv och det tar tid :)

Har nog bestämt att lägga byggpannan i en egen cirkulation. Då behöver jag heller inte göra några större kopplingsändringar när VPn kommer på plats sen.

Frågan om jag behöver nån strypning/injustering. men det spörs! :)
 
S
  • Gilla
Peter1986
  • Laddar…
Peter1986 Peter1986 skrev:
Vet inte om svaret var till mig eller inlägget ovan ditt, men min stomme har stått 1 år redan, plattan 1,5. Jag bygger själv och det tar tid :)

Har nog bestämt att lägga byggpannan i en egen cirkulation. Då behöver jag heller inte göra några större kopplingsändringar när VPn kommer på plats sen.

Frågan om jag behöver nån strypning/injustering. men det spörs! :)
Din platta lär ha brunnit klart nu... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.