Hej,

Har precis monterat upp ett IKEA kök där vi har byggt takanslutning av täckskivor.

När vi väl monterade upp allt slog det oss att det kommer bli lite konstigt med taklisten... men vi kom verkligen inte på något bättre sätt att sätta täckskivorna på för att det skulle gå att sätta taklist "normalt".

Hur har ni gjort eller hur hade ni gjort för att få till detta på ett bra sätt?

Posta gärna bilder på hur ni har löst detta själva!

Taklisten vi kommer sätta är svanhals.

IMG_20150603_173341.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150603_173018.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150603_173008.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför inte flytta ut den sargen som sitter ovanför luckan, det blir troligtvis mera estetiskt med en sarg som går jämns med luckan. Sedan blir det inga svårigheter att sätta listen. Tälj listerna i innerhörnen så blir det snyggt!
 
Är inte helt med på hur du tänker göra när jag tittar på bilderna. Har du tänkt sätta svanhals runt överskåpen/högskåpen?
Jag satte taklisten först (svanhals), eller rättare sagt så tog jag aldrig bort den när jag renoverade köket. Jag monterade sedan taklist för att täcka den glipa som blev mellan överskåp och tak. Där den möter taklisten har jag tagit ur i listen (förkroppa) så den passar mot svanhalsen.
Sist har jag monterat täcksidan och den hamnar precis under taklisten. Mer tur än skicklighet men hade den hamnat högre hade jag valt att förkroppa även den.
Har letat efter en bra bild som visar både taklist, täcksida och listerna ovanför överskåpen men detta är den enda jag hittar. Hoppas den förklarar.
_MG_1073.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Köp en 19x27 salningslist å klyv i lämpligt mått så du kommer ut i liv med täcksidan.
Sätt den några mm ner från underkant taklist.

Hade ni tänkt innan hade ni satt en täcksida även över stommen så takanslutningen hade kommit i liv med täcksidan :)
 
Bättre att sätta täckskivorna jäms med skåpet och sedan sarg runt, i alla fall om man ska använda sig av taklist, har man ingen taklist så kan man göra som du gjort!
 
  • Gilla
villemasine
  • Laddar…
I normalfallen slutar man ju med eventuell taklist där köksinredningen tar vid och vid köksinredningen har man bara takanslutning upp mot taket så som ni har på bilden fast inte skruvad framifrån med synliga skruvar utan inifrån toppen av skåpet och rakt uppåt.
Att klä in köksinredningen med taklister som oftast inte har samma kulört som köksinredningen tycker jag bara blir kaka-på-kaka.
 
Fyra år senare, så här löste vi det.
 
  • Hörnet av ett rum där taklist möter dörrkarm, visar hur karmsnitt och list har fogats samman.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Välmonterade vita taklister i ett hörn som möts snyggt med precision.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tomas Jinnerot och 12 till
  • Laddar…
Tack för bilderna! Sätt och klurade på hur jag skulle gå till väga.
 
  • Gilla
skoog84
  • Laddar…
Superbra! Försökte precis klura ut hur jag skulle gå tillväga!. Kul att denna tråd kan hjälpa 6 år senare!
 
  • Gilla
skoog84
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.