Jag har ett nerplockat och flyttat timmerhus som skall timras upp igen. I huset fanns tidigare ett antal kakelugnar och vedspis.

Då murstocken skall muras upp igen med teglet så undrar jag hur den skall konstrueras för att följa alla regler. Måste det vara en rökkanal för varje eldstad eller får man dela vissa kanaler? Ursprungligen så var det 5 kakelugnar + vedspis och det skulle ju bli 6 rökkanaler. Har sökt på boverkets sida och surfat runt en hel del men har ännu inte hittat något som beskriver konstruktionen av rökkanalerna.

Har sett att man har s.k imkanaler och ventilationskanaler också http://www.umesotning.se/?expand=1&pageID=9&subpageID=40 vad är syftet med dessa? Måste man ha dem?

Mvh
Stefan
 
Då murstocken skall muras upp igen med teglet så undrar jag hur den skall konstrueras för att följa alla regler. Måste det vara en rökkanal för varje eldstad eller får man dela vissa kanaler?
Ja. varje eldstad måste ha en egen rökkanal.

Har sett att man har s.k imkanaler och ventilationskanaler också [länk] vad är syftet med dessa? Måste man ha dem?
Imkanal kallas den kanal som används för köksfläkt, den skiljer sig inte från någon annan kanal i murstocken.

Ventilationskanaler är trevliga om du inte vill att luften ska stå still i huset.
Luften kommer dras ut när du eldar men på sommarhalvåret eldas det inte så mycket
Och de rum som inte har eldstad behöver (måste) ha frånluftskanaler.
 
ozean skrev:
...Måste det vara en rökkanal för varje eldstad eller får man dela vissa kanaler?...
* Om du bygger nytt måste du ha en kanal till varje eldstad.
* Om du renoverar BÖR du ha en kanal till varje eldstad, annars får du snacka med sotarmästaren, det beror även på hur omfattande renoveringen är.
* Om du har ett gammalt hus, där det tidigare har varit flera eldstäder i en kanal, får du I REGEL behålla det på detta viset, speciellt om du aldrig har fått eldningsförbud i eldstäderna.

Vad som gäller för ett flyttat hus vet jag inte, räknas det som nybygge, renovering eller vaddå?

Du får nog ta ett snack med sotaren.

/ Fredrik
 
Tackar för svaren!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.